Dags att sätta igång med kaross och resten av elen mm. mm. Börjar på inrådan av andra byggares dagböcker med att montera bakskärmarna, passningen rätt OK. Det är däremot trångt att komma åt att borra, så utan vinkelväxel går det inte.
Time to start working on the body and the rest of the electrics. Starts with rear fenders because it seems easier to do it now than later when the body is fitted to the frame. Fits nicely but its tight for drilling, lucky having an angled head for the the power drill.
Har också gjort ett provmontage av kabelstammen och satt dit nitmuttrar för att fästa reläerna och säkringsboxen.
Tested location of loom and fitted rivnuts for fuse box and relays, it
should be able to get at the fuses from the drivers seat..
Mer kabelskarvning och internetsökning efter flexibel slang för att koppla ihop luftflödesmätaren med insuget. Fick mail från Roadster att bultar och nya kopplingscylindern kommit från Westfield. Passade på att beställa nytt batteri.
Lengthening wires and searching the Internet for flexible hose to connect airflow meter to intake. Got a mail from Rodster that some bolts and the new clutch master cylinder had arrived. Ordered a new racing battery.
Svetsade dit förstärkningen i ramen vid rattstången,
med hjälp av ett
lånat bensindrivet el-aggregat och en likaledes lånad
Migsvets.
Monterade tillbaka hjulupphängning, luftflödesmätare,
kylvattenrör,
styrväxel etc.
Welded the reinforcement of the frame where I had cut the notch for the steering column with the help of a borrowed Mig and also portable 240 V generator. Reassembled suspension, airfilter, waterpipes, steering rack that I had to remove before welding. (needed the space for welding)
Monterade diverse kabelfästen som hade blivit svåra att göra sen karossen kommit på.
Fiited cable tie suports in evry possible location that can be difficult to get at after the body is in place
Fick reda på av Roadster att nya kopplingscylindern är
på väg, nu
saknas i stort sett bara vindrutan. Passade på att beställa
ett nytt
batteri av geltyp, lite mindre och lättare än Mazdans. Har
också bett
om en offert på ett ”weather gear” dvs. dörrar och sufflett,
isf. bara
sittbrunnskapell som jag hade valt från början. Det bör
göra att jag
kan använda bilen lite flitigare än bara dagar med garanterad
sol.
Annars var det en ny milstolpe i garaget, karossen nersänkt
över ramen.
Lite pilligt eftersom den måste upp i vinkel ganska högt och
träs på
ramen bakifrån. Det hade hjälpt att vara två, men gick
ganska bra med
hjälp av motorlyften.
Nu börjar man se vad det ska bli.
OBS den vackra "sjuan" på kylaren så att man inte ska
missta sig på
vilket ursprunget är.
The new clutch cylinder is on it’s way, so now it’s
only windscreen a
waterpipe and some spacers that’s missing.
Also asked for a proposal to change the tonneu for a complete weather
gear. I think it will make the car moe “usable”, Sewedish weather isn’t
that reliable.
New milestone in the garage! Body meets frame. You need to lift the
front end very high and hook the body over the rear end. It sure would
helped to have a friend assisting, but I managed quite well with the
“cherry picker”.
Now you can see what it’s going to look like. Observe the beautiful 7
so there will be no mistake where the idea came from.
Monterade den nya huvudcylindern för kopplingen, lite mer
lättrampad
koppling nu men fortfarande rätt kort slag. När pedalen
bottnar beror
det på att gaffeln tar i ramen. Jag måste fixa gaspedalen
också, den
ligger alldeles för högt i förhållande till broms
o koppling.
Jag fick äntligen 4”-bultarna till bakre hjulupphängningen
också, så nu
är de bytta och tillräckligt gänga sticker ut
utanför muttern.
Assembled the new clutch master cylinder, the pedal is a lot lighter now but still a very short stroke and the fork hits the frame. Must also fix accelerator pedal that is much to “high” compared to the other pedals. I also got the 4” bolts for upper rear wishbones from Westfield, now in place.
Började med att prova noskon och insåg att det skulle
gå åt många små
tvingar för att provisoriskt hålla ihop karossdelarna medan
man passar
ihop dem, så det blev en tur till byggvaruhuset.
