Nya styrarmar och parallellstag på plats.
Efter ha kört en del i sommar så känns det att det fortfarande är lite glapp i styrningen, sidvindar märks väl. Köpte därför nya bussningar till hjälpstyrarmen, pressade ur gamla, pressade i nya och brotschade till bra passning. Samma ställbara brotsch jag köpte till spindelbultsbussningarna fungerade även här, spindelbussningen ca 19 mm, hjälpstyrarm ca 18 mm. När jag monterat ihop allt igen så känner jag att det inte bara var hjälpstyramen som var glapp även ände på höger styrarm är glapp, så mer grejer är beställda.
Justerade hjulinställningen, Toe-in och Camber, trots max vridning av excenterbussningen i övre länkarmen hade jag jättemycket positiv camber, bilen såg helt enkelt hjulbent ut. Kastade ut en fråga på Volvo PV forumet på Facebook och fick svaret att man kan vända det övre inre länkarmsfästet fel och då blir övre länkarmen "för lång". Så det var bara ut i garaget och fixa, tog bara en timme när man redan gjort det förut och alla bultar och bussningar är välsmorda. Nu har jag ställt ca 1 grad negativ camber. Första bilden nedan från vänster sida är felmonterat fäste, dvs leden utanför bultarna, andra bilden visar höger sida med fästet rätt monterat och leden innanför bultarna.
Fick leverans av nya handbromskablar idag
Monterat bort stötfångaren fram, 3 av fyra bultar till stötfångarfästena gick av under bultskallen. Svetsade på muttrar och lyckades skruva loss dem. Putsat upp och lackat fästena efter att ha rätat till dem pga de var lite tillstukade, det var även diverse bucklor och skador, förutom rost, på själva stötfångarskenorna somjag försökt räta ut och knacka till efter bästa förmåga. Vet inte om jag ska fuska till med spraykrom eller måla dem svarta?
Framvagnen klar inklusive nya bussningar för krängningshämmare och länkar.
Renoverat styrsnäckan, nya bussningar ipressade och ny packbox monterad. Den gamla packboxen var helt slut, oljan rann rakt igenom. Passade på att piffa upp med lite ny färg också.
Monterat nya fjädrar och nya hjullager.
Fixat vänstersidan också, men för att få isär kullederna var jag tvungen att investera i ett nytt verktyg som gjorde att det gick lätt som en plätt. Detta efter att ha slagit sönder en gaffel, värmt med gasol och slagit med två hammare mot varandra på leden utan resultat. När jag väl fick isär grejerna så hittade jag en brusten fjäder som besiktningen tydligen missat, 1,5 varv var av. Hade lite extra jobb med att få ut "special"tätningar gjorda med karosseritenn i båda ändar av spindelbulten. Nya fjädrar hemkommna liksom bussningar i båda ändar av spindeln, tyvärr var excenterbussningen jag fick 28 mm i diameter isf de 33 mm som den befintliga är, får passa på Motoroldies snålt tilltagna telefontider till veckan och se om vi kan reda ut det hela. Allt rengjort, ombussat, brotschat, shimsat osv.. Fixade till en avdragare för ratten så att jag ska kunna plocka ur rattstång med styrsnäcka så jag kan byta packboxen i botten av styrsnäckan.
Tagit loss stötdämpare och stötdämparbultar, det fanns inga gängor kvar på bultarna så de är nu ersatta med nya bultar. Fått loss navet, superskitigt som överallt där överskottsfett fått verka ihop med jord o sand, gort rent, monterat isär samt slipat och målat. Allt klart för att montera i nya bussningar, bult, shims och lager. Pressat ur gamla bussningar, pressat i nya, brotschat med ställbar handbrotsch till rätt passning, shimsat och monterat ihop samt smort med fett. Fixade till ett styrstag också, gjorde rent fettade in och satte på ny gummibälg. Monterade slutligen ihop alla delar.
Höger frambroms har legat lite, fjädrarna verkar fastsatta lite fel, borde vara i flikarna ute under bromsbanden. Ska passa på att byta Stefatätningarna på båda sidor också.
Fick med ett gäng skamfilade fälgar som passar till årsmodellen, hade tänkt blästra och lacka men de var så dåliga att jag nöjer mig med att slipa och lacka själv. Resultatetblir inte toppen men OK.
MD i Oskarshamn krängde på däcken jag egentligen tänkt sätta på TR6:an, med navkapslar hittade på Eskilstuna Veterandag ser det hyfsat bra ut.
Byter stötdämpare, första problemet är att när jag tar av framhjulen saknar flera hjulmuttrar (5) mer eller mindre gängor och en hjulbult saknar också gängor, där var muttern bara medskickad! Bytt hjulbult och skaffat nya muttrar. För stötdämparna fram krävdes lite övertalning med gasol för att få muttrarna att lossna, bak räckte det med slagmuttermaskin. fyra sorgliga dämpare ersatta med nya.
Upptäckte också glapp i spindelbulten på höger fram, inte allvarligt men ny bult och bussning ska dit vid tillfälle.