« Westfield build diary

« 1 2 »
 

Kaross och el

 

Sönd 21/1  

Dags att sätta igång med kaross och resten av elen mm. mm. Börjar på inrådan av andra byggares dagböcker med att montera bakskärmarna, passningen rätt OK. Det är däremot trångt att komma åt att borra, så utan vinkelväxel går det inte.

Time to start working on the body and the rest of the electrics. Starts with rear fenders because it seems easier to do it now than later when the body is fitted to the frame. Fits nicely but its tight for drilling, lucky having an angled head for the the power drill.

    

Har också gjort ett provmontage av kabelstammen och satt dit nitmuttrar för att fästa reläerna och säkringsboxen.

Tested location of loom and fitted rivnuts for fuse box and relays, it should be able to get at the fuses from the drivers seat..
 

Mån 22/1  

Mer kabelskarvning och internetsökning efter flexibel slang för att koppla ihop luftflödesmätaren med insuget. Fick mail från Roadster att bultar och nya kopplingscylindern kommit från Westfield. Passade på att beställa nytt batteri.

Lengthening wires and searching the Internet for flexible hose to connect airflow meter to intake. Got a mail from Rodster that some bolts and the new clutch master cylinder had arrived. Ordered a new racing battery.

Tisd 23/1

Svetsade dit förstärkningen i ramen vid rattstången, med hjälp av ett lånat bensindrivet el-aggregat och en likaledes lånad Migsvets.
Monterade tillbaka hjulupphängning, luftflödesmätare, kylvattenrör, styrväxel etc.

Welded the reinforcement of the frame where I had cut the notch for the steering column with the help of a borrowed Mig and also portable 240 V generator. Reassembled suspension, airfilter, waterpipes, steering rack that I had to remove before welding. (needed the space for welding)


Onsd 24/1  

Monterade diverse kabelfästen som hade blivit svåra att göra sen karossen kommit på.

Fiited cable tie suports in evry possible location that can be difficult to get at after the body is in place

Torsd 25/1  

Fick reda på av Roadster att nya kopplingscylindern är på väg, nu saknas i stort sett bara vindrutan. Passade på att beställa ett nytt batteri av geltyp, lite mindre och lättare än Mazdans. Har också bett om en offert på ett ”weather gear” dvs. dörrar och sufflett, isf. bara sittbrunnskapell som jag hade valt från början. Det bör göra att jag kan använda bilen lite flitigare än bara dagar med garanterad sol.
Annars var det en ny milstolpe i garaget, karossen nersänkt över ramen. Lite pilligt eftersom den måste upp i vinkel ganska högt och träs på ramen bakifrån. Det hade hjälpt att vara två, men gick ganska bra med hjälp av motorlyften.
Nu börjar man se vad det ska bli.
OBS den vackra "sjuan" på kylaren så att man inte ska missta sig på vilket ursprunget är.

The new clutch cylinder is on it’s way, so now it’s only windscreen a waterpipe and some spacers that’s missing.
Also asked for a proposal to change the tonneu for a complete weather gear. I think it will make the car moe “usable”, Sewedish weather isn’t that reliable.
New milestone in the garage! Body meets frame. You need to lift the front end very high and hook the body over the rear end. It sure would helped to have a friend assisting, but I managed quite well with the “cherry picker”.
Now you can see what it’s going to look like. Observe the beautiful 7 so there will be no mistake where the idea came from.

       

Fred 26/1

Monterade den nya huvudcylindern för kopplingen, lite mer lättrampad koppling nu men fortfarande rätt kort slag. När pedalen bottnar beror det på att gaffeln tar i ramen. Jag måste fixa gaspedalen också, den ligger alldeles för högt i förhållande till broms o koppling.
Jag fick äntligen 4”-bultarna till bakre hjulupphängningen också, så nu är de bytta och tillräckligt gänga sticker ut utanför muttern.

Assembled the new clutch master cylinder, the pedal is a lot lighter now but still a very short stroke and the fork hits the frame. Must also fix accelerator pedal that is much to “high” compared to the other pedals. I also got the 4” bolts for upper rear wishbones from Westfield, now in place.