Sen var det dags att fixa gaspedalen, skruvstäd, gasol och
rörtång så
gick det snabbt att ändra vinkeln, nästan 5 cm skilde det i
höjd mellan
gas o bromspedal.
Sen dags att gå på glasfibern, lite pirrigt eftersom om det
blir fel,
är det svårt att rätta till igen. Tog hålen
för kabelstammarna med
hålsåg och slipade sen upp dem till rätt diameter (70
mm) med en
lamellsliptrissa, sen måttade jag in för pedalställ och
instrumentkonsolen. Imorgon är det dags för sågen.
Måste kolla med Roadster vad som händer om man
spegelvänder
vindrutetorkarsystemet, stannar torkarna åt "fel" håll? Det
blir trångt
på vänstersidan pga. håltagningen för
kabelstammen.
While trying to fit the nose cone I realised that I
need a lot of
G-clamps to temporarily fit the body parts, so away to the store
purchasing some. Bent the accelerator pedal shaft with the help of a
gas burner, almost
50 mm. Next was approaching the GRP, a bit nervous because it’s no fun
repairing if you cut wrong. Cut the holes for the looms in the scuttle
with a circular cutter 65 mm
then grinding with a Dremel to 70 mm. Also marked the cuts to be made
for pedal box.
Must find out what happens if you mirror the wiper arrangement, will
the wipers stop on the wrong side? I think it’s better space on RHS if
I put the moter high enough to not interfere with ECU.
Markings for instrument cluster
Mycket karossarbete idag, sågat ur för
instrumentkonsolen, passat in
huv och nos provisoriskt, förstår inte riktigt manualen hur
man ska
lyckas klamra fast huven och nosen när de ligger på plats?
Passar ihop huv och nos separat, och sätter dit styrpinnarna som
håller
huven i framkant.
Sen blir det nervösare, ska ta hålet för
avgasröret. Märker ut
torpedplåtens läge på insidan av karossen och gör
en mall av kartong
som jag för över till karossen. Bestämmer mig för
att göra hyggligt
stort hål (90 mm) mot avgasrörets 60 mm för att
flänsen mot grenröret
klart ska gå att trä igenom.
När allt är klart ser jag att jag klarat mig med något
mindre öppning,
ev. täcker jag med lite rostfri plåt senare.
Avslutade dagen med att montera på bakskärmarna.
Hittade också en liten skada i urtagen i huvens undre fläns
som ska
passa mot karossens block. Glasfibern hade inte fyllt ut riktigt mot
gelcoaten.
Lot of work on the body today. Made the cut for
instrument cluster,
fitted nose and bonnet temporarily and cant quit figure out how to
clamp hood and nose when they are in place?
Fits hood and nose cone separtly and drilss and mounts the guidance
pins in fron of hood.
Next is a bit more difficult, the hole for the down pipe. I mark the
location of the bulkhead inside the body and aligns a cardboard
template with the body and the bulkhead and marks the location of the
downpipe on the template, then transfers the template to the outside of
the body. I decide to make the hole approx. 90 mms so I can take out
the downpipes flange through the hole in the future. Before making the
big hole I always drill a small pilot hole to see if I’m centred. Later
I eventually cover the surroundings with a stainless steel plate.
I found a small imperfection in the GRP, one of the recesses in the
hood for the blocks on the body hasn’t contact between GRP and gelcoat
(not visible from outside)
Måndag gick till att fundera över layout på instrumentbrädan, laddade hem ett enkelt Cadprogram http://www.cadstd.com/ efter att ha försökt kladda ihop något i Adobe Photoshop elements och GIMP. Har bestämt mig för att sätta dit dimmern för instrumentbelysningen fast Westfields manual säger ”You don’t need that”. Sätter även dit cigarettändaren för att få ett 12 V uttag, sen ryms inte mycket mer eftersom den här panelen ser ganska annorlunda ut mot Westfields vanliga.
Today I started working on the layout for the dashboard and downloaded a sinmple CAD-program after trying make something in Gimp and Photoshop. I’ll finalise it in AutoCAD at my job later if needed. I decided to include the dimmer even if Westfield manual say ”You don’t need that”. I’ll also fit the cig.lighter to get a 12 V socket. The other switches are fog light, heated windscreen and hazard. I had some thoughts about main power switch and starter button, but I will put the main switch close to battery and I really don’t need a starter button even if it looks cool with doomsday switch and starter button.
