Satte fast bromsledningarna med clips, väntar bara med ledningarna runt diffen tills den är på plats så det går att justera. Det verkar kunna bli rätt trångt där.
Provmonterade övre delen av rattstången, och stötte på första passningsproblemet. De övre fästena i "bågen" bakom instrumentbrädan sitter 3-4 mm för högt så det går inte att få dit rattstångens övre fäste ovanför dessa som manualen beskriver. Provade med att sätta rattstångens fäste under fästena i bågen men då verkar vinkeln på rattstången bli för flack. Återstår att modifiera antingen fästet i chassit eller rattstångens fäste. Det tar emot att börja skära och svetsa i chassit så jag skär nog upp en bit i rattstångsfästet och vinklar om detta istället, lite svetsa blir det där också förstås.
Rattstången monterad efter ändrat fäste.
Med den lilla knäcken på fästet passade det mycket bättre.
När jag ändå håller på med fästen kollar jag på montage av bränslefilter och bränslepump.
Den klamma som antagligen är för pumpen (manualen ger ingen ledtråd) har för stor diameter och jag hittar ingen annan "bracket" som kan tänkas användas. Eftersom jag inte tog vara på Mazdans fäste för filtret kollar jag om inte det misstänkta fästet för bränslepumpen kan passa, och si, det gör det. Får bara tillverka en plattstångsbit från klamman till chassit så det finns något att skruva i.
Med lite metallslöjd, plattjärn samt två klammer ska det nog gå att få till ett bra fäste.
Monterade bränslefiltret med nitmuttrar.
Försökte klura ut en placering för bränslepumpen, men fästet jag gjorde igår blir inte bra, måste få pumpen så långt åt vänster det går. Tillverkar fäste version 2.0 som jag nog svetsar fast i ramen.
Konsol för bränslepumpen
Svetsade dit bränslepumpens fäste och monterade den.
Sen kunde jag inte hålla mig, utan provmonterad ett säte och provsatt
för första gången. Det är faktiskt en viss känsla att sitta där och
drömma om färdig bil.
Ingen bra dag, mätte in handbromsspakens fäste och borrade hålen. Skulle montera, men rätt skruvar fanns inte medskickade. Tänkte att då monterar jag tanken, men nej, saknar gummilisten som ska ligga under fästena. Får köpa imorgon på Mekonomen.
Då tar jag växelspaken för att byta den trasiga gummimanschetten, då går det inte ens med våld att skruva ur underdelen av spaken, dränker i 556 får vi se om det lyckas bättre imorgon.
Fick i alla fall något gjort, putsade upp en av fälgarna på insidan, de är ganska korroderade, men det går. Egentligen skulle de glasblästras och lackas, men det blir antagligen lika dyrt som att köpa nya.
Not the best of days, measured and drilled the holes for the handbrake, and guess what, no bolts of the right size in the kit.
Hittade ingen bra gummilist till tankfästena, utan provar med självhäftande asfaltmatta, lite stummare men antagligen hållbarare.
Tanken på plats, fäst med nitmuttrar.
Och handbromsen på plats, använde M8, inte M6 som manualen föreslog.
Och så till den besvärliga växelspaken. Det gick inte ens med rörtång att få loss överdelen så att den trasiga manschetten kunde bytas.
Värmde med gasol så att gummibussningen började smälta lite lätt sen var det enkelt att få av skaftet, men bussningen satt som limmad på det som var kvar.
Jag skar loss den, bytte manschetten som via en fjäderbricka trycker på en teflonring mot kulan. Bytte även "koppen" längst ner som styr i själva växelföraren. Sen limmade jag (med "Super Repair" som ger en lite elastisk fog, men ingen annan kommer att få isär det här igen) ihop bussningen och tryckte tillbaka skaftet.
En bra dag jämfört med igår!
Inte mycket att montera så det blir att fortsätta med fälgen och lite andra detaljer som inte är rengjorda än. Luftfilter och kanaler, bussningar till differentialen och handbromsvajrar.
Före, rengjorda med diverse lösningsmedel
Och efter slipning och lack (Titansilver)
Diverse rengjorda luftkanaler och fläkten samt grundmålade bussningar
Söndag och måndag har helt gått åt att slipa och rengöra samt lacka fälgar.
Men det har också gett tid att surfa runt för att försöka hitta däck till fälgarna, nedan är några kandidater. När man kollar runt på olika forum finns det hur många och skilda åsikter som helst om samma däck, det beror säkert på vilken bil man har, hur och var man kör.