     

Lörd 27/1  

Började med att prova noskon och insåg att det skulle gå åt många små tvingar för att provisoriskt hålla ihop karossdelarna medan man passar ihop dem, så det blev en tur till byggvaruhuset.
Sen var det dags att fixa gaspedalen, skruvstäd, gasol och rörtång så gick det snabbt att ändra vinkeln, nästan 5 cm skilde det i höjd mellan gas o bromspedal.
Sen dags att gå på glasfibern, lite pirrigt eftersom om det blir fel, är det svårt att rätta till igen. Tog hålen för kabelstammarna med hålsåg och slipade sen upp dem till rätt diameter (70 mm) med en lamellsliptrissa, sen måttade jag in för pedalställ och instrumentkonsolen. Imorgon är det dags för sågen.
Måste kolla med Roadster vad som händer om man spegelvänder vindrutetorkarsystemet, stannar torkarna åt "fel" håll? Det blir trångt på vänstersidan pga. håltagningen för kabelstammen.

While trying to fit the nose cone I realised that I need a lot of G-clamps to temporarily fit the body parts, so away to the store purchasing some. Bent the accelerator pedal shaft with the help of a gas burner, almost 50 mm. Next was approaching the GRP, a bit nervous because it’s no fun repairing if you cut wrong. Cut the holes for the looms in the scuttle with a circular cutter 65 mm then grinding with a Dremel to 70 mm. Also marked the cuts to be made for pedal box.
Must find out what happens if you mirror the wiper arrangement, will the wipers stop on the wrong side? I think it’s better space on RHS if I put the moter high enough to not interfere with ECU.
Markings for instrument cluster

         

Sön 28/1  

Mycket karossarbete idag, sågat ur för instrumentkonsolen, passat in huv och nos provisoriskt, förstår inte riktigt manualen hur man ska lyckas klamra fast huven och nosen när de ligger på plats?
Passar ihop huv och nos separat, och sätter dit styrpinnarna som håller huven i framkant.
Sen blir det nervösare, ska ta hålet för avgasröret. Märker ut torpedplåtens läge på insidan av karossen och gör en mall av kartong som jag för över till karossen. Bestämmer mig för att göra hyggligt stort hål (90 mm) mot avgasrörets 60 mm för att flänsen mot grenröret klart ska gå att trä igenom.
När allt är klart ser jag att jag klarat mig med något mindre öppning, ev. täcker jag med lite rostfri plåt senare.
Avslutade dagen med att montera på bakskärmarna.
Hittade också en liten skada i urtagen i huvens undre fläns som ska passa mot karossens block. Glasfibern hade inte fyllt ut riktigt mot gelcoaten.

Lot of work on the body today. Made the cut for instrument cluster, fitted nose and bonnet temporarily and cant quit figure out how to clamp hood and nose when they are in place?
Fits hood and nose cone separtly and drilss and mounts the guidance pins in fron of hood.
Next is a bit more difficult, the hole for the down pipe. I mark the location of the bulkhead inside the body and aligns a cardboard template with the body and the bulkhead and marks the location of the downpipe on the template, then transfers the template to the outside of the body. I decide to make the hole approx. 90 mms so I can take out the downpipes flange through the hole in the future. Before making the big hole I always drill a small pilot hole to see if I’m centred. Later I eventually cover the surroundings with a stainless steel plate.
I found a small imperfection in the GRP, one of the recesses in the hood for the blocks on the body hasn’t contact between GRP and gelcoat (not visible from outside)

                           

Mån-Tisd 29-30/1

Måndag gick till att fundera över layout på instrumentbrädan, laddade hem ett enkelt Cadprogram http://www.cadstd.com/ efter att ha försökt kladda ihop något i Adobe Photoshop elements och GIMP. Har bestämt mig för att sätta dit dimmern för instrumentbelysningen fast Westfields manual säger ”You don’t need that”. Sätter även dit cigarettändaren för att få ett 12 V uttag, sen ryms inte mycket mer eftersom den här panelen ser ganska annorlunda ut mot Westfields vanliga.

Today I started working on the layout for the dashboard and downloaded a sinmple CAD-program after trying make something in Gimp and Photoshop. I’ll finalise it in AutoCAD at my job later if needed. I decided to include the dimmer even if Westfield manual say ”You don’t need that”. I’ll also fit the cig.lighter to get a 12 V socket. The other switches are fog light, heated windscreen and hazard. I had some thoughts about main power switch and starter button, but I will put the main switch close to battery and I really don’t need a starter button even if it looks cool with doomsday switch and starter button.

