« Triumph build diary
Köra / Driving
Köra bilen / Driving
Datum Jun 29, 2015
En liten tur till Dragskär och en neråt Pataholm
A tour to the seaside and another at countryside.
Datum Aug 24, 2014
Åkte en sväng till Mantorp och Nosgtalgia Racingdays, totalt ca 40 mil och glädjande nog går motorn utmärkt efter byte av bränsleslang och banjobultarna på mätenheten.
Alltid facinerande vad man kräma ur gamla bilar, t.ex, upp till 1000 cc klassen, ett getingbo av gamla Saab, Mini, NSU, DKW, Fiat etc.. Men roligast är nog klassen GT/GTS 72-85 där man kan se Erik Berger nu 89 i bil 43 (sonen Anders längre bak i bil 28) år åka ifrån en Camaro med 7 l motor i en Escort BDJ 1,6 l!
Went for a trip to Mantorp racing circuit and Nostalgia Racing days, in total 250 miles and I'm happy to say motor is working very well after fitting the new fuel hose and the banjo bolts on MU.
It's fascinating to see what you can achieve with old cars like those in up to 1000 cc class, it's old Saab, Mini, NSU, DKW, Fiat even Austin A40. But one of the most exciting classes is GT/GTS 72-85 where you can see Erik Berger age 89 in car no 43 ( his son Anders a bit down in car 28) pull away from a 7 l Camaros in his 1,6 l Escort BDJ ! In the picture his in position 3 in the grid out of 15 starting.
Datum Apr 20, 2014
Vårmönstring, en liten premiärtur i vårsolen på påskdagen.
A little test run with spring sun shining.
Datum jun 16, 2013
Har varit ute på en ca 120 mil lång resa upp till sommarhuset i Värmland, med ett stopp på Ånnaboda Classic. Jag hade inte varit i Ånnaboda tidigare, men det var en mäktig sammandragning av klassiska bilar och nasare. Resan gick OK, men ett problem var att man bara kunde tanka 95 oktan på flera ställen vilket resulterade i lite mer svårstartad än annars, jag försökte sänka tändningen vilket gjorde att den gick renare men var mer svårstartad som sagt. På hemvägen kändes en markant vibration från drivlinan, misstanken är en drivknut i kardanen. Iofs lätt åtgärdat om det inte vore för att man måste demontera avgassystemet för att få dän kardanen.
Has been on a 800 miles trip up to my summer house up north, with a stop at a Classic car meting at Ånnaboda, one of the biggest (if not the biggest) in Sweden. The trip went fairly OK, but one problem was that all petrol stations doesn't have 98, only 95 RON, resulting in a bit more hard to starting and misfiring which I tried to cure with retarding the ignition. One the way back home I began to feel vibrations somewhere in the drive train, probably a bad UJ in the prop shaft. No big deal to fix if it wasn't that you have to remove the exhaust system to be able to get the prop shaft out of the car.
Datum apr 17, 2013
Först besiktning, sen en tur på landet. Jag hade ställt om mätenheten för bränsleinsprutningen mha. den nya bredbandslamdan, från 11,7 till ca 12,7 vid tomgång, det gav 6,8% i CO hos bilprovningen gott och väl under tillåtna dispensen på 8,0%. Jag har inte utvärdetat mera, men kan se att tändstiften gått från svart till brunt vilket är ett bra tecken så långt. Jag var lite skeptisk när jag började skruva på MU:n (alla har sagt var jätteförsiktig!) men det blev inget riktigt utslag från lambdan förrän efter ett helt varv på alla tre ställskruvarna tillsammans.
First a visit to Swedish MOT, then a ride at the countryside. I had tuned the MU with the help of the new wide band lambda, from approximate 11,7 to 12,5 at idle, it gave 6,8% CO at MOT test, well below the permitted 8,0%. I thought at first something was wrong when I started turning the 3 set screws of the MU (everybody say to be very careful) but I had to turn for a full 360 deg before achieving 12,7. I haven't had time to evaluate and continue tuning, but at least I can see that the spark plugs has changed from black to brown so it seems so far so god.
Datum Jul 28 2012
Resan som inte blev. Jag hade planerat åka upp till sommarhuset i norra Värmland, 520 km enkel resa. Jag kom inte längre än 50 km innan jag insåg att det var dags att vända hem, motorn misstände och det blev bara värre, jag tog mig precis tillbaka hem. Resan företogs i vardagsbilen, en Yeti, och semesterdagarna upptogs av funderingar på vad som hänt. Misstanken att något hänt när jag satte in ny elmatning och hade loss bränslepumpen var prioriterad. När jag kom hem igen tog jag loss filtret och blåste ur det baklägnes och testade igen, och allt är OK igen.
The trip that was not. I had planned to go up to the summer house in northern Värmland, 520 km one way. I did not get further than 50 kilometers before I realized it was time to head home, the engine misfired badly and it just got worse, I got back home, but just. The trip took place in everyday car, a Yeti, and vacation days were occupied by thoughts of what had happened. The suspicion that something happened when I inserted the new power supply and had removed the fuel pump was a priority. When I got home I took the filter out and blew it in reverse and tested, and everything is OK again.
Datum march 13 2012
Första gången utanför garaget efter vinterns uppdateringar.
First time outside the garage after this winters updates.
Datum xx
Efter att ha letat och konverserat ägare av bilar i England, Tyskland, Holland men även i Sverige, hittade jag en annons på TR-klubbens hemsida, och det dröjde inte länge förrän jag kopplade et släp och drog 100 mil norrut till Umeå där "Pärlan" fanns. Några bilder nedan hur bilen såg ut vid köpet och hur skitig den blev efter hemtransporten 23 okt 2011.
Looking and contacting people all over, England, Germany, Netherlands and of course in Sweden, I finally found this car up in northern Sweden. So I hooked up a trailer and drove 1000 km north to Umeå. Below some pictures of what it looked like and how utterly dirty it became after 1000 kms on a trailer on oct 23 2011.
« Triumph build diary