Nu utomhus så man kan studera torrsprut och rinningar;)
Nu är det bara att skruva dit dörrar och annat löst.
Maskerat och lackat högersidan, nu bara taket kvar.
Maskerat för att kunna lacka vänstersidan, garaget är för trångt för att fixa båda sidorna på en gång.
Kapat ur och lagat rost nedanför A-stolpen.
Plockat ihop de lackade delarna, inte riktigt nöjd med huven, men annars OK.
Slipat, spacklat, slipat, sprutspacklat, slipat, klibbdukrengjort, sprayat färdiglack (kulör Volvo 89). Bakdörrar, framskärmar, front och motorhuv färdiga. Jag kommer att fortsätta med framdörrar och sidorna, runt fönster och tak får bli sist.
Eftersom garaget är ledigt pga att Triumphen är borta för lack, så har jag plats att göra lite på Duetten. Förbereder för en "Garagelack" bla genom att laga en gammal skada i vänster glasfiberskärm, slipa, epoxi och glasfiber, slipa, spackel, slipa och lite sprutspackel. Har även slipat och spacklat huven, dörrarna bak liksom reservhjulsluckan.
ängnade mig åt lite lördagspyssel, tog bort det slitna röda läderbandet på ratten och klädde den med nytt läder (från VP-parts). kontaktlimmade allt utom kanterna som ska sys, sydde ihop kanterna, bättringsmålade ändarna på rattekrarna närmast rattkransen där de var ganska slitna med blank svart lack. Fortsatte pysslet med att putsa upp runt choke och värmereglagen där en ny dekal också kom på plats.
Så här löste jag de glappande gångjärnen i bakdörrarna, borrade ur alla gångjärnshalvorna för 10 mm rörpinne som jag i sin tur borrat ur från 6 till 6,5 mm och sen kapat upp till lämpliga längder och tryckt i i gångjärnshalvorna. Som tur var hade jag sparat de gamla kulorna som har betydligt större diameter än de nya från PV-klubben och även de Land-Rover-skruv/kula/fjädrar jag också hade skaffat.
Fixat även höger skärmbackspegel och monterat bort speglarna på dörrarna samt spacklat igen skruvhålen efter dessa. Monterat bakre stötfångare, lite extra jobbigt eftersom passformen inte är den bästa, de verkar vara lite för mycket rundade. Har satt in små rörstumpar för att hålla distansen mellan ytter och innerplåt.
Tillverkat ett par fästen för dim/DRL-lamporna för att slippa borra hål i den nya rostfria stötfångaren. Lite bättre glans än den fuskkromade. Fixat en backspegel på skärmen av ett fäste från en gammal trasig och en backspegel för (tror jag) motorcykelstyre.
Så var paneler omgång 2 på plats.
Eftersom ryggstödet i baksätet tog i högtalargallren när man försökte fälla det, så var jag tvungen att göra om de två bakre panelerna. Samtidigt märkte jag att det var svårt att trycka dit panelernas fjäderstift pga den rätt tjocka vita vinylen (med skumbaksida) så jag bestämde mig för att göra om alla panelerna inklusive täcklisterna runt dörrarna. Den grå vinylen jag fick tag i är också mer lik originalets färg. Passade också på att hvyla och slipa ner kanterna på panelerna till en tjocklek liknade masoniten så att fjäderstiften passar bättre. Jag spraylimmade först på en tunn "Vlieselin" som stoppning, spraylimmade sen fast vinylen på stoppningen. Till kanterna använde jag ett traditionellt kontaktlim som jag strök på med pensel. Lyckades ta loss"kromlisterna" från den vita vinylen och limmade fast dem med superlim på de grå panelerna istället.
Har tillverkat ett stuvfack bakom väster bakre hjulhus. Blandat material av Alu vinkelprofil hoplödd med speciallod och plattjärn av järn som håller den böjda profilen.
Sätena på plats, har också monterat nya huvband och tätningslist för huven.