   

Tisdag var det dags att ge sig i kast med vindrutetorkararrangemanget, efter lite tips från Kenneth på Westfieldforumet http://www.eliasson.cc/forum/viewtopic.php?t=123&start=15 samt länken http://www.s-v-c.co.uk/SVCWIPERS.HTM att man kunde flytta en nock under motorns drev (vilket jag gjort) för att kasta om stoppet för torkarna, och alltså satt motorn till höger. Pga. håltagningarna för Miatans kabelstammar, vilka skiljer sig från vanliga modellen, var jag tvungen att korta första röret som leder vajern för torkardriften med 7 cm och dra upp en ny kona (efter att ha testat på en liten bit först). Efter att provmonterat scutteln såg jag att det inte skadat att sätta motorn några cm högre upp eftersom den kommer ganska nära styrboxen.
Monterade ihop drifterna först för att få exakt avstånd mellan dem för håltagningen.

Sen, överraskning, skulle ta av splineshuvudet för torkaren och inga insexnycklar passade. Tummått, som tur var har jag haft engelsk bil tidigare så djupt i gömmorna fanns en 3/32" insex.

Got a tip on the Swedish forum how to alter on which side you want the wipers to stop. The Miata based Westfields scuttle is different as you got the holes for the looms so I had to shorten the pipe closest to the wiper motor approx 70 mm and make a new cone (used the brake line tool). I fitted the wiperarm gears and the pipe between them first to get exact distance before taking the holes in the scuttle. Then, lucky me, I discovered that the there is a inch based Allen lock screw in the splined head for the wiper arm. (Lucky, because I once had a Mini and therefore had a set of Allen keys, among them a 3/32")

                 

Onsd 31/1

Point of no return! Ja, kanske lite överdrivet, men nu har jag fäst karossen i ramen, åtminstone med fyra nitar.

Feels like "point of no return", but now the body is riveted to the frame by four rivets.

   

Torsd 1/2

Tack Kenneth för bilderna på forumet, men jag sätter mina sidoblinkers något längre ner, försökte måtta så att de hamnar i linje med vindrutestolpen (inte monterad).

Jag gjorde först en cadskiss, förde över till en alu-plåt och gjorde ett testhål där. När jag var nöjd förde jag över till karossen. Lite borr, sticksåg, ”dremel” och filar fixade hålen. (Lamporna kommer från Saab)

I’ll put the side indicators just below the windscreen pillar, even if that will not be approved by Swedish SVA. (I’ll fix some temp. indicators higher up for SVA). Measured the indicator and made a CAD drawing transferred to an Alu.-plate for testing the fit. When that was OK I made the holes in the body with drill, Dremel and files.

         

Fred-Lörd 2-3/2

Fredagen gick till att klura ut hur, och tillverka ett fäste för en huvudströmbrytare, fjärde pappersmodellen verkar funka, så jag överförde den till plåt.

Made several cardboard models for a support to the main switch, If I’d thought of it earlier I should have combined it with the support for the fuse box.

   


Fortsatte med att montera expansionskärlet.

Continued fitting the expansion tank, not in the location suggested by Westfield, less piping this way and battery is better located on RHS (shorter wires).

 


Sen var det dags för att ordna fästena för ”scuttle” hittar inget bra svenskt ord för den här biten.

Här fick jag användning för nittången jag lånade av Lasse, lite kraftigare än min, satte i M6 nitmuttrar av stål isf. aluminium, känns säkrare med tanke på allt som fästs i ”scuttlen”.

To fit the scuttle I borrowed a heavier rivnut tool from a friend to be able to use steel rivnuts instead of the Alu. ones I used in other places. It feel like the scuttle will take to much load for Aluminium rivnuts.

   

Märka upp, borra ur sargen och dra i nitmuttrar.

 


Sen dags för lite el-arbete, kopplade in huvudbrytaren. Var till Mekonomen och skaffade kabelskor för batterikabel. Gick som en dans att löda dit med stora gasoleldade lödkolven.

Sen var det dags att skala upp kabelstammen! Hade anslutningen för torkarna på fel sida om den stora kabelgenomföringen.

