« Rover Mini 1000 build diary
Motor/Engine
Motor, Engine
Kolla även under Uppdateringar där en del finns beskrivet.
Also check under Updates were some jobs are described.
Engine specification and engine number
1275 A -69
number is missing
Drivebelt
Engine oil Syntetic SAE 20-50W, x,x liter + oil filter
Gearbox, same as engine
Datum 2024 Oct 13
Monterat ihop förgasarna med nya bussningar och spjällaxlar samt de mer resistenta "Stay up floats". Provmonterat på insuget, upptäckte att jag måste göra ett vajerstopp för gasvajern.
New bushes and spindels in place as well as the new "Stay up floats". Put everything together and test fitted on the engine. Need to make a bracket to hold the throttle wire.
Datum 2024 Oct 07
Svetsade ihop en spricka i värmeskölden innan jag sörsökte sortera ut det bästa paret av SU HS2-förgasarna. Paret demonterades och kördes i ultraljudstvätten och avslutades med borstning och polering, inget överdrivet då det här inte ska bli en originalrenovering utan en bruksbil. Jag beställde nya bussningar och spjällaxlar från Burlen och jag hade redan liggande ett par nya flottörer som också ska monteras.
I welded up a crack in the heat shield before sorting out which pair of SU HS2 carburettors looked the best. I disassembled them and cleaned the parts with the ultrasound cleaner. Then a bit of brushing and polishing, nothing exaggerated as this will not be a "trailer queen". I noticed the usual play in the bushes and throttle spindle, so I ordered new parts from Burlen. I already had a couple of new floats that will be fitted.
Datum 2024 Sept 20
Jag fortsätter plocka ihop drivpaketet, bla. med nytt fäste för engångs-oljefilter. Kopplingshuset på plats och nya motorfästen och nya bussningar i övre och undre momentstagen. Tillverkade en saknad förstärkning för det övre fästet, en S-formad plattstångsbit. Plockade även lite slarvigt ihop de flesta delarna av överblivna motorn och växellådan för få det ur vägen. Hängde på grenrör och förgasare för att se om det passar och vad som skanas.
I'm continuing putting the package together, with, among other things a new holder for a spin on oilfilter. The clutch housing is in place, and new engine supports are in place, including upper and lower supports with new bushes. I made an S-shaped bracket for the upper support out of a flat bar, the original one is missing. I loosely put the other engine and gearbox together, just to get it out of the way. I fitted the exhaust manifold and a couple of carburettors to check if they fit and if any parts were missing.
Datum 2024 Sept 16
Efter att kopplingen blev bortmonterad kunde jag dela motorn från växellådan och montera ihop den med den renoverade lådan, samt förbereda för montage av kopplingen. I två skruvhål hade någon gängat in UNF-skruv i UNC-gängade hål, så jag fick rensa gängan med rätt gängtapp. Passade på att byta packboxen för genomföringen av växelstången.
After the clutch was removed, it was possible to split the engine from the gearbox and join the engine with the rebuilt gearbox and prepare it for fitting the clutch. I had to retap 2 screw-holes as someone had put UNF screw in a UNC hole. I also put a new oilseal for the gearshift rod.
Datum 2024 Aug 12
Efter att inte kunnat köra in bilen i garaget, utan ha behövt släpa in den med winch, började lite felsökning. Det visade sig att startmotorns solenoid inte fungerade, så jag startade den direkt från ett extra batteri.
After being unable to drive the car into the garage, I had to haul it in with a winch, and after that, some fault finding was started. It showed that the starter engine solenoid didn't work, so I started it from a spare battery.
Hur den låter startad i garaget.
What it sounds like, started in the garage.
« Rover Mini 1000 build diary