Själv kommer jag inte att lägga någon större vikt vid regnegenskaper, Westfielden är knappast typen av bil för den sortens väder, har heller inga större planer på banåka så troligen blir det Toyo eller Yokohamadäcket (ser de förresten inte väldigt lika ut i mönstret?)
Fixade till handbromsspaken, plastkåpan från Miatan går inte att ha kvar dels för att det blir trångt, dels för att man inte kommer åt att justera vajern. Hittade också en färdigsydd manschett för handbromsspaken instoppad bland klädseln till sittbrunnen, så det var nog så det var tänkt.
Hade tidigare måttat med Miatans spolartank, men vad jag ser är den nästan ogörlig att placera, kanske det fungerar bättre på en högerstyrd. Köpte en ny tank för 179:- på Micro och det var väl värt pengarna istället för att knöla med originaltanken.
Passade också på att klä sidorna på kardantunneln med ljud- och värmedämpande mattor. Får kanske komplettera sen även på taket av tunneln når det är dags att montera de plåtarna.
Provmonterar säkerhetsbältena, manualen och bifogad instruktion lämnar övrigt att önska, men jag lyckas lista ut var brickor, bussningar och bultar ska vara. Det blir en del bitar över eftersom bältet inte är enbart anpassat för den här sortens montering. Tråkigt var att till ena bältet fattades/felade en bussning men dubbelt av en annan, ska kolla om någon kan hjälpa mig svarva till en av den dubbelt levererade.
Löste svarvproblemet med att inte svarva, använde en bult med ansats och ett par brickor istället. Börjat passa in skyddskåpan som sitter över upprullning av säkerhetsbältena, sågade upp spår för att trä den över diffästena. Det passade inte riktigt, får göra dem lite bredare än anvisningen från fabrik.
Mätte in håltagning för handbromsspaken, men gör nog inte håltagningen förrän på lördag. Funderar på om jag ska fästa plåten med nitmuttrar, självgängande skruv eller borra och gänga direkt i ramen, detta för att senare komma åt att kunna byta handbromsvajern om det behövs, justeringen kan göras uppifrån bredvid spaken.
Spenderade fredagskvällen med att surfa runt för att hitta täckbrickor eller gummiproppar att täcka hålen i bakpanelen. Hittade till slut "Blanking Grommets" på http://www.vintagesupplies.com Diam 38. Drygt 4 pund för 10 st.
Har också funderat på hur klädsel och mattor ska fästas, kardborreband som Westfield föreslår verkar så primitivt, letar efter plugg eller skruv, MX5parts har en del "trim and carpet studs and screws". Ska nog också beställa popnitar med svarta och stora skallar för att så småningom fästa de invändiga sidoplåtarna, såg sådana på Car builder soloutions.
Fick äntligen besked från Westfield att de skickat motor o diffästen samt bakre stötdämparna. Vindruta, styrstång mm kommer något senare.
Jobbat på med skyddet för säkerhetsbältena, hemma i källaren för tredje gången för lite anpassning.
I väntan på delar monterade jag kylaren och fläkten, måste skaffa lite längre M6 skruv till nedre fästena för fläkten. Byte ut bussningen i diffen mot den som W-field levererade. La på "Scuttlen" för att se vilket utrymme det blir för kablar och annat.
Väntar på delar…… suck! Ängnat tiden åt att surfa runt för att leta ny ratt. Skulle helst vilja behålla automatisk återgång på blinker och signalknappen i ratten då det inte är en banbil jag bygger. Skulle samtidigt vilja ha snabbfäste för ratten.
Snap-off verkar ha ett fäste som passar direkt på splinsen, men då verkar man få offra signalknappen, väljer man standardbilsfästet verkar man också behöva ett nav och då känns det som det börjar bygga så man får ratten upp i ansiktet.
Här http://www.raceparts-direct.com/ hittar man det här läckra snabbfästet och ratten för ett hyfsat pris 86 resp 63 pund
Helt annat pris än om man går på Snap-off 1500 kr + nav minst 500 + en
billig MOMO-ratt 1500
Den här blev det, OMP superquadro med en snap off från MX5parts, så nu
ska väl även lite rundlagd man i sina bästa år komma ner i sätet.
Passade på och beställde lite snygga pedaler också (det kan man ju inte säga om Westfields i alla fall, på sin höjd funktionella).