More electrical work, fitted and connected the main switch, had to go to the local car parts dealer and buy end connectors for the battery cable because the cable delivered was way to long. Soldered them, and then it was time to rip up the loom wrapping, I had the connection for the wiper motor on the wrong side of the scuttle bulkhead!

   


Provmonterade instrumentklustret för att måtta in och ta hål för hastighetsmätarvajern. Kunde inte låta bli att se hur instrumenten skulle synas genom ratten. Nästan perfekt.

Temp. fitted the instrument cluster to mark the hole for speedo cable. Fitted the steering wheel to see what it would look like. Almost perfect!

     


Nu blir det några dagar uppehåll, (kurs i Göteborg).

A few days break, going to Gothenburg for some training.

Onsd 7/2  

Har flyttat över till bakändan ett tag, tryckte upp karossen med domkraft mot ramen för att få den i rätt position. Satte upp ett laservattenpass, märkte ut för nummerskyltshållare och bakljusen. Det skiljer nästan 1 cm i höjdled mellan höger och vänster skärms yta för bakljusen, får väl kompromissa lite och sätta den ena lite för högt och den andra för lågt i förhållande till idealet i våg.

Working the rear of the car for a while, pushed the body upwards with a jack to get it in the right position. Used a laser libel to align numberplate holder and rear lights. The recess for the rear lights differ by almost 10 mm in hight so I’ll have to compromise a bit. One seemingly to high the other one a bit low, I think it will look better if the lights are level to the ground.

       

Torsd 8/2  

Monterade bakljusen (broms/reflex/blink, måste skaffa mera M5 låsmuttrar).

I morgon ska jag göra några stöd att sätta under backlampan och dimljuset så att de sitter i lod.

Nitade fast bakre delen av karossen i ramen, man måste pressa upp den ganska mycket, nästan så man väntar sig det ska knaka till i glasfibern. Det förborrade hålet passade inte särskilt väl.

Måttade också in läget för blinkers fram.

Assembled and fitted rear lights, got to get hold of more M5 locknuts. Going to fabricate some supports for fog and reverse light to get them square to horizontal. Riveted the rear of the body to the frame. You got to press a lot almost expecting the GRP to brake. The predrilled hole didn’t fit very well. Also marked position of front indicators.

     

Fred 9/2  

Fick lite gjort i kväll också, gjorde plåtvinkeln för att räta upp back- och dimljuset samt monterade dit dem.

Made the supports for reverse and fog lights and fitted them.

     


Lörd 10/2  

Idag kopplade jag upp alla lamporna i bakvagnen, lödde ihop kablarna så nu gäller det att det är rätt. Använde kabelskyddsrör även över skarvarna och fäste med vanliga 10-14 mm kabelklammer.

Connected all the lights in the rear, soldered the joints, wrapped it up and hopes that everything is OK.

   


Monterade även blinkers fram, i vanlig ordning saknades några småskruvar, den här gången för att skruva fast själva blinkerslampan i fästet, kablarna skyddade jag även här med spiralrör. Funderar på att lägga en skarvkontakt uppe vid skarven mellan noskon och huv så att det blir lättare att demontera noskonen.

Assembled and mounted the front indicators, as usual there was missing some small screws for the glass. I protected the wires with corrugated pipe and considers make the loom connection at the nose cone/hood joint. This way it will be a lot easier to take off the nose cone.

   


Sen var det dags för tanklocket, markerade upp inifrån för att hitta ett centrum. Borrade sen ett pilothål utifrån på ett ungefär, sen kollade jag på insidan och mätte upp exakt var centrumet låg och tog sen hålet (dia 64) med hålsåg.

Det hade varit smart att montera på slangen mellan tank och tanklock innan karossen fixerades, nu var det svårt att få dit en så lång slangbit som behövdes.

Tanklocket är en pärla dock, synd att bakljusen inte håller samma klass.

Time for filler cap. Aimed a centre from the top and drilled a pilot hole approximately in the right place. With a short ruler I marked the pipe extension from the inside, then measured the position of the pilot hole in relation to the centre of the circle and transferred it to the outside. Cut a hole with 64 mm dia circular saw and grinded the rest.

