Jag och OD hemma från England, snuvat staten på skatt och moms och frakten blev gratis den med. När jag väl fått hem ett nytt urtrampningslager var det bara att sätta igång. Först säkra den lill oljepumpen så att den går fri från den lilla kammen på växellådsaxeln. Sen knacka fram ett par packningar, dels mellan OD och låda samt en mellan växelförarmekanismen och själva växellådan. Sen tog det lilla meckiga att få splinsen att linjera mellan axel, OD:ens koppling och utgående axel. Därefter nästa prövning, att få in lådans tapp i lagret i svänghjulet, ibland har man tur, men det hade jag inte idag. När lådan väl var på plats kom nästa prövning, att få ihop avgassystemet igen med bilen på pallbockar, men nu stter det där. Som om det vore slut där, nu gllde det att få dit tunneln över växellådan, ett motspänstigt stycke plåt, men jag är envisare, så nu stter även den på plats. Slutligen något som gick smärtfritt, få dit mattor och stolar. Ett tips, glöm inte att man ska provköra låda och OD INNAN moterar kåpan, det kan spara mycket tid och tårar.
Jag hade märkt att det läckte olja från drivaxeln på ena sidan, det visade sig att jag inte ordnat riktig packningvid axelns fläns när jag renoverade differentialen. Passade på att byta till de nya bromsbackarna bak och ordnade med ett nytt lager på reservdrivaxeln vilket inte hade behövt handlas från Limora (eller Rimmer/Moss) det är ett standardlager tex SKF 6206 (62x30x16) som kan köpas billigare online i Sverige.
Jag har känt lite vibrationer i växelspaken, men på hemväg från TR-klubbens sommarträff I Flämslätt blev vibrationerna allt kraftigare och ljudliga, jag tog ändå risken och körde hem i hällande regn. På vägen hem gjorde jag några tester, med växel i och ur, med koppling nertryckt och frirullande med växel i samtidigt som jag kopplade OD i och ur, samma procedur med växel ur. I samtliga fall blev vibrationerna mindre med OD aktiverad. Jag kontaktade Pete Cox and Son Sportscars i England för att få råd vid vidare felsökning. Han föreslog att ställa bilen på pallbockar och köra bilen med växel i och samtidigt lyssna med en skruvmejsel mot växellåda resp. OD. Som tur är har jag ett stetoskop som ärsmidigare än skruvmejsel. Slutsatsen blev entydigt att det är OD:ens lager som är slut. Tur i oturen är att jag ska följa med som passagerare till Europaträffen för TR-klubbarna som hålls bara 1 timmes resväg från Pete Cox verkstad. Jag tar med OD-lådan som bagage och får den reparerad där. Det finns inget utbytessystem eftersom det är ont om passande OD-lådor. Nu är Växellådan urplockad och OD skiljd. I den korta videon kan man höra hur illa det låter.
Lite försent fick jag hem relinade bromsbackar till bromsarn bak. Bromsarna luftade, hjulen återmonterade. Bytte olja och filter också. Tog en liten provtur, 16 grader varmt mitt i november, allt känns OK. Glappet som kändes speciellt när man "frirullar/costar" är borta. Tankade upp bilen och höjde lufttrycket i däcken, då den nog kommer att stå ett tag, fast ingen egentlig vinterförvaring, den står i ett varmgarage med några andra bilar och ett par båtar, så det är bara att dra av kapellet och ut och köra om det kommer fina dagar.
Drivaxlar, bromssköldar, bromsledningar, handbromsvajrar, bromstrummor återmonterade. När jag skulle montera handbromsvajer så hittade ett brustet fäst för vajern, vilket förklarar varför det inte gått att justera handbromsen, plockade fram svetsen och lagade fästet, nu är förhoppningen att jag har handbroms igen.
Började med att dra in lagerbanorna för pinjongen med mitt verktyg, det klarade av det lilla lagret, det stora lagret gick så tungt att gängorna på gängstången gick av. Det var bara att baxa upp hela axeln i pressen, och där gick det lätt. själva rulllagren fick ligga i ugnen vid 150 grader, ytterlagren på själva diffväxeln gled på hur lätt som helst, det stora pinjonglagret behövde lite övertalning. Det lilla pinjonglagret fick jag dra av ett par gånger och ändra shims-tjocklekar tills det gick lagom tungt enligt manualen. Sen var det bara att motera tillbaks växeln i huset, ta bort spännverktygeet, sätta på locket och baxa axeln på plats.
Nu har jag fått hem avdagaren, hur enkelt är inte jobbet med de rätta verktygen, också glad att jag inte köpte den billigare varianten, nästan alltid gäller "man får vad man betalar för". Inre lagerbanorna är demonterade, planetväxeln/solhjulet ur monterat(genom att slå ut låspinnen som håller axeln), och återmonterat med ny axel och nya lagerbrickor. Glappet är nu minimalt.
