« MG Midget MK3 build diary

Drivlinal

Drivlina


Kolla även under Uppdateringar  där en del finns beskrivet. Also check under Updates  were some jobs are described.

Växellåda 5-växlad Ford med konverteringssats från Frontline, nummer.

 

Datum 2019 Feb 09

Lite småpyssel, putsade upp fälgcentrum och klistrade på MG-märken.

Small job, cleaned up the rim center caps and glued on MG badges.

     

Datum 2018 Dec 17

Lite orolig att kopplingen ser ocentrerad ut över lamellen som är centrerad i svänghjulet. Monterat växellådan provisoriskt mot motorn för att kunna lyfta i motor och växelåda i karossen så jag kan passa in det nya växellådsfästet.

A bit worried as the clutch doesn't look centerd over the clutch plate. Temporary fitted the gearbox to the engine so I'll be able lift it into the body so I can fit the new gear box support.

   

Datum 2018 Dec 14

Förbereder den nya växellådan för montage, Behöver kopplingsgaffeln och bolten som håller den från den gamla lådan, förslaget var att använda även skyddskåpan för startmotordrevet, men det behövs inte med en modern startmostor så jag tillverkade ett eget täcklock. En ny bussning och lagerbehöver monteras i svänghjul/vevaxel, momentdrar och låser bultarna för svänghjulet. Monterar kopplingen. Kollar att det är rätt drev på startmotorn och att den inte tar i svänghjulet.

Preparing the new 5-speed gearbox. The clutch fork and bolt is needed from the old gearbox, it's also suggested using the cover for starter cog wheel, but this will not be needed with a modern starter, so I made an own cover plate. New bush and spigot bearing was fitted to the flywheel and crankshaft, bolts torqued and locked. Fitted the clutch. Checking that I have the right drive on the starter and that there isn't any interference with the flywheel.

                       

 « MG Midget MK3 build diary