Tisdag var det dags att ge sig i kast med
vindrutetorkararrangemanget,
efter lite tips från Kenneth på Westfieldforumet
http://www.eliasson.cc/forum/viewtopic.php?t=123&start=15 samt
länken http://www.s-v-c.co.uk/SVCWIPERS.HTM att man kunde flytta
en
nock under motorns drev (vilket jag gjort) för att kasta om
stoppet för
torkarna, och alltså satt motorn till höger. Pga.
håltagningarna för
Miatans kabelstammar, vilka skiljer sig från vanliga modellen,
var jag
tvungen att korta första röret som leder vajern för
torkardriften med 7
cm och dra upp en ny kona (efter att ha testat på en liten bit
först).
Efter att provmonterat scutteln såg jag att det inte skadat att
sätta
motorn några cm högre upp eftersom den kommer ganska
nära styrboxen.
Monterade ihop drifterna först för att få exakt
avstånd mellan dem för
håltagningen.
Sen, överraskning, skulle ta av splineshuvudet för torkaren och inga insexnycklar passade. Tummått, som tur var har jag haft engelsk bil tidigare så djupt i gömmorna fanns en 3/32" insex.
Got a tip on the Swedish forum how to alter on which side you want the wipers to stop. The Miata based Westfields scuttle is different as you got the holes for the looms so I had to shorten the pipe closest to the wiper motor approx 70 mm and make a new cone (used the brake line tool). I fitted the wiperarm gears and the pipe between them first to get exact distance before taking the holes in the scuttle. Then, lucky me, I discovered that the there is a inch based Allen lock screw in the splined head for the wiper arm. (Lucky, because I once had a Mini and therefore had a set of Allen keys, among them a 3/32")
Point of no return! Ja, kanske lite överdrivet, men nu har jag fäst karossen i ramen, åtminstone med fyra nitar.
Feels like "point of no return", but now the body is riveted to the frame by four rivets.
Tack Kenneth för bilderna på forumet, men jag sätter mina sidoblinkers något längre ner, försökte måtta så att de hamnar i linje med vindrutestolpen (inte monterad).
Jag gjorde först en cadskiss, förde över till en alu-plåt och gjorde ett testhål där. När jag var nöjd förde jag över till karossen. Lite borr, sticksåg, ”dremel” och filar fixade hålen. (Lamporna kommer från Saab)
Fredagen gick till att klura ut hur, och tillverka ett fäste för en huvudströmbrytare, fjärde pappersmodellen verkar funka, så jag överförde den till plåt.
Fortsatte med att montera expansionskärlet.
Sen var det dags för att ordna fästena för ”scuttle”
hittar inget bra
svenskt ord för den här biten.
Här fick jag användning för nittången jag lånade av Lasse, lite kraftigare än min, satte i M6 nitmuttrar av stål isf. aluminium, känns säkrare med tanke på allt som fästs i ”scuttlen”.
Märka upp, borra ur sargen och dra i nitmuttrar.
Sen dags för lite el-arbete, kopplade in huvudbrytaren. Var till
Mekonomen och skaffade kabelskor för batterikabel. Gick som en
dans att
löda dit med stora gasoleldade lödkolven.
Sen var det dags att skala upp kabelstammen! Hade anslutningen för torkarna på fel sida om den stora kabelgenomföringen.
Provmonterade instrumentklustret för att måtta in och ta
hål för
hastighetsmätarvajern. Kunde inte låta bli att se hur
instrumenten
skulle synas genom ratten. Nästan perfekt.
Nu blir det några dagar uppehåll, (kurs i Göteborg).
Har flyttat över till bakändan ett tag, tryckte upp karossen med domkraft mot ramen för att få den i rätt position. Satte upp ett laservattenpass, märkte ut för nummerskyltshållare och bakljusen. Det skiljer nästan 1 cm i höjdled mellan höger och vänster skärms yta för bakljusen, får väl kompromissa lite och sätta den ena lite för högt och den andra för lågt i förhållande till idealet i våg.
