Så var då äntligen de saknade fästena hemma, så idag monterade jag diff och drivaxlar, men Westfield hade glömt skicka fjädrar, några "spacers" och alla bultar av M-storlek, dock inte muttrarna! Så det bar i väg till byggvaruhuset som hade rätt bultar som tur var. Det är väldigt trångt runt de nedre fästena.
Finally I got the missing brackets, but Westfield forgot to send the coil springs for the shocks and still missing al big M-size bolts and some spacers. The bolts I can get at a local hardware store. It is very little room around lower front support for diff.
Rengöring av fästet med bryne för bromscylinder, montage av bussning
Cleaning the holes for metalastic bushes with a grinder for brake cylinders. Mounting a bushing with bolt and socket as spacer.
Tillfälliga stöd för montage. Temp. supports for diff.
Trångt att komma åt bulten som skymtar, och ena sidan ihop (utan fjäder)
Very tight at lower diff support, RH side in place (spring missing)
Båda sidorna färdiga, förutom de distanser (spacer) som ska sitta inuti den nedre delen av Mazdans bussningar
Both sides finished, missing spacesr inside the big Mazda bushes for diff.
Gjorde klart bakaxel genom att montera bromsoken, har lite pyssel kvar med bromsrören som ligger för nära främre nedre fästet för länkarm och staget till diffen på båda sidor, borde dragit rören på insidan och inte ovanför ramröret.
Monterade motorfästena, på höger sida vid startmotorn fick jag ta bort ett stag i bakänden på startmotorn, tveksamt om det egentligen behövts på Mazdan heller. På vänster sida är det inte samma hål som för Mazdan som används, Westfields motorfäste sitter längre fram, hade varit bra att haft en gängtapp för att rensa gamla rostiga gängor. Filade spår i en skruv som fick tjänstgöra som provisorisk gängtapp.
Sen kom STORA LYFTET, äntligen motorn i. Det gick förvånansvärt lätt, även att märka och ta upp hålen för växellådans bussningar. Det är inte mycket plats i sidled att spela på i kardantunneln.
Passade på att provisoriskt montera nedre delen av rattstången, väldigt tight uppe vid grenröret!
Fitted brake calipers, must adjust brake lines that are to close to front lower wiwshbone and diff support, should have traced the lines inside the frame member not on upper side. Fitted motor support brackets, had to remove a support for starter motor on the engine. I did need a tap to clean the threads in engine for the supports, but managed with a bolt in which I cut a groove.
Finally the BIG LIFT, surprisingly easy to get the motor in the car, even easy to mark and drill the holes for gearbox support. It's quite tight on the sides of the gearbox.
Tried to prefit the steering column, seems to be very tight between exhaust and frame!
Skickar bilder till Gavin på Westfield för att visa hur trångt det är för rattstången, många synpunkter på FM Miataforumet efter min fråga där.
Sending pictures to Westfield to show how close the column is to exhaust and frame
Lite julaktiviteter så det har inte hänt så mycket, men jag fick ratt och snap-off och nav från England samt lite annat som diverse nitar (bla. svarta popnitar för de invändiga sidopanelerna) glasfiberbinda för grenröret mm.
Monterade pedalerna och fixade då till gasvajern så pedalstället är helt klart, provmonterade ratten också.
Christmas is here so things are a bit slow, got the steering wheel, hub and snap-off and some black rivets for inner panels, exhaust wrap and some other parts I orderd earlier.
13x7 mm hål påbörjat i lådan samt 9 mm hål + slits 2mm i gaspedalen, längden på gasvajern passade perfekt.
Some 13, 7 mm holes, preparing for cutting the throttle cable, also a 9 mm hole and a 2mm slot in the throttle pedal
De nya pedalerna.
New set of pedals, have to cut the throttle pedal a bit, it's to close to the brake pedal
Låsbart Snap-off utan ratten, och med. Locable snap-off in place
Lite jobb idag också, skulle ansluta kopplingen till huvudcylindern med en bit bromsrör och antog att det var samma gänga i båda ändar. Till slut tog jag med cylindern till Mekonomen och provade mig fram, det visade sig vara en UNF i den änden medan i Mazda-änden (slangen) är det M-gänga. Som tur var hade Mekonomen EN nippel med rätt gänga kvar. Gjorde också nya bränsleslangar från spridarna till rören bakåt, var tvungen att ta loss fördelningsröret till spridarna för att komma åt slanganslutningarna. Klammade också fast bromsrören bak vid diffen.
