Gjorde en ny bussning till mellanaxeln för kopplingen av ett hjul till en diskmaskinskorg.
Hängde upp bakaxeln med spännband för att enklare kunna montera bladfjädrarna. Nu är bakaxeln på plats, även bromsarna även om de inte är med på bild, så nu återstår bara att fylla systemet med bromsolja och lufta.
Fick leverans av nya handbromskablar idag, och nu är de installerade.
Var och hämtade den uppdaterade bakaxeln hos Vide Bilservice (Jerry Byrskog) i Lessebo, nu med utväxling 4,1:1 vilket gör ca 10% lägre motorvarv än tidigare vid samma fart. Passar också på att göra iordning bromsarna med lite puts av diverse detaljer samt honing av cylindrarna. En genomföring med stoppet för returfjädern till handbromsen krävde lite extra eftersom den helt enkelt var hopklämd i änden, kapade bort änden 0ch svetsade ihop en ny avslutning av genomföringen.
.
Växellådsfäste var i riktigt dålig kondition, eftersom jag inte hade någon hylsa som passade precis, sp pressade jag ur gummit först och sågade sen ett spår i metallhylsan så jag kunde knacka ur den med en dorn. Gjorde rent målade både växellådsfästet och spridaren för handbromsvajrarna. Pressade i nya bussningen (OBS läget) och monterade tillbaka allt inkl kardanen..
.
Har demonterat bakaxel och fjädrar, riktigt skitjobb, specialavdragare för bromstrummor (som satt stenhårt). Bakaxel levererad till Jerry Byrskog i Lessebo för att byta utväxling från 4:5 till 4:1. Passar också på att renovera kardanen, bytt mellanlager och gummibussningarna samt alla knutkorsen. Slipade ren axeln och målade den med Hammarlack.
.
Renoverat mellanaxel, länkarmar och kopplingspedal. Pressat i nya bronsbussningar i pedalarmen, de gamla hade slitits igenom nästan in i järnet. Gummibussningarna för mellanaxeln var helt slut, där hade det gått metall mot metall. dragstängerna var ordentligt slitna i infästningarna så jag påläggssvetsade till fullt gods igen.
.