Monterade bakljusen (broms/reflex/blink, måste skaffa mera M5 låsmuttrar).
I morgon ska jag göra några stöd att sätta under backlampan och dimljuset så att de sitter i lod.
Nitade fast bakre delen av karossen i ramen, man måste pressa upp den ganska mycket, nästan så man väntar sig det ska knaka till i glasfibern. Det förborrade hålet passade inte särskilt väl.
Måttade också in läget för blinkers fram.
Fick lite gjort i kväll också, gjorde plåtvinkeln för att räta upp back- och dimljuset samt monterade dit dem.
Idag kopplade jag upp alla lamporna i bakvagnen, lödde ihop kablarna så nu gäller det att det är rätt. Använde kabelskyddsrör även över skarvarna och fäste med vanliga 10-14 mm kabelklammer.
Monterade även blinkers fram, i vanlig ordning saknades
några
småskruvar, den här gången för att skruva fast
själva blinkerslampan i
fästet, kablarna skyddade jag även här med
spiralrör. Funderar på att
lägga en skarvkontakt uppe vid skarven mellan noskon och huv
så att det
blir lättare att demontera noskonen.
Sen var det dags för tanklocket, markerade upp inifrån
för att hitta
ett centrum. Borrade sen ett pilothål utifrån på ett
ungefär, sen
kollade jag på insidan och mätte upp exakt var centrumet
låg och tog
sen hålet (dia 64) med hålsåg.
Det hade varit smart att montera på slangen mellan tank och tanklock innan karossen fixerades, nu var det svårt att få dit en så lång slangbit som behövdes.
Tanklocket är en pärla dock, synd att bakljusen inte håller samma klass.
Mäter in och märker ut centrum för bågen efter att ha monterat ”bagagelådan”. Måste bara hitta andra skruvar, ”buttonhead bolts” saknades och det är fult med sexkantshuvuden här.
Extrahål för kabelgenomföring upp i bågen dit jag ska dra kabel för högt bromsljus.
Massivt borrande i bågens fäste, ca 35 mm gods att borra 10 mm:s hål i.
Bågen monterad med kabel indragen i. Bar fitted with wiring for brake light
Testar med batteriatrapp i väntan på leverans. Stående eller liggande är frågan.
Tillfällig fastsättning av vindrutespolarslang medan limmet torkar, sätter en skarvnippel i genomföringen så att det ska gå lättare att demontera.
För några dagar sen limmade jag fast nitmuttrar upp o ner för att få fästen för grillen, monterad på bilden nedan.
När noskonen är av så passar jag på och monterar PU-slangen som jag beställde från Kuntze mellan luftflödesmätaren och insuget, hade även en svart alu-slang typ defroster som alternativ, men den här verkar tåligare.
Fortsatte att limma, den här gången kablarna till blinkers
(tejpen är
bara för att håla på plats medan det härdar)
avslutade med
kopplingshylsor i sargen. Där är det fäst med P-clips
för bromsrör.
Monterade även strålkastarna vilket ger bilen en något förvånad uppsyn.
Det jag funderar på just nu är om jag ska eller inte dra
avluftningen
från kylaren till expansionstanken, en del byggen som jag sett
på nätet
har skippat avluftningen och blindat nippeln. Det blir ganska fult att
dra en slang hela vägen genom motorrummet så jag
överväger att dra ett
bromsrör istället för slang.
Inget roligt att fota idag, har lekt ”lille elektrikern” igen och kopplat upp blinkers och strålkastare tills kabelskorna tog slut, snyggt förpackat i skyddsrör som ska ligga längs ramen senare..
Drog också ”bromsrör” i stället för slang från avluftning kylare till expansionskärlet.
Fortsatt med att göra färdigt kabelanslutningarna samt ordna fästen för spänningsregulatorn och felkontrolldosan.
Kabelstammarna kan inte sättas fast definitivt förrän instrumentöverdelen är på plats och innan dess ska innerpanelerna i sittbrunnarna monteras.
Rundade av med att nita fast karossen mot undersidan av ramen (20 nitar)
För att kunna montera innerpanelerna måste fästet för avgasröret ordnas först.
Provmonterade även avgassystemet.
Sedan monterade jag första innerpanelen.