På begäran av nya ägaren skaffade och monterade jag ett bagageräcke.
Vänster dörrs dörrstoppslåsbygel var avbruten. Borrade ur gamla nitar och satte dit en ny med de medlevererade popnitarna.
Bytte ut de gamla hemsnickrade dörrstropparna. Bytte bussningarna vid genomgången för vindrutetorkarna, den ena var OK men den andra gamla var trasig och väldigt skör.
Fixade nya tätningar till handbromsvajrarna.
All inredning demonterad för att komma åt växellådan mm. När det är utplockat under instrumentbrädan skulle jag göra ny tätning till luckan för att komma åt växeln för vindrutetorkaren, men läckan var nog inte där. Tror att jag äntligen hittat vattenläckan, någon har borrat hål för en popnit från motorrummet och precis lyckats pricka botten för utrymmet under vindrutetorkarna(se bilden), tätade med silikon, ville inte svetsa och förstöra rostskyddet. Har satt dit ett nytt låsbart tanklock.
Medan jag felsökte misständningsproblemen råkade jag se att ljus läckte igenom bakom bromsservot vilket förklarade våta fötter vid kraftigt regn. Tillverkade en gummipackning och tätade med silicon vilket förhoppningsvis ska hålla tätt.
Nyss hemkommna dörrpaneler från John Skinner, jag primade mot fukt och sen skyddade med plastskynken mot ev regnvatten från fönstertätningen. De gamla var fuktskadade, speciellt den på förardörren. De nya ser bra ut, men stoppningen och sömmarna på de gamla såg trevligare ut.
Har fixat ett par sprickor i lacken, vid höger strålkastere och vänster dörr.
Diverse småjobb, filtmatta i skuffen, kompletteringsmålning runt kanten av bakluckan så att det röda inte lyser fram i springan, en egentillverkad bälteshållare som gör det lättare att få tag på bältet, nya backspeglar (de förra hade dåliga plastfästen), rekonditionering av glidlisterna för höger sidoruta (inget skrammel denna sommar) jag använde samma filt som till skuffen vilken spraylimmades i U-kanalen.
För att lättare kunna fylla på växellådsolja har jag tagit upp et hål i plastkåpan över växellådan och satt i en karossplug av gummi.
För att byta radioantenn var jag tvungen att plocka av vänster framskärm, det var ett bra tillfälle att kolla efter rost. Ingen rost varken iskärm eller tröskel.
När man åker långt är det svårt att hitta en vilsam position för vänsterfoten. På tr-nord.de såg jag en konsol de säljer för att avhjälpa detta, men bra karl reder sig själv, så jag dök i skrotbingen och hittade lite järn- och plåtbitar och svetsade ihop en egen konstruktion. Testad och klar, fungerar bra, framförallt så får man ljusomkopplaren i en mycket bättre position, men jag kunde satt omkopplaren 1 cm närmare stödet.
When driving longer trips it's difficult to find a good position for the left foot. Surfing tr-nord.de I saw a support that remedies that. I took a dive in the junk bin and came up with some scrap metal and made my own support. It's in place and function is good, it also puts the light switch in a much better position, only thing I'd like to adjust is moving the switch about 1 cm closer to the foot rest.
I samband med att jag lackade instrumentbrädan och ordnade elen bakom så, så gjorde jag iordning även stödkonstruktionen bakom.
When I painted the dashboard I also freshened up the supporting structure as well.
Nya tätningsliser runt fönstren plus justering av styrskenor. Bytt alla låskolvar utom tändningslåset (dit ny nyckel beställdes från USA, färdigslipad). Svårast var att få dit clipsen för yttre fönstertätningslisten, jag fick göra ett litet specialverktyg. Nya greppbrädor är också monterade.
New seals around door windows, also changed all locks but ignition (purchased a ready cut key from USA). Most difficult was the clips for outer window seal, had to make a special tool. Also fitted new grips for doors.
En reservöppningsmekanism för huven är tillverkad av överbliven vajer från utbytt ordinarie sådan, om ordinarie skulle gå av är man i "deep shit".
Made and fitted an extra opening device for bonnet, made partly out of the old opening wire, not having this extra opening device make it extremely difficult to open the bonnet if the ordinary device breaks.
Lite uppfräschning av sufflettramen i form av kardborreband och tätningar. Ny inredning i bagagerummet, plus lite övriga inredningsdetaljer. Uppfräschning av pappkåpan framför kylaren. Nya backspeglar
Some small jobs on the hood, new upper door seals and Velcro strips. New interior for boot and some interior trim. New rear view mirrors
Lagning av en liten rostskada i vänsterdörren och nedre kanten av vänster framskärm
Fixed a couple small rust damages in left door and fender.
Stolarna byttes ut mot ett par från en Mazda Miata -97, nya fästen svetsade i golvet hellre än anpassning mot befintliga fästen.
Seats substituted for a couple of seats from a -97 Mazda Miata. Welded new supports in the floor instead of using the original ones.
Tillverkat ett demonterbart vindskydd. Tänkte förbättra en tidigare konstruktion jag gjorde till Westfielden i plexiglas, så jag valde Lexan. Detta var nog inte så klokt då jag har gjort konstruktionen böjd, det visade sig att det jag testade på plexi vilket gick att böja i ca 100-125 grader så krävde Lexan 175-200 grader i ugnen plus värmepistol. Konstruktionen blev bra, men jag kommer nog att byta Lexanet mot Plexi längre fram
Made a detachable wind stopper. For the Westfield I made one from Plexi so I tried to bend the plexi in the oven, 100-125 deg C was OK, then I decided to use Lexan (polycarbonate) and that was a mistake because it takes 175-200 deg C to bend it and also with the help of a hot air gun. It didn't become perfect so I'll probably make a new one from Plexi next year.
På inrådan från en annan TR6 ägare så köpte jag och monterade innerskärmar och stänkskydd eftersom jag kommer att köra en del på grusvägar. För att komma åt drevet för hastighetsmätarvajern kapade jag hål i kåpan över växellådan och gjorde en enkel täckbricka för att täta skarven. Gummikåpan runt växelspakens genomföring saknades, men är nu ersatt.
On the recommendation of a fellow TR6 owner I purchased and fitted wing protectors and mud flaps, as I'll do some driving on gravel roads. To get at the gear for the speedo cable I cut a hole in the gearbox cover. I made a simple cover to seal the joint. The boot around the gear stick was missing, now replaced.