« Westfield build diary
Motorrenovering
Motorrenoveringen, Motor repair
9/10
Lyfter ur motorn, hämtar kameran, ska ta kort—ingen laddning!!
Lyfter ur ändå, det sista som sitter fast är jordsladden till motorn
bak på blocket.
Plockar bort insug, grenrör, generatorfäste, och några
kylslangsanslutningar.
Nu åker också sista sladdhärvan som går i kardantunnels ur.
Lifts out the engine, picks up the camera- no charge! Lifts out the
engine anyway, forgot to unbolt the ground wire at the rear of the
engine.
Unbolts intake, exhaust, alternator brackets and cooling hoses.
10/10 2006
Skickar framstötdämparna till Falköping, inhandlar motorstativ och
tvättlåda.
Plockar loss remskivor, kamremskåpor, lossar kamrem och spännrullar
och kamremsdreven.
Skriver av numrering på lageröverfallen till kamaxlarna och lossar
dessa, fotar kamaxelgivaren och monterar bort den. Tänker ta toppen men
har inte rätt hylsa, mystisk Torx, ser ut som en torxpinne? 12 bommar
14 mm. Tar loss växellådan istället ,plus koppling och svänghjul. Bör
byta lagret för ingående axel växellåda, bra placerat i svänghjulet.
Kör hem lådan på pirran.
Sends the front shocks to a guy in Falköping. Bought a motor
support and a degreasing “Box”. Loosens belt covers and belt, belt
tensioner and belt pulleys. Marks and numbers the camshaft caps,
released the crank angle sensor.
Going to undo the cylinder head bolts and can,t find a socket
fitting the bolt heads. Looks like a strange Torx? Unbolts the gearbox
and brings it back to the house for cleaning. Removes clutch and
flywheel. Reminds myself to change the bearing in the flywheel.
Onsdag 11/10
Slog mig i går kväll att det inte är en torx, utan en
tolvkantsmutter som en vanlig standard tolvkantshylsa passar på.
Beställer en med lång hals hos Dahmbergs, får den imorgon eftersom de
får ta den från Luna.
Lossar det som är kvar, några topplocksbultar som jag kommer åt,
hastighetsmätarwiren, backspegeln.
Kör ner så mycket som möjligt till källaren.
Hit me suddenly that the bolt heads for cylinder head are 12 edge,
need to order a special long 12 edged socket, I’ll get it tomorrow from
a specialized tool shop. Removes speedo cable, rearview mirror and
brings as much as possible to the hose for cleaning up later.
Tors 12/10
Nu åker toppen av,lätt som en plätt. Ner med det skitiga eländet
till block till huset för grovrengöring. Lyckas baxa ner blocket i
källaren med säckkärran.
Inser att vi inte kan få ut bilen utan att sätta tillbaks hubbar och
hjul även om det tar emot.
Funkar inte bak eftersom dämpare och fjäder är borta, har som tur är
kvar de gamla dämparna och sätter dit dem, Miatan blir väldigt låg bak
utan fjädrar, men den rullar igen.
Easy to undo the head bolts with the right socket. Brings the very
dirty block back to the house for cleaning it. Realizes that I
can’t get the car body out of the garage without fitting the hubs and
the wheels once again, even if I don’t like it. Fortunately I still
have the old shocks to give some support but I have no rear coils so
it’s going to be a reel low-rider.
Fred. 13/10
Får beställda reservdelar från IL och MX, ringar, lager, filter,
lyftare, växelspaksdetaljer, repsatser för bromsarna bla. Får äntligen
en handbok som visar att jag gjort hyfsat rätt, även om vissa saker
kunde tagits i en annan ordning.
Monterar provisoriskt ihop tvättbalja och motorstativ.
Imorgon ska Joachim komma och hämta karossen.
Receives the spares I ordered from IL Motorsport an MXparts, piston
rings, bearings, filter, brake repair kit, repair kit for gear stick.
Finally receives the handbook from Amazon, learns that I did most
things right, but some could have been undone easier than I did it.