Insåg att jag inte kunde få loss lagren från pinjongens axel, och inte heller lagren för drivaxlarna med de verktyg jag har, så jag har beställt en knivavdragare från Verktygsboden. Medan jag väntar på leverans av det nya verktyget, så tillverkade jag ett verktyg till av diverse spillbitar för att pressa in pinjongens lagerbanor i diff-huset med hjälp av de gamla lagerbanorna.
Jag tillverkade ett par verktyg av diverse spillbitar, ett för att spänna isär diff-huset,, och ett annat för att hålla fast pinjongen. Nu är kronhjulet ute, liksom pinjongen och lagerbanorna för pinjonglagren. Det inre pinjonglagrets bana har "pitting"/frätskador. När jag lossade låsmuttern för pinjongen kändes det som den satt lite för löst.
Påbörjat årets renoveringar med att demontera bakaxeln så jag kan renovera differentialen.
Fälgarna blästrade och målade i samma färg (hos Mobil-Lyft Lackering) som karossen fast med ett lager klarlack som extra skydd. På väg till däckfirman.
Fortsätter jaga läckor, byter slavcylinder eftersom honingen av den gamla inte räckte utan lite bromsvätska läckte igenom. Nästa fix blev dräneringspluggen till overdriven envisades med att släppa lite olja, försökte fila ytan på lådan så plan som möjligt. Tredje läckan var fortfarande oljefiltret där det visade sig att den inre delen inte gled som den skulle när man skruvade dit filtret, slipade lite lätt på ytorna och hoppas att den kan glida när man skruvar dit filtret och det blir tätt.
Bytte packning i dräneringspluggen för overdriven, det läckte lite pga en "buckla" i kanten på tätningsytan, filade ner den plan så nu läcker det inte längre.
När nu motor och växellåda är på plats monterade jag slavcylindern.
Nya bakhjulslager på plats, trots en hel del värme på lagren behövde det ena lite övertalning med hjälp av gamla lager satplade fick jag en tillräckligt hög "hylsa" över axeltappen att slå på. Tyvärr var packboxarna från Rimmers 1 mm för små i ytterdiameter, 57 isf 58 mm, så de ramlade rakt igenom. Rimmer hävdar att de har rätt dimension så då får man gissa att någon vid något tillfälle svarvat ur naven så att en annan stadardtätning skulle passa, men jag är tveksam, åtminstone den ena tätningen och lagret verkar väldigt original. Har beställt nya från Kullagret.com. Packboxen för pinjongen passade däremot som den skulle.
Lite uppfräschning av kopplingsmekanismen på den "nya" OD-växellådan. Ny sleeve och urtrampningslager, nya bussningar i kåpan för axeln och nya stift i gaffeln samt slutligen förstärkning av gaffelns infästning i axeln, en känd svag punkt att den koniska skruven skärs av, men en ny sådan sätts också i. Kände att den som satt redan var lite krokig så det ligger lite i varningen om den svaga punkten.
Räddade en drivaxel en bromstrumma och ett stöd för bromsbackarna allt annat är skrot på den extra bakaxeln som följde med på köpet av bilen.
Slipade och packade om slavcylindern.
Lite huvudbry hur jag skulle få fast bakaxeln, dvs hur skulle jag spänna bladfjädern utan någon last på ramen. Skruvade fast axeln mot fjädern med byglarna och spände sen fast ett järnspett som förlängning av fjädern och bröt sedan ner bakänden på fjädern så att shacklet gick i.
Har också varit och hämtat växellådan med overdrive från Ulf Mattsson i Svanesund. Han har en verkligt fin TR3:a i den färgställning jag själv också har valt.
Har börjat plocka isär kardanen men upptäckte att de knutkors jag hade i hyllan var begagnade från TR6:an.
Fått tag på knutkors, de är desamma som till diverse gamla Volvo, och fått ihop kardanen på nytt. Gjorde en ny korkpackning till splineskopplingen.
Såg en annons i TR magazine på en växelllåda med överväxel som bara har gåttt några hundra mil efter renovering hos Bennets. Slog till direkt men har inte hämtat den än eftersom den finns på västkusten.
Har börjat åtgärda kardanen, först avrostning sen ska jag byta drivknutarna.
Saw an ad in the Swedish TR Magazine for a gearbox with OD that only has made 1500 miles sine overhauled by well known swedish garage. Bought it but haven't picked it up yet, it's on the opposite side of Sweden.
Started cleaning up the prop shaft, first "derusting" and later on I'll put in new UJ:s.