« Jaguar MK2 3,8 build diary

El


Kolla även under Uppdateringar  där en del finns beskrivet. Also check under Updates  were some jobs are described.

Elscheman / Wiring diagrams.  

         

Datum 2024 Aug 25

Första problemet med bilen efter bara 160 km, laddningen upphörde. Första tanken är att laddningsrelät slutat fungera, så nytt införskaffades, lätt att hitta, finns i många fordon. Det hjälpte inte så generatorn var nästa objekt efter att jag hade kollat att det inte var kabelfel någonstans. Med hjäläp av lokal bilelektrik konstaterades kortslutning i rotorn, troligen hade en ledning släppt och gått emot statorn. Att renovera befintlig skulle ta lång tid och bli mycket dyrt, så jagten blev på en växelströmsgenerator. Jag letade efter ombyggnadssats med den välkända Lucasgeneratorn som sitter i många lite nyare engelska bilar, men inget fanns. Däremot åtminstone 3 olika fabrikat av växelströmmare inbyggda i ett aluminiumrör för att likna originalgeneratorn. Det blev en Tudor Dynamator, WOSP anses väl vara bättre men 3 gånger så dyr. Nu bytt och allt inmäte i laddreläet borttaget så det fungerar bara som kopplingsplint. Det sser ut som original och provtur på 150 km visar att det fungerar som det ska. Jag passade också på att byta fläkt-och servoremmarna.

First problem with the car after only 160 km, charging stopped. First thought is that the charging relay stopped working, so a new one was purchased, easy to find, found in many vehicles. That didn't help, so the alternator was the next item after I had checked that there was no wiring fault anywhere. With the help of a local car electrician, a short circuit was found in the rotor, probably a wire had come loose and touched against the stator. Renovating the existing one would take a long time and be very expensive, so the hunt was on for an alternator. I looked for a rebuild kit with the well-known Lucas generator that is in many slightly newer English cars, but there was none. However, at least 3 different makes of alternator built into an aluminum tube to resemble the original alternator. It turned out to become a Tudor Dynamator, WOSP is considered better but 3 times as expensive. Now replaced and everything inside the charging relay removed so it only works as a terminal block. It looks like the original and a test ride of 150 km shows that it works as it should. I also fitted new belts for fan/alternator and power steering pump.

 « Jaguar MK2 3,8 build diary