Assemble the motor support and the degreasing/washing “box”.
Tomorrow Joachim who bought the body will come to pick it up.
Lörd 14/10
Idag kom Joachim Osbeck från Askim och hämtade karossen. Plockade av
hjul och hubbar och fraktade ner detta plus alla verktyg till källaren.
Försökte sätta fast fästet för motorstativet i växellådsflänsen, men
har inte bultar som passar. Växellådans är för korta, får köpa längre i
morgon på Materialmännen.
Body delivered, minus hubs and wheels. Tried to fit the block on
the motor support, but need longer bolt, will purchase some tomorrow.
Sön 15/10
Lugn dag, köpte bultar och en förrådshylla. Knackat rost på diffen.
Plockat bort vattenpumpen och kamremsdrevet.
Testar avrostning med batteriladdare och målarsoda, elektrod av
armeringsjärn. Börjar med diffen. Slipar och borstar oljetråget,
sprayar med klarlack, blev väl sådär, vet inte om jag ska behålla eller
försöka annan metod?
Bought the bolts and also a shelf so I can organize all the parts.
Started removing rust from differential, there is a lot of it.
Found a method to remove rust, using soda, water an steel
electrodeand a battery charger, I’ll start with the diff.
Steelbrushes the oil pan and clearcoats it, not quiet satisfied, maybe
I should have painted it instead.
Mån 16/10
Grovrosten borta, men inte allt. Testar med en hubb från framhjulet.
Fortsätter med att slipa på aluminiumet på diffens stag, Hur ska man
skydda aluminum??
Most of the thick rust is gone from the diff. Testing on a front
upright. Grinding off corrosion from the differentials aluminium
supports. Wondering if I should protect the aluminium or not, and if
so, with what?
Tis 17/10
Inget har hänt med hubben, tråden till elektroden (Järntråd) har
ätits av. Gör ny elektrod av hopsvetsade armeringsjärn. Betydligt mer
aktivitet i baljan.
Demonterar vevstakar efter att ha märkt dem med körnslag. Demonterar
vevaxeln och drar ur kolvarna, sotar av dem med stålborstning och tar
bort kolvringarna. Cylindrarna är slitna så jag honar dem. 2.ans verkar
mest sliten, kanske därför den hade lägst kompression i alla fall och
att det inte var en ventil som läckte. Hoppas att nya ringarna räcker
utan överdimension.
Nothing happened in my corrosion solvent bath, found the cause, the
wire I used for electrode had been consumed. I’ll make a heavier one
out of round bars. Now you can actally see activity in the solvent
Removes the crankshaft and the pistons after marking and
numbering the crankshaft caps. Removes the piston rings and cleans the
pistons and the grooves. The cylinders seem a bit worn so I’ll grind
them until I’ve got a nice even surface.
Ons 18/10
Mer soda i hubbadet får vi se om det ger resultat.
Stålborstat motorblocket, behandlat med ”rostätare” och sen grundat
med zinkprimer.
Kan inte bestämma mig om jag ska måla blocket blått eller svart?
Puts more soda in the corrosion solving bath to enhance the effect.
Uses rotating steel brush on the block and then treats it with
“rust eater” and primes it.
Can’t decide what colour to use, blue, black?
Torsd 19/10
Grundmålade och färdigmålade första hubben, målade blocket en gång
till, ner med diffen i lutbadet igen.
Skulle ta bort första ventilen, då visar det sig at hylsan på
ventilbågen är för kort!
Fram med plattjärn kaprondell och svetsen, förlängde skänklarna på
hylsan ca 25 mm, sen fungerade det. Plockat ur två avgasventiler innan
jag gav mig för idag.
The first upright looks nice after washing it off, primes and
paints it. Painted the block with one more coat of primer. Puts the
Iron end of the differential into the bath again.
Starts to loosen the first valve in the head, shows that the socket
on the valve keeper removing tool is to short. Cuts the sides and
lengthens them by 25 mm and it works as intended.