Lackat handskfacksluckan, lister för A-stolpar och höga bromsljusets konsol samt återmonterat.
Knackat till ett fäste för det höga bromsljuset, sätter ett par nitmuttrar för själva ljuset och sen skruvar jag fast konsolen direkt i karossen, men först ska den få lite färg. Passar på och bättrar handskfacksluckan och instrumentbrädan under luckan, mycket skrapmärken, kanske efter transport av långa saker?
Har spänt upp innertaket, lite skrynkligt är det men jag ska försöka lite lätt med varmluftspistolen. Riktigt knöligt att få hajtänderna längs sidorna att greppa vajerkanten. Längst bak i hörnen blev det inte snyggt förrän jag gjorde som PV-klubbens instruktion sa, och med järntråd drog ner hörnen till en skruv jag satte dit innanför plywoodpanelen. Längst fram är det också lite "veck" framför främsta taksprygeln ska testa lite försiktigt som sagt med varmluften för att se om det går att jämna ut spänningen i vinylen.
Kunde inte hitta skruvhålen för den bakre innerbelysningen förrän jag tog dit datorn och fiberkameran, men nu är belysning fram och bak på plats, även solskyddet. Brände naturligtvis en säkring för att jag inte höll reda på att det är den svarta kabeln som är plus
Har hängt in innertaket på byglarna, måttat in plåtbandet som håller bakersta bygeln, satt fast de bakersta hajkrokarna, rest byglarna och spänt med plåtbandet för främsta bygeln. Har höjt temperaturen i garaget till över 22 grader, svettigt att jobba i, men det hjälper till att hålla innertaket smidigt. Det får hänga till sig ett dygn innan jag krokar fast i hajtänderna längs sidorna och ovanför vindrutan.
Har fortsatt med mattorna, isolering bara fastsatt i kanter och skarvar med spraylim, jag har inte satt fast gummimattorna med tryckknappar (än) får se först hur bra de ligger still utan tryckknappar. Har även satt dit pappen på sidorna fram, knöligast var att passa in hålen för högtalarna, fick även klippa av lite i kanterna för att kompensera för isoleringen.
Snart dags för innertaket, lite spänd på hur det ska gå. Taket fäst ju med s.k. "hajtänder" så när man en gång tryckt dit vinylen går det inte att ångra sig.
Har fixat hjulhusklädseln. Först en skumgummistoppning med en vävklädd sida fäst med spraylim, sen en omgång till med spraylim och på med vinylklädseln. Det gick hyfsat bra, några rynkor blev det, men jag är nöjd.
Har fortsatt med panelerna i bagageutrymmet samt de vid sidorna om baksätet. Den tjocka vinylen gör att fjäderpinnarna får dåligt fäste, jag får nog säkra med några skruvar också. Ryggstödet är tillbaka och så har jag börjat lägga in isolering under mattorna, ser ut som det kommer att fattas en liten bit så jag får väl åka till Mekonomen och handla lite mer. De nya gummimattorna var absolut nödvändiga, de gamla föll i bitar.
Passade på att skarva en ventilationsslang, hade inte tillräckligt av Biltemas aluminiumslang hemma.
Monterat textillisten runt dörrarna, limmar med "montagelim" som fyller bra och häftar sen med häftpistol (8mm clips). När jag ändå håller på vid dörrarna så byter jag tätningslisten runt rutan i dörren, börjar med passagerardörren, tycker inte att den nya listen fyller lika bra som den gamla så jag gör inget åt förarsidans lister. Tar mig också an dörrlåsen och påläggssvetsar handtag och vridblecket i låskistan samt filar in dessa i passform, inget glapp i handtagen längre!
Monterar stoppningen på instrumentbrädan, fick bara loss 3 skruvar framme vid fönstret så hoppas limmet håller vinylen på plats, för att kunna lossa skruvarna måste vindrutan tas ur och det är mer än jag vill göra i dagsläget.