A bit of job done today as well, was going to connect the clutch master cylinder to the Mazda flexible hose but discovered that the cylinder has UNF thread and the hose has Metric. The local car parts dealer luckily had ONE copling of right size left.
Fitted the fuel hoses, should have fitted those before installing engine, now I had to remove fuel injector rail to get at the ends behind the intake manifold.
Huvudcylindern med UNF-gänga
Efter lite juluppehåll har jag börjat reda i kabelstammen, en av sönerna sa â€är det den röda eller blå?†för att travestera en berömd filmreplik när jag började klippa kablar. Det kommer att bli spännande när det är dags att koppla in det hela.
After a Christmas brake I started cutting in the loom. One of my sons took a line from cinema and said “ are you sure it*s the red one?†It will surely be interesting trying out this once it’s in the car.
Idag kom "the missing link", kardanen, spänningen var stor, men den passade perfekt. Per Larsson reparationer i Norrköpingstrakten kortade, bytte knutar och balanserade för 2000:- inkl frakt.
Today I got the "missing link" the completely restored propshaft, shortened an with new joints, approx 200€ including freight cost.
Dags för lite vätskor samt lufta bromsar och koppling.
Time for some fluids, and bleeding the brakes
När det kändes att jag hade lite flyt var det bara att
gå på med lite
el också. Fäst upp kabelstammarna bak, följde inte
Westfields
beskrivning utan använde samma dragning som på Miatan,
varför hålla på
och trassla med nya jordkablar mm. när allt finns färdigt,
visserligen
rensat från sådana kablar som inte behövs.
Kopplade även in bränslepump och tankgivaren.
Everything going well, I continued with some electrics, strapped the rear loom, not the way the manual stated, but the same way it’s in the Miata. Why fiddle with new ground wires when they already exist in the Miata loom? Installed the fuel pump and the fuel tank transmitter.
Kände att jag måste göra något åt den skarpa knycken på hastighetsmätarvjern, det är duktigt trångt i kardantunneln. Diverse tips dök upp på den amerikanska sajten efter min kommentar där, men jag beslutade göra ett urtag och täcka med en lite plåtlåda, stör nog inte så mycket på golvet precis framför passagerarsätet. Gjorde först en pappersmodell och testade med innan jag gjorde alu-plåten. Borrade ett par dräneringshål i bottenplåten innanför lådan så att det inte blir stående vatten bakom nedre ramröret.
Felt that I had to do something to the very sharp bend on the speedo cable, it’s very thight inside the tunnel. I got several tips at Flyin’Miata forum, and decided to cut a hole and cover it up with a “capâ€. Drilled a couple of draining holes under the cap so it won’t fill up water.
Fäste upp kabelstammen i tunneln och passade in plåtarna
för
tunneltaket, satte M4 nitmuttrar för alla plåtarna så
att man enkelt
kan komma åt växelspak, kardan och handbromsvajer.
Fitted the loom inside the tunnel, it would have been wise to drill and rivet the cable ties supports before the alu-plates were on.
Satte på huven för att ta några mått åt Patric (byggare i Belgien)
Temp.fitting of hood to give Patric an idea if he can fit a supercharger beneath it.
Upptäckte att det hade varit lättare att linda grenröret med isoleringen innan det var monterat.
Satte dit kylaren och slangarna till motorn samt by-passen för värmebatteriet.
Saknar dock röret till expansionstanken.
Discovers that it would have been a lot easier to wrap the exhaust before fitting it.
Also fitted radiator and hoses incl. the bypass at heater connections. Still has to figure out how to trace pipe/hose to expansion bottle.
Jobb med kabelstammen (eller â€härvan†snarare), höll på att glömma lägga till nya anslutningar för sidoblinkersen som är högt och långt bak placerade för att synas över bakskärmarna. Idealet vore att ha dem i backspeglarna som många nya bilar har.
Working on the loom, almost forgot to make new connections for side indicators. Got many tips that Swedish SVA doesn’t approve the location suggested by Westfield, they have to be placed higher up. Ideal would be in rearview mirrors as many modern cars have.
Det blir lite kabel över också
A lot of left overs.