Removes two exhaust valves.
Fred 20/10
Sticker till Mekonomen och byter ut den blå färgen jag tänkte ha
till bromsoken mot gul istället, tror det passar bättre till gul
kaross. Köper också röd färg till ventilkåpan, kan nog bli snyggare än
borstad aluminium, svårt att få alun jämnpolerad.
Försöker göra ren växellådan, lacknafta, citronsyra, tvättmedel,
bleksalt, men helt ren blir den inte! Grundmålar hub 2.
Äntligen är diffen fri från rost, fick göra en stålborstning efter
badet för att grundfärgen verkligen ska sitta. Lackar svart
Returns to the car parts dealer where I bought the paint for the
calipers and changes it from blue to yellow, buys some red paint for
the rocker cover, I think it will look nicer then brushed aluminium.
It’s very difficult to get the aluminium evenly polished.
Tries to clean up the gearbox, tries various solvents, both acid
and soda but cant get it clean.
Paints another upright.
Finally got all the rust removed from the diff. Finished it off
with steel brush before priming and painting, Makes it black, due to
the heavy corrosion, I think aluminium colour wouldn’t looked nice.
Lörd 21/10
Går på med Svinto på växellådan, men till slut blir det roterande
stålborste, och nu är den skapligt ren o fin. Målar klart hub nr2 . En
bakhub ger mig stora problem, får inte ur den nedre bulten för
bussningarna, slår, värmer, borrar ur tills borren går åt skogen, ger
upp och sänker den i rengöringsbadet får vi se vad jag kan hitta på
senare?
Lugnar mig med att plocka ur ventilerna och gör ren topplocket, ser
inga skador på ventilsätena, försiktig slipning räcker nog. Så jag
bedrog mig, avgasventilerna är ganska angripna av pitting, inget i
sätena dock.
Problem med ”slippinnen”, den är lite för stor för avgasventilerna,
lossnar hela tiden. Inte utan att man blir lite förbannad. Två ventiler
– två timmar! Monterar ventilskafttätningar, ingen anvisning i
packningsatsen trots att det är två färger, chansar på grönt för insug,
hittar inget i manualen.
Kl 23 slår det mig att det kanske står något på de tätningar jag
köpte från IL, kollar på nätet och ja, det är skillnad. Kollar i
paketet, och se där, gröna tätningar på avgassidan! Fixar det i rena
ilskan innan sängdax. Hoppas bara att inte de tätningar som jag var
tvungen att flytta inte blev skadade, ser dock inget för blotta ögat.
Ends up steel brushing the gearbox, looks quite nice. Finishes up
the second upright. The rear hubs are really giving me problems, cant’
remove the lower bolt. Uses all the tricks in the book, WD40, heating,
beating and finally cuts it and starts to drill from the ends until I
broke the drill bit. Started removing the rest of the valves and cleans
up the head (covering the oil channel as recommended in the manual) the
seats looks fine, I’ll guess a light grinding will do. But no, when I
start lapping the exhaust valves I discover a lot of pitting. The
lapping “stick” doesn’t work very well, it’s got to big diameter so it
slips all the time. Two valves in two hours! Starts fitting shaft
seals and discovers that they are of two colours, green and black, and
nothing about which is which, so I take a chance that green are for
inlet. Late at night it hits me that the ones I bought separately from
IL Motorsport maybe had some markings (I had later bought a
complete gasket set from MX5parts and it included valve shaft seals
also), and what do you know, green goes on exhaust! So quite pissed off
I change all of them in the middle of the night.
Sönd 22/10
Fortsätter med ventilslipning hela dagen, avgasventilerna tar tid,
men insugen desto lättare.
Att få dit knastren är en pina, men det går med en träpinne
(grillspett) och en liten skruvmejsel samt segt fett. Monterar tillbaka
de nya lyftarna (godbye startslammer) samt kamaxlarna, men saknar
silkontätmassan som jag beställde i tisdags från ClasO. Ska vara en
liten klick vid överfallen fram o bak.
