« Westfield build diary

« 1 2 »
 

Kaross och el, del 2


Lörd 17/2  

Fortsatte med innerpanelerna och de små bitarna som ser ut som ett solskydd,

Continued with the small inner panels that looks like sun visors but are situated below the dashboard.

 

och ska vara placerade på sidorna under instrumentpanelen. Var tvungen att maila Roadster om vad det var för paneler, men inte ens Bosse visste, så han frågade Westfield och fick bilden nedan i retur.

Had to mail Roadster, but they didn,t know, so they had to ask Westfield who mailed this back.

 

"Under scuttle pad"

Jag undrar hur de satt dit dem, jag fäste med nitmutter och skruv, det blir ju omöjligt att komma åt fästena för "scutteln" om de är limmade eller nitade. Fast det kan ju vara kardborreband vilket Westfield verkar gilla.

I don't know how they fitted them, but I did it with a couple of M5 rivnuts.

Sen började prova in mattor och övrig klädsel, bakstycket först och sen massor av kardborreband (tog slut ganska snabbt, måste köpa minst 10 m till).

Started fitting the carpets, first the rear panel. My Velcro strips ended up quickly, got to buy a lot more.

           

Har åtminstone fått fast bakstycket och återmonterat säkerhetsbältena. Morgondagen går nog åt att klura ut hur jag ska fixa damask för handbromspaken, den medskickade verkar inte alls vara gjord för Miatan. Som damask för växelspaken ska jag försöka återanvända Miatans, men även där går det åt lite funderande, tror jag ska försöka göra en alu-plåt som håller fast plastfäste som spänner ut underdelen av damasken.

At least the rear section is fitted and the saftey belts back in place. Tomorrow I've got to figure out how to make the gaiter for handbrake, for the gear stick I'll use the one from the Miata and make some aluminium plate cover.


Sönd 18/2  

Hela dagen gick åt att göra damaskfästen för växelspak och handbroms. I princip klippa till plåten, ta hål, göra två träplattor lika stora som färdig konsol, den undre plattan med fasade kanter, kläm fast plåten mellan plattorna och böj ner sidorna, stålborsta och klarlacka. För växelspaken använde jag Miatans plastram för att spänna ut damasken, för handbromsen gjorde jag en plåt till, och limmade fast damasken mellan den och täckplåten.

Alll day spent on making gaiter fittings for stick and handbrake. I made a mold (is there such a word?) from wood and fixed the aluminium plate with another piece of wood and hammered down the edges, steel brushed it and then som clear coat. I used the plastic frame from the Miata to stretch out the gaiter below the aluminium panel.

           

Mån 19/2  

Provade in instrumentbrädan.

Trial fitted the dashboard.

   


Tis 20/2  

Passade in instrumentbrädan slutligt, mycket händigt med en "Dremel" att slipa i glasfibern. Borrade 3 mm pilothål och öppnade upp för M5 samt satte i nitmuttrar av aluminium i "scuttlen". La scuttlen upp och ner för att lättare få instrumenklustret i rätt läge, det är fäst med två M5 i nederkant, så jag funderar på att fixa något stöd bakom.

Final fitting of the dashboard, a Dremel is very useful on the GRP. Started drilling 3 mm pilot holes opend them up for 5 mm rivnuts in the scuttle. Turned the scuttle upside down when fitting the instrument cluster with two M5 in the lower edge. You have to cut the upper lugs of the cluster to make it fit, still I'd like somewhat more robust solution fixing the cluster.

       

Ser rätt OK ut från förarposition.

Looks quite all right from drivers

position.

Onsd 21/2  

Flitig kväll i garaget, först fixade jag in knapparna i instrumentbrädan. Klistrade på mallen jag gjorde förut och borrade, sågade, filade tills det passade. Ett problem dock, Miatans instrumentbräda var tjockare än Westfields så jag fick ordna mellanlägg på baksidan för att få knapparna att sitta stadigt.

Busy night in the garage, assembled the switches in the dashboard help by the template I made earlier. There is one problem, the Miata dashboard is thicker than this one so I have to fix some spacers on the back side.

     

Sen gav jag mig på något jag dragit mig för, slaget på kopplings- och bromspedal har varit för korta. På det amerikanska forumet har det här diskuterats och de löste det genom att svetsa in en ny plåt som fick kopplingscylindern placerad 30 mm högre upp vilket gör att man får större utväxling, men de löste inte problemet med bromspedalen. Jag gjorde istället så att jag sänkte axeln för broms- och kopