Äntligen dags för SFRO 2, och ett besök hos Bosse i
Landsbro.
På vägen dit stannade jag vi en av vägverkets vågar och kollade vad bilen egentligen väger.
Det blev 580 kg med 15 l i tanken.
Även Bosse dokumenterar bygget.
Och Bosses eget bygge, en halv Healy på Jaguardelar, att den
är halv
var för att den var på Elmiamässan som
genomskärningsmodell för att
illustrera olika faser i ett bygge.
Och så det efterlängtade protokollet, Godkänd! APPROVED!
Glad i hågen på hemväg.
Fick besked igår kväll att jag kunde få bullerprovet
gjort, så det var
att hyra kärra och dra upp till Kolmårdens djurparks
parkering.
Tyvärr gick inte provet bra, 90 dB(A)!! och Bosse på Roadster som sagt "inga problem"!!
Så det var bara att dra hem igen och fundera på
lösning.
Jag bestämde mig för att hänga dit en
"besiktningsljuddämpare" på tvärs
längst bak så var det väl sjutton också om jag
inte ska klara 84 dB.
Var i Helsingborg och tittade på Sofiero Classic
bilutställning, bla
för att träffa några andra Westfieldägare
Parken och slottet samt några skånska Westfields
Gott om donatorbilar också, samt en kontrast. En 30-tals Packard
och en
Autobianci sida vid sida, lika välputsade
Bullerprovet klarat med god marginal, nu vänta SBP nästa vecka dagen innan de ev. går i strejk!
Några förberedande åtgärder för att vara
säker på att klar
registreringsbesiktningen, högt placerade sidoblinkers,
inköpta på
Biltema och så demonterade jag aluminiumpedalerna så att
det int skulle
bli något snack om att avståndet mellan pedalerna är
48 mm isf.
godkända 50.
Väntar på min tur på SBP I Kalmar. Waiting at SVA
Nu är bilen äntligen klar för gatan, rent protokoll hos
SBP. Nu är det
bara att vänta ett par dagar på plåtarna.
Så ska det se ut, rent protokoll!
Fick plåtarna och registreringsbeviset igår. Aktiverade
trafikförsäkringen hos Bilsport&MC, och
försökte ställa på bilen
via Internet, gick inte, försökte med telefontjänsten,
gick inte,
ringde Vägverkets kundtjänst som förklarade att de
måste få tekniska
data från Bilprovningen först! Så det blir inget
lagligt åkande den här
helgen heller.
Bak gick det bra med en standard skylthållare, men fram fick jag
göra
en mall i kartong och sen bocka till en låda i aluminium som
skylthållare.
Äntligen, sista dokumentet I näven!
Påställningsbevis
Första lagliga repan, ca 30 km P-vik tor, för att lära
känna bilen. En
del nya ljud att identifiera och lära sig vad som är normalt
och inte.
En del "knirk" från glasfiberkarossen är tex. ett sånt
ljud man inte är
van vid. Har inte demonterat "besiktnings-avgassystemet än, det
får bli
till helgen. Måste nog ta loss kopplingscylindern och få
mer gänga
gjord på tryckstången, kopplingen tar väl högt
fortfarande.
Fick också anledning att testa suffletten, den håller tätt i 90 och lätt regn i alla fall.