« Westfield build diary

Besiktningar


Torsd 26/4


Äntligen dags för SFRO 2, och ett besök hos Bosse i Landsbro.

På vägen dit stannade jag vi en av vägverkets vågar och kollade vad bilen egentligen väger.


On the way for second inspection, checking weight 580 kg with 15 litres in the tank.


 


Det blev 580 kg med 15 l i tanken.


Även Bosse dokumenterar bygget.

Ongoing inspection


 


Och Bosses eget bygge, en halv Healy på Jaguardelar, att den är halv var för att den var på Elmiamässan som genomskärningsmodell för att illustrera olika faser i ett bygge.


Inspectors own build, half a Healy. Made that way for a car show


     


Och så det efterlängtade protokollet, Godkänd! APPROVED!


  


Glad i hågen på hemväg.

In good mood returning home


 


Torsdag 10/5


Fick besked igår kväll att jag kunde få bullerprovet gjort, så det var att hyra kärra och dra upp till Kolmårdens djurparks parkering.

Tyvärr gick inte provet bra, 90 dB(A)!! och Bosse på Roadster som sagt "inga problem"!!


Så det var bara att dra hem igen och fundera på lösning.


Jag bestämde mig för att hänga dit en "besiktningsljuddämpare" på tvärs längst bak så var det väl sjutton också om jag inte ska klara 84 dB.


Went for noise testing, no success! 90 dB(A) and 84 is the limit.  Went home to fabricate a better system.


   

Fred-Lörd 11-12/5


       

Sönd 13/5


Var i Helsingborg och tittade på Sofiero Classic bilutställning, bla för att träffa några andra Westfieldägare


Took a trip to south of Sweden to meet some other Westfield owners


   


Parken och slottet samt några skånska Westfields


   


Gott om donatorbilar också, samt en kontrast. En 30-tals Packard och en Autobianci sida vid sida, lika välputsade

Plenty of donors, but also some contrasting cars, an old Packard and a V12 Cadillac side by side with an Autobianchi.


 


 

Tisd 15/5

Bullerprovet klarat med god marginal, nu vänta SBP nästa vecka dagen innan de ev. går i strejk!


Approved, with plenty of margin 76,6 dB(A)


   


 

Tisd 22/5


Några förberedande åtgärder för att vara säker på att klar registreringsbesiktningen, högt placerade sidoblinkers, inköpta på Biltema och så demonterade jag aluminiumpedalerna så att det int skulle bli något snack om att avståndet mellan pedalerna är 48 mm isf. godkända 50.

Made some minor modifications to be sure to pass SVA, took away the aluminium pedals to be sure to have at least 50 mm between pedals and fitted a side indicator on the mirror as the ones on the body doesn't meet the requirement to be visible at 5 deg  from body sideline (rear fenders are to wide).


   


 

Onsd 23/5


Väntar på min tur på SBP I Kalmar. Waiting at SVA


 


Nu är bilen äntligen klar för gatan, rent protokoll hos SBP. Nu är det bara att vänta ett par dagar på plåtarna.


Just got my car approved by Swedish SVA! So now I got to wait for a couple of days before I get the license plates and it's totally road legal.


 


Så ska det se ut, rent protokoll!

Clean protocol, no remarks!


 

Lörd 26/5


Fick plåtarna och registreringsbeviset igår. Aktiverade trafikförsäkringen hos Bilsport&MC, och försökte ställa på bilen via Internet, gick inte, försökte med telefontjänsten, gick inte, ringde Vägverkets kundtjänst som förklarade att de måste få tekniska data från Bilprovningen först! Så det blir inget lagligt åkande den här helgen heller.


Got my license plates on Friday so I activated the insurance and tried to get the permission from the "Bureau of road and traffic administration" to legally use the car in public roads, but they hadn't got the technical data from SVA yet, so no leagal driving this weekend.


   


Bak gick det bra med en standard skylthållare, men fram fick jag göra en mall i kartong och sen bocka till en låda i aluminium som skylthållare.


In the rear a standard plate holder worked fine, but at front I had to make a cardbord template transferred to aluminium plate then bent to a boxlike section and bolted to the nose cone.


   


 

Tisd 29/5


Äntligen, sista dokumentet I näven! Påställningsbevis


Finally, "the "Bureau of road and traffic administration" released the documents that say I can drive the car meanwhile tax documents are issued.


 

Onsd 30/5


Första lagliga repan, ca 30 km P-vik tor, för att lära känna bilen. En del nya ljud att identifiera och lära sig vad som är normalt och inte. En del "knirk" från glasfiberkarossen är tex. ett sånt ljud man inte är van vid. Har inte demonterat "besiktnings-avgassystemet än, det får bli till helgen. Måste nog ta loss kopplingscylindern och få mer gänga gjord på tryckstången, kopplingen tar väl högt fortfarande.

Fick också anledning att testa suffletten, den håller tätt i 90 och lätt regn i alla fall.


First legal trip, approx. 30 km, to get to know the car. A lot of new noises to identify and learn what is normal and not. For instance there is some "quirking" from the GRP body that you're not used to. Haven't removed the extra (SVA) silencer yet, weekend job. I also have to get some extra thread made on the push bar for master clutch cylinder, it's engaging far to high up.


I also got the opportunity to try out the weather gear, it keeps one dry at least in light showers while making 90 km/h.


 

 « Westfield build diary