Lite småfix innan jag monterar paneler, svetsade dit en 15 mm förlängning på tappen som stöder bakre ryggstödet så att den når fram till låsblecket. efter att ha fällt ryggstödet upp och ner ett par gånger så slutade först ena sen andra fjädrande låspinnen att fungera, förstod genast att dragstängerna måste ha lossnat. Drar mig då till minnes att jag sett två små låsbrickor i burken med sparade skruvar och muttrar och inser var dessa borde varit monterade! Ibland får man lära sig den hårda vägen, bara att montera loss ryggstödet och skruva loss baksidan, pilla dit dragstängerna, nu låsta med fjäderbrickan.
Har också invesgterat i en stötfångarsats i rostfritt, köpt från en som insett att Duettprojektet inte skulle bli färdigställt.
Köpte en begagnad instrumentbräda med hel stoppning av Anders Tegner, nu är den filead och klar att limmas in i Duetten. Den gamla stoppningen ser rätt skabbig ut i jämförelse.
jobbar med att göra nya paneler till framdörrarna, de gamla fungerar som mall. Har beställt en 12 mm bred dekorlist i krom lika originalpanelernas list, så får avvakta med att montera panelerna tills listen kommit hem. Feb 29 och kromlisten är hemma.
Börjat förbereda innertaket genom att flytta byglar från det gamla taket. Som syns är det en avsevärd skillnad i färg på taken.
Har också klätt sidopaneler i baksätet och täcklisterna vi B-stolpen med vinyl som har en skumbaksida, egentligen avsett för att klä invändigt i båtar.
Innan jag monterar innertaket ska jag dra lite el till en begagnad backspegel (från en MG) som har lampor i underkanten, vilka gör att man får bländfri belysning tex. för passageraren. Jag tycker att spegeln i Duetten sitter alldeles för högt, eller så beror det på att jag är för kort i rocken, så jag gör ett förlängningsstag till den nya spegeln.
Har börjat riva det ganska risiga och mycket smutsiga innertaket. Otroligt mycket damm på baksidan, men nu är det ute efter att ha listat ut hur alla dolda hakar som håller vajern längs sidan fungerar.
Håller på med tillverkning av nya plywoodpanel till bagageutrymmet, jag har sprayat med en ljus bets och sen lackat med matt klarlack. En viss skillnad på ny och gammal panel för bakluckan som är den första delen att bli klar. Sågat till profiler för täcklister för B-stolpe och ovanför dörrar, degamla listerna gick i bitar när jag försökte ta loss dem. De måste tas loss när man ska ha dit ny tyglist runt dörromfattningen. All plywood primas mot fukt på baksidorna. Punktsvetsborren funkar perfekt till håltagning för clips i sidopaneler vid baksätet.
Sittdynan till baksätet har också fått sin nya baksida.
Ryggstödet till baksätet på plats. Knepigast var att få dit dragstängerna för låstapparna, Det går inte att göra från ovansidan (alltså den sida som är närmast låsanordningen) utan man måste göra det från undersidan vilket var pilligt nog.
Har börjat fixa till sätena som ska bli grå isf som nu bruna framsäten och svart baksäte, ryggstödet klart, framsätet ska sprayas en gång till. De rinningar som syns på bilden gick utmärkt att slipa med slipmatta och spraya över igen.
Slipade rent alla träribborna till bagaget och har börjat lacka dem. ett par som satt på det rostskadade stället under extravärmaren är ganska missfärgade, får se om jag kan hitta något bra ersättningsvirke senare, tror de är gjorda av Ask, men ljus Ek borde funka också. Ett par fick jag limma ihop eftersom de sprack när de fastrostade skruvarna vägrade släppa taget då jag tog loss bräderna, man kan knappt se skarvarna nu. Har börjat med att montera ribborna på ryggstödet, ser rätt bra ut. Fortsatte med golvet där endast de 2 allra yttersta bak inte är monterade pga att plywooden på sidorna ska dit först.