Har också passat på att grunda och måla en bakaxelhubb, den andra
ligger i blöt i avrostningsbadet.
Lapping valves most of the day, a lot of time spent on exhaust
valves, but intake valves are a “piece of cake”. Putting the keepers
back in place is requires a lot of patience some sticks and a real
sticky grease. Fits the new lifters and the camshafts. Need the silicon
sealing compound I ordered earlier, need some for front and rear caps.
Finishes a rear upright and puts the last one in the corrosion
solvent.
Mån 23/10
inget biljobb i kväll, chefsmöte på jobbet
Nothing today, late meeting at work
Tis 24/10
Upp med sista hubben ur reningsbadet, grundmålar innan jag ger mig
för kvällen. Testar att lägga ett bromsok i badet.
Huvudjobbet i kväll är att montera nya kolvringar, FÖRSIKTIGT, bra
tips att använda gamla bladmått för att hålla ut ringarna vid montage.
Skönt ljud när kolven glider på plats, sccchlopp.
(Utan handboken hade det säkert blivit fel.)
Cleans the last upright and primes it, next to go into the solvent
are the callipers.
Main job tonight is to fit piston rings, CAREFULLY, good tip from
the manual to use old feeler gauge blades to keep the rings spaced
while fitting them. I had great help from the manual how to position
the rings. Real nice sound when to piston goes into the cylinder
(sccchlopp).
Onsd 25/10
Fick paketet från CO, så nu har jag STOR momentnyckel också.
Monterade kamaxeltätningarna efter att ha momentdragit
lageröverfallen, monterade även dreven.
Oljemunstycket till 2:ans cylinder som kändes konstigt, var av i
gängan. Hur kul blir det att få tag i ett sådant? (Hos Bonnjohan kanske)
Satt i nya vevaxel- och vevstakslager och dragit fast rubbbet,
monterat även bakre vevaxeltätningen.
Gjort rent ett bromsok och grundmålat, målade även sista drivaxeln.
Today I got the BIG torque wrench I ordered earlier. Fitted the
camshaft seals after torque tightening the caps, also fitted the
pulleys. Discovered that the oil spray nozzle for no 2 cylinder was
almost broken in the threads. Got to order a new one at the Mazda
dealer.
Fitted the new main bearings for the rods and also for crankshaft,
torque tightened and finally mounted the rear crankshaft seal.
Cleaned and primed a calliper and final paint on rear upright and
driveshaft.
Lörd 28/10
Tre dagar i Värmland, köpt lite prylar på Biltema (blästersand bla).
Borrade ur bulten ur bakre under hubben, äntligen loss! Nu återstår den
andra, sitter lika hårt. Bussningarna däremot gick lätt som en plätt.
Beställt nya bussningar, urtrampningslager och slavcylinder till
kopplingen från MX5parts. Målat ett bromsok gult första lagret, färgen
täcker dåligt, undrar om två lager räcker? Ett bromsok till i badet.
Been on a short vacation and took the opportunity to buy some items
at car parts store.
Drilled the bolt out of rear upright lower support, one more to go.
It was much easier to remove the upper bushes.
Need to order some more spare parts, upper bushes for rear
uprights, clutch slave cylinder, release bearing.
Paints the first calliper, the yellow colour covers poorly, I guess
I have to spray two or three times.
Sönd 29/10
Monterar vattenpump och oljepump, funderar en stund på varför
kamremsdrevet sitter så långt in, tills jag hittar remskivan! Som
sitter utanpå.
Upptäcker först att packningen för oljepumpen inte ingår i
packningssatsen, kör med silkon istället. Får demontera igen eftersom
läppen på axeltätningen krängt sig.
Ser också att jag glömt täckplåten framtill på topplocket, demontera
dreven igen och sätta dit plåten.Ger mig på den andra bakhubben och
borrar ur bulten, mycket lättare nu när man gjort det en gång förut.
