Fått hem främre delen av avgasröret och monterat det. Hade köpt nya muttrar och pinnbultar till grenrörsflänsen bara utifall att, tänkte använda de nya muttrarna då jag hade varit tvungen att ta loss förgasare och grenrör för att kunna byta ut pinnbultarna (borra ur dem då det inte gick att skruva ur dem), det visade sig att det inte är samma gänga på gamla och nya pinnbultar, tur att jag inte slängde de gamla muttrarna. Har också lagat en liten vattenläcka i en dålig svets på röret till vattenpumpen från värmebatteriet.
Om man kör en stund, stannar en stund och försöker starta så får man tugga en stund med startmotorn innan det startar. Misstänkt att det kan vara pga värme från grenrör mm som dunstar lite av bensinen i förgasaren så jag gjorde en isolerande packning och en avskärmande plåt, men det hjälper inte så får söka nya tips..
Ny termostat, 87 grader, monterad. Putsade upp termostathuset av bara farten. plockade isär förgasaren, brotschade upp huvudmunstycket till 1,3 mm, körde alltihop i ultraljudstvätten och bläste ur ordentligt med tryckluft. Passade på att plana basen med en pansarfil för att minska risken för tjuvluft, kunde fila av rätt mycket innan basen var plan.
Bytt oljefilter, det gamla filtret satt oerhört hårt. Jag drog sönder avdragarverktyget, och det slutade med att jag fick slå en mejsel genom filtret för att få en hävstång för att kunna vrida loss filtret.
Kanske inte absolut nödvändigt, men eftersom det var lite oljeläckor fram (ingen filttätning kvar vid vevaxeln tex.), så byter jag kamdreven när jag ändå har kamkåpan nerplockad. Passar på att bättra målningen också. Fick modifiera min rattavdragare med nytt bultavstånd, gängade hålen är samma dimension som i ratten, för att dra av drevet på vevaxeln. Reparationssatsen innehöll en Stefa-tätning som antagligen passar någon senare modell. Fick tillverka en bit ny packning mot oljetråget. Värmde upp dreven med varmluftpistolen så att de blir lite enklare att montera på. Gjorde misstaget att inte byta distansringen bakom kamdrevet eftersom kilen satt rätt ordentligt fast, men bytte slitplåten som följde med rep.satsen. Det visade sig att när jag dragit fast kamdrevet gick det inte att rubba motorn så det var bara att dra av drevet igen, Knacka ur kilen och mäta. Detvisade sig att den nya slitplåten och distansringen var 0,5 mm tjockare så det vara bara att sätta dit den nya distansringen och värma drevet och trä på det igen. Nu sitter allt där det ska och motorn roterar som den ska.
Passade på att byta gummidämparna för motorn när jag ändå hade grill och kylare borta, lättare att se vad man gör då. Nya fläktremmar hemkommna, nu med längd 889 mm för att passa nya generatorfästet och växelströmsgeneratorn.
Medan jag väntade på reservdelar till kopplingspedalmekanismen passade jag på att byta mellandämparen och kröken över bakaxeln vilka hade sett sina bästa dagar.
Tankmätaren var helt hysterisk, symptom på att motståndstråden är utsliten och bara ger sporadisk kontakt. När jag tog bort inspektionsluckan under baksätet såg det mest ut som en rostklump, men det var inte så farligt som det såg ut. Ny givare monterad, ny med tunn tectyl över sig. den nya givaren visar inte full tank när tanken faktiskt är full, man får väl hålla ett öga på trippmätaren som vanligt på gamla bilar.
Köpte en renoveringssats till förgasaren, svårast var att sätta i nya bussningar, min lilla pelarborrmaskin var inte tillräckligt stabil utan bussningarna hammnade lite snett med påföljd att jag fick ägna en hel del tid till att slipa in spjället till bra passning. Vid provkörning visade det sig att det droppade runt centralröret vilket orsakade ojämn tomgång, efter diverse felsökning visade det sig att den nya nålventilen har kortare utstick av nålen mot flottören vilket orsakade att det flödade över hela tiden, åtgärdades med en extra bricka under nålventilen.
Passade också på att piffa upp insuget, grenröret har redan fått en omgång ugnssvärta som borstats rent efter att ha varit ordentligt varmt en gång.
Bränslepumpen var så billig att det inte kändes lönt att köpa reparationssats till den gamla.
Bytte bränsleslang efter pumpen, den var ganska sliten och hård samt hade allvarliga sprickor så det var hög tid. Passade på att komplettera med ett bränslefilter.
Tog loss vipparmsbryggan och monterade de nya tätningarna, vid återmontage hände det första missödet, en av bultarna till vipparmsbryggan gick nästan av men jag kände att det höll på att hända och fick ur skruven innan den gått helt av.
Första åtgärden var att justera ventilerna, passade då på att fräscha upp ventilkåpan inklusive en ny packning som lär minska oljespillet. Efter tips från en kompis konstaterade jag att ventiltätningarna uppe på ventilskaften hade gått sönder bara en hel och den var knallhård. Nya beställda.