Trodde jag var klar med svetsandet än en gång, men tänkte det är bäst att kolla andra sidan också, och ser man på; samma skada där också under ett tunt lager färg. Fick åka och skaffa en till flaska gas, som är ganska dyr nu för tiden, nästan 600 kr för 5kg trots "pensionärsrabatt". Maskerade över rutor och instrumentpanel, slipade, tvättade och lackade hela golvet. Färgkoden är Volvo 89.
Trodde jag var klar med svetsandet när jag började förbereda för att lacka golvet, när jag tog av höger hjulhusklädsel hittade jag ett stort rosthål i hjulhuset. Svetsade in ny plåt och en plåtkant för att fästa klädseln mot.
Placerat ut 4 lastfästöglor i bagageutrymmet, 2 på det fällbara ryggstödet. Fick tillverka "specialbrickor" för att sprida lasten bättre.
Fick fixa till returröret en gång till med en extra böj. dragit in slangarna på rätt plats. Svetsat ett stativ till extravärmaren så att den inte hänger i plywooden so tidigare, försänker den också in i plywooden så att den kommer 5 cm längre ut från bagageutrymmet, slangarna döljs helt också på detta sätt. Tillverkat en aluminiumlåda runt värmaren så att det blir en snygg inramning av värmaren i panelen.
Har rensat ur säten och klädsel, allt förutom innertaket vilket jag kommer att spara till sist. Dragningen av slangarna till extravärmaren bak såg inte så bra ut så jag har gjort lite snyggare genomföringar i torped och tröskel, slangarna hade kunnat dras i tröskellådoan, men jag kommer inte igenom antagligen beroende på gammalt skräp från tidigare lagningar. Passade också på att ta bort gamla säkerhetsbältesfästen, svetslaga lite hål i kardantunneln bla.. Fixar till drgningen av slangarna i motorrummet också så att det blir mindre fram och tillbaka av slangar, kapade och vände änden på returröret till vattenpumpen tex..
Färdigsvetsat, inte det snyggaste, men det är mycket svets på litet område och när man försöker få det helt taätt blir det rätt mycket spänningar även om man försöker saxa svetsandet. Som tur är döljs ju en del av bräderna.
Har börjat med den invändig uppfräschningen, har skruvat loss bräderna och demonterat baksätet. Hittade genomrostat golv bakom höger bakhjul, det är troligen läckage ifrån extravärmaren som är huvudorsaken. Det är inte första lagningen, stället är ganska utsatt från sprutet från bakhjulet. Börjat svetsa in ny plåt och förstärkningar.
När jag ändå plockat loss grill och kylare för att komma åt styrsnäckan passar jag på att fixa stötfångare och plåten under grillen. Plåten var ganska stenskottad och lite rostig i nederkant. Slipade, spacklade, grundade och lackade. Får nog öva lite mer med sprutpistolen, det blev både rinningar och lite apelsinskal. Stötfångarna var väldigt rostiga på insidan så där blev det stålborstning med maskin sen roststopp, grundning och lite lack. På utsidan testar jag lite fuskkrom som jag använde till en lyktsarg på Triumphen, grundas med en svart primer och sen med en täcklack. Det blir inte kromlyster, lite gråare, men bättre än rostfläckigt krom. Fick knacka ut diverse bucklor också innan lack. De ny gummitätningarna är lite friskare än de gamla
Fick äntligen nya gångjärnsdetaljer till bakdörrarna från PV-klubben. Har också skaffat originalfärg, testade på askoppens front där färgen flagnat av. Tänkte börja med att spruta golv och bagagerumsgolv (som övning) innan jag går på något utvändigt
Har demonterat bakdörrarna och rensat dem från gamla gummilister för att få dit de nya. Passade på at fixa bucklan i höger bakdörr samt lite ytrost där dörrarna blivit kantstötta. Har även dragit ut det inbucklade nedre högre gångjärnet med en glidhammare och ett "special" dragfäste tillverkat för just det ändamålet. Mässingskulorna i gångjärnen var ordentligt slitna så jag har beställt 4 nya från PV-klubben. Skulle helst byta specialskruvarna i gångjärnen, men de vanliga leverantörerna har dem inte, så som ersättning för den sämsta tillverkar jag av en ny av en 1/4" x 2" UNF-bult på vilken jag filar ner skallen på undersidan så den blir försänkt och sågar sen ett skruvmejselspår i skallen på bulten. Låsningen får jag fixa med locktite isf låsbricka i kilspår som på originalet.