Börjar rengöra diverse plastkåpor. Rengör generatorn, verkar ganska
sliten men får hänga med ett tag till, ska testa att den ger ström dock.
Målar mera gult på bromsoken.
Mounts water pump and oil pump, fits the timing belt pulley and
have to give it a second thought why it sit so high on the axis, until
I realise that I need to fit the pulley for alternator as well.
(Getting a little bit tired I guess).
Discovers that the gasket for the oil pump isn’t included in the
“complete” set of gaskets so I uses “Fluid seal”. Have to take it off
again because the lip of the crankshaft seal is out of position.
Realises that I also forgot to fit the cover plate that goes behind the
camshaft pulleys, so I have to remove them and fit the plate and fit
them again.
Drills out the bolt from the second rear upright, much easier the
second time.
Cleans a bunch of plastic covers. The alternator looks old and
worn, but it will have to do, so I clean it up.
Paints the calliper once again
Mån 30/10
Får besked om att bilen kommer tisdag. Tar nog ledigt torsdag eller
fredag.
Ringer BonnJohan ang reservdelar, de hittar inte något utan
chassinummer, ringer igen när jag kom hem, de hittar inget MED
chassinummer heller! Får besked om att ringa Krister imorgon.
Ger mig på att demontera bakre bromsoket, listig konstruktion där
man måste skruva ur kolven, inget behov av slipning eftersom tätningen
sitter i cylindern och kolven är i bra kondition. Hoppas bara att inget
blev förstört när jag först försökte dra ut kolven isf att skruva ut
den. Målar gult igen (och lite rött, remskivorna), den gula täcker
hemskt dåligt.
Roadster tells me that the kit will arrive on Tuesday. I’ll take a
day off on Thursday or Friday to pick it up.
Calls the Mazda dealer about the spare parts, they say they need
the manufacturing number of the Miata, found it, calls again and they
can’t find the parts with the number, hmm? They tell me to call
tomorrow when another guy is in the shop.
Starts disassembling a rear calliper, a design I haven’t seen
before where you have to screw the piston out of the calliper. No need
of lapping because the seal is fitted to the cylinder and not the
piston, and the piston seems to be in good condition. Just hope I
didn’t wreck something when I tried to pull the piston out instead of
unscrewing it.
Paints the calliper once again! And also some red colour on the
pulleys for water pump and alternator.
Tis 31/10
Ringer Mazda igen (Krister) han hittar delarna efter 3 timmar. Bosse
från Roadster ringer och säger att bilen blivit en dag försenad i
transporten från Gbg.
Bestämmer mig för att hämta på torsdag, hyr täckt kärra på OKQ8
ifall det blir skitväder, troligen blir det minusgrader och därmed salt
får man förmoda.
Ner i källaren.Bakbromsok 2 går lätt (nu när man vet hur,
skruva,skruva på insexbulten som är gömd bakom en annan skruv), hittar
dock en del rostskador på lilla styrpinnen, går kanske att polera upp.
Kolven ser rätt OK ut några små pitting långt fram. Stålborstar och
grundmålar.
Borstar också rent termostathuset som såg för bedrövligt ut,
fortsätter av rena farten med ventilkåpan, blir rätt hyfsad, nu blir
jag tveksam om jag ska måla den röd som jag tänkte.Får sova på saken.
Calls Mazda again, and they find what parts to order after 3 hours,
seems that the waved spring washer for the gear shift stick was a real
problem to find.
Roadster calls and there has been a days delay in transport, I
decide to rent a covered trailer (in case of bad weather) and go to
Stockholm on Thursday.
Back to the basement, next calliper is easy to disassemble when you
know that there is a hidden allen screw behind another bolt. Finds some
corrosion on the guidance pin, guess I’ll buy a new one. Some small
pitting on the piston that I was able to polish away.
Some more grinding and polishing on thermostat house and rocker
cover. Have to give it a second thought about painting the rocker cover
red.
Fortsättning följer
To be continued
« Westfield build diary