It would have been smarter to attach the rubber hose to the tank pipe before fitting the tank or the body. The filler cap is beautiful, pity the rear lights aren’t as good looking.

         

Sönd 11/2  

Mäter in och märker ut centrum för bågen efter att ha monterat ”bagagelådan”. Måste bara hitta andra skruvar, ”buttonhead bolts” saknades och det är fult med sexkantshuvuden här.

Measures and marks centre of the bar after fitting the luggage box, got to find other bolts, missing M5 buttonhead bolts.

   

Extrahål för kabelgenomföring upp i bågen dit jag ska dra kabel för högt bromsljus.

Drilling 10 mm hole for wiring to high brake light.

       


   

Massivt borrande i bågens fäste, ca 35 mm gods att borra 10 mm:s hål i.

Drilling corresponding hole in bar, 35 mm to get all the way through.

   

Bågen monterad med kabel indragen i. Bar fitted with wiring for brake light

   

Testar med batteriatrapp i väntan på leverans. Stående eller liggande är frågan.

Testing with battery mock-up

       

Tillfällig fastsättning av vindrutespolarslang medan limmet torkar, sätter en skarvnippel i genomföringen så att det ska gå lättare att demontera.

Temporarily fastening of washer tube while glue is drying, making a joint in the bulkhead so it will be easier to remove if necessary,

   

För några dagar sen limmade jag fast nitmuttrar upp o ner för att få fästen för grillen, monterad på bilden nedan.

Glued some rivnuts upside down inside the nose cone as fittings for the grille. I should have used largehead screws that I know exist just for fixing in GRP if I only had found them.

   


Mån 12/2  

När noskonen är av så passar jag på och monterar PU-slangen som jag beställde från Kuntze mellan luftflödesmätaren och insuget, hade även en svart alu-slang typ defroster som alternativ, men den här verkar tåligare.

When the nose cone is off I take the opportunity to mount the flexible hose between airflow meter and intake. I also have an aluminium defroster duct but this one is sturdier.

   


Fortsatte att limma, den här gången kablarna till blinkers (tejpen är bara för att håla på plats medan det härdar) avslutade med kopplingshylsor i sargen. Där är det fäst med P-clips för bromsrör.

Monterade även strålkastarna vilket ger bilen en något förvånad uppsyn.

Glued the wires for the indicators (duct tape only while glue is hardening) put some P-clips to fix the connectors better.

   


Det jag funderar på just nu är om jag ska eller inte dra avluftningen från kylaren till expansionstanken, en del byggen som jag sett på nätet har skippat avluftningen och blindat nippeln. Det blir ganska fult att dra en slang hela vägen genom motorrummet så jag överväger att dra ett bromsrör istället för slang.

Pondering over whether I shall or not make the connection between the top of radiator an expansion bottle. Some builders have blinded that connection. I’ll probably connect them with a piece of brake line piping.

Tis 13/2  

Inget roligt att fota idag, har lekt ”lille elektrikern” igen och kopplat upp blinkers och strålkastare tills kabelskorna tog slut, snyggt förpackat i skyddsrör som ska ligga längs ramen senare..

Drog också ”bromsrör” i stället för slang från avluftning kylare till expansionskärlet.

Not much to take photos of today, mostly been working the electrics. Made the connecting pipe between expansion bottle and radiator.

   


Ons-Torsd-14-15/2

Fortsatt med att göra färdigt kabelanslutningarna samt ordna fästen för spänningsregulatorn och felkontrolldosan.

More wiring and making supports for ”check box” and power control regulator.(I don’t know what they’re called in English!)

   

Kabelstammarna kan inte sättas fast definitivt förrän instrumentöverdelen är på plats och innan dess ska innerpanelerna i sittbrunnarna monteras.

Can’t fix looms definitely until instrument cluster and inner panels are in place.

   

Rundade av med att nita fast karossen mot undersidan av ramen (20 nitar)

Fixated the lower part of the body to the frame, 20 rivets large heads.

Fred 16/2  

För att kunna montera innerpanelerna måste fästet för avgasröret ordnas först.

Provmonterade även avgassystemet.

Before assembling inner panels the support for the exhaust must be fitted. Tested to fit the exhaust system.

   

Sedan monterade jag första innerpanelen.

Then went the first inner panel in place.

 


« 1 2 »
 

 « Westfield build diary