Fixar till högerdörren med att spackla och putsa upp ett gammalt brytmärke under ventilationsrutan samt byta alla gummilister.
Hittade lite mer rost i luckan för reservdäcket, kapade bort et rostiga längs dubblingen i kanterna och även en bit på framsidan. Luckan måste ha varit utsatt för en smäll någon gång för nar jag började slipa på den efter spackling kom det fram gammal tennspackling. har fått till den hyfsat, bla tillverkat nya "glas" av plexi för skyltbelysningen, de som satt där var tillverkade av en linjal!. När jag ändå var igång med spackel fixade jag till vid insvetsning i bakskärm där förre ägaren bytt plåt.
Plockade av vänsterdörren, egentligen för att byta lister, men det lät sig inte göras utan svetsreparation av botten. Det döljer sig alltid mer rost än man tror när man börjar undersöka. Nu uppspacklad och grundad samt med nya gummilister runt om.
Handskfacket var rätt sorgligt, gjorde ett nytt av aluminiumplåt klädd med vinyl invändigt.
Fixade till takräcket, målade grått efter grundning, nya ekribbor i botten (foglist 8x33).
Förarsidans ventilationsruta gick inte att öppna, låsspärren satt totalt fast trots kraftiga övertalningsförsök. Det slutade med att jag borrade ur spärrknappen, tog ur glaset, svetsade dit en skruv och satte på en låsmutter. Det blev även nya gummilister runt rutan liksom skraplist vid sidorutan. Tog även av dörrklädsel och kollade efter rost i botten på dörren, lite i botten längst fram som blir ett senare fix, annars OK. Högerdörren däremot är helt frisk.
Yttre dörrhandtaget hägde och glappade så det blev lite bättre med lite påläggssvets på spindeln.
Nya rullbälten på plats, det fanns inga bälten alls när jag köpte bilen, kändes lite underligt att köra obältad vid hemtransporten.
Grovrengöring av dörrklädsel, ful skada på passagerardörren efter någons misslyckade försök att installera högtalare.
Lagt lite jobb på att fixa till andra sida av torpeden, förutom ny lack så putsar jag upp elprylarna också (spolarpump, spolarvätskebehållaren, laddrelä samt kontakter och sladdar till motorvärmaren. Har även en bild på typisk status gummibussningar
Grundade och målade golvet på förarsidan. Slipade och målade upp torpedplåten bakom ventilationsaggregatet där läckande bromsolja gått hårt åt lacken. Tillverkade en skylthållare, ganska stabil sådan, EU-skylten får knappt plats mellan hornen.
Fixade till stolfästena för förarstolen , det yttre satt lite löst vilket orsakade att stolen inte kunde skjutas fram/bak som den skulle.
Grillen var väldigt rostig så det blev stålborstning med maskin, sen rostomvandlare och på det grå hammarlack och slutligen titansilver fälglack. Det ska väl hålla en liten stund.
Första åtgärden vara att hjälpligt banka ut den stora bucklan i höger bakdörr. Eftersom ett nytt batteri skulle in så passade jag på att laga ett hål i botten av batterilådan. Snyggade till batterihållaren i farten. Testade att polera upp lite på huven för att kolla hur färgen är, och svaret är, inte så värst bra. Fixade lite ny klädsel i botten av det lilla facket på instrumentbrädan.