Kabelarbete igår och idag, nu är stammen bantad och lindad igen. Skaffade en stump bränsleslang ID 10, kunde gärna varit 12 mm också för att passa på bränslepumpens anslutning.
Loom wrapped up,(seen in retrospect, I should have waited with the wrapping and tested it out in the car, now I had to cut it open a couple of times when troubleshooting).
Purchased fuel hose ID 12 mm to connect tank and fuel pump.
Kollar hur det ser ut i bilen och bedöma var jag ska sätta
säkringsbox
och reläer. De flesta kablarna ser ut att räcka utom den till
luftflödesmätaren, där blir det ett antal parter att
skarva.
Checking in the car where to put fuses and relays, need to extend loom to airflow meter by 40 cm, this part of the loom has a shielded wire among them.
Så här mycket behöver jag ta ur på ena sidan för att få frigång på rattstången.
This is how much I have to cut out of the frame to pass the steering column.
Fem dagar med bara kabelstam! (och ett amerikanskt kopplingschema till en tysk bil!) Men nu är det gjort, och idag kom fjädrar och styrstång (och en extra nedre styrstång, de verkar int riktigt ha koll) från Westfield, nu saknas bara vindruta och lite småprylar, så nu ska det gå att göra klart för första besiktning. Beställd till 1 februari.
Spent 5 days sorting out the loom, German car and US diagram!
New delivery from Westfield today, Coil springs and steering column (and for some reason another lower column that I already had), so now I'm only missing windscreen some spacers. First inspection date set to Feb. 1.
Många små fjädrar iden här. Tillverkning av hållare för reläer
Surprisingly many parts inside the hazard switch, I removed the "pop up switch".
Manufacturing a new bracket for the relays.
Skarvning av kabel till luftflödesmätare (en ledare är skärmad) + 40 cm
Lengthening the loom for airflow meter (40 cm)
Reläerna på plats. Relays on the new bracket
Monterade fjädrarna bak. Det är tight att få dit styrstången men nu är den på plats. Ska försöka göra en avtätning runt styrstången av en drivknutsdamask.
Kollade på FlyinMiata's forum och hittade att de hade samma problem som jag fick med kopplingen, riktigt tungtrampad och kort slag. Mailade Westfield och ganska omgående svar att vi hade fått huvudcylinder med för stor diameter och att de kommer att skicka en ersättare â€0.625 instead of the 0.725â€
Rear coils in place. Fitting the steering column is tight but now it's there.
I manufactured a sealing for the column out of driveshaft joint cover. (The Mazda one I never got back from Westfield, I sent it there together with the column to be shorted).
The clutch isn't working any good, supershort stroke. Checking on the US forum they have got the same problem. Westfield will deliver a new master cylinder with smaller bore.
Inte så mycket idag, men gjorde fäste (av en bit stupränna) och en bussning att fästa gummidamasken med.
Beställde lite kabelskyddsrör och kabelgenomföringar från ELFA.
Beställde även däck från "däckonline" TOYO Proxes T1-R, 195-55-R14, lite skillnad mot Mazdans std. som är 185-60-R14, men det borde fungera på Mazdafälgarna.
Made some details to fix the steering column sealing. Made up my mind and orderd new tires, TOYO Proxes T1-R, 195-55-R14,
Fixade genomföringen för rattstången, kanske inte så snyggt, men ändamålsenligt. Gjorde ett fäste för kontakten vid kopplingspedalen, vet inte funktionen men har väl med motorstyrningen att göra. Det finns även en kontakt under/framför pedalen men den ska gå att kortsluta enligt FM:s forum, såg något om detta på MX5parts också.
Fixed the steering column sealing, not so beatiful, but working.
Made a bracket for the clutch switch. The other clutch switch, behind the pedal, can be shortened.
Besiktningen av "rullande chassi" blir tidigarelagd (fred 19/1), besiktningsmannen ringde och undrade om vi kunde ta det till veckan, Östra Småland ville göra ett reportage om bla. den delen av hans verksamhet. Kände mig lite dum för jag frågade vad han sysslade med, och han sa jag skriver lite motortexter och annat. Jaha, sa jag, konkurrerar du med din namne Bosse bildoktorn? Nej, sa han, det är jag som är Bosse! Jag kan nog känna mig trygg att det blir en kompetent besiktning.
Gjorde mallar för att tillverka en konsol för säkringsdosan i motorrummet samt ett lock till pedalstället. Konsolen i svartplåt så att jag kunde bocka och svetsa fast förstyvningarna. Kapade även till plåten för styrboxen, spillbiten passade precis till att göra en fästklamma av.
Inspection of roling chassi will be at Jan.19, because a local newspaper wanted to make an interview with the guy inspecting my car.
Made some templates for a bracket to hold the fuse box and for a cover to the pedal box. Made a strip to hold the ECU out of the pice I had to cut of the support plate for the ECU.
Monterade plåtarna jag gjorde igår. Satte på fälgarna med de gamla däcken, hinner inte få de nya tills besiktningen. Saknar EN hjulmutter, snopet.
Det känns som en av bromskivorna fram inte är rak, och det kändes också så i Miatan när den var i drift, får väl fundera på svarvning eller nya.
När jag fått på hjulen försökta jag trimma in ratten så att den sitter någorlunda rakt.
Kom också ihåg att gänga och sätta in en teflonlindad M5skruv i luftningsnippeln på kylaren, läste om en som glömt detta och det är besvärligt att komma åt när noskonen är monterad.
Fitted the bracket and cover I made yesterday. Fitted the rims with the old tires, seems I won't get the new ones before inspection. Missing ONE wheel nut!
Feel like one of the front discs isn't straight, must check for rust or else got to order new ones.
Also remembered to seal the upper connection on the radiator with a 5 mm screw. Can't do that after nose has been fitted. (Learned later that this isn't a good idea, this connection should be connected to the expansion bottle! All tips on the net aren't good)
Monterad locket över pedalstället, och kortade upp kablarna till generator och startmotor och satte fast säkringsdosan.
Fitted the cover for the pedal box, and shortened the wires for alternator and starter.
Sen var det dags för en ny milstolpe, sänkte ner bilen
på egna hjul.
Momentdrog alla bussningar och fästen utom bakre nedre där det måste in några brickor.
Another milestone, the car one its own wheels! Torque tightened all the metalastic bushings.
Inte så mycket nytt under veckan, mest efterdragning och kontroll innan jag åker på besiktning på fredag. De nya däcken kom på onsdag.
Checking out everything before first inspection, the new tires arrived and can get them on the rims before inspection on Friday.
Har ordnat så jag får dem på fälgarna på fred fm. så de sitter på vid besiktningen.
Har också påbörjat urttaget för rattstången, inte så snyggt i det här stadiet, men det ska förstärkas för att kompensera borttaget material.
Started making the cutout for steering column, not very beatiful at this stage, not reinforced and not welded.
Så var det då dags, upp med bilen på hyrd bilkärra, med tipp och winch tack o lov. Sen bar det i väg mot Landsbro och "Bosse Bildoktorn". Jag var förvarnad att Östran skulle vara där för att göra reportage när han besiktigade ett hembygge, så besiktningen blev interfolierad med lite historier om gängsystem och djupdykningar i Bosses imponerande verktygslåda, samt en glimt av Bosses eget projekt, en Austin Healy kopia baserad på en Jaguar (just nu verkligen "på" Jaguaren).
Besiktningen gick bra, anmärkning på de för korta bultarna i övre bakre stötdämparfästet (som jag tjatat om på Westfield i en månad att de skulle skicka) samt att jag måste fixa eget chassinummer. Dessutom diskuterade vi bästa sätt att fixa förstärkningen vid urttaget för rattstången i ramen. Det blir en plattförstärkning på den försvagade sidan.
Inspection, and agreement reached upon how to reinforce the cutout for steering column.
The inspector himself is working on an Austin Healy kit based on a Jaguar
Demonterade vänster hjulupphängning mm. och tillverkade en försyvningsplåt att svetsa fast som förstärkning vid urttaget för rattstången.
Fixing the reinforcement.
Ska få låna ett elaggregat (strömförsörjningen i garaget räcker inte) så jag kan svetsa fast plåten, ev. behöver jag låna en bättre MIG-svets också, min är lite till åren kommen och duger inte till kvalitetssvetsning.
Have to borrow a portable generator as there isn't enough power supply in the garage I'm renting for a MIG. I'll also borrow a better MIG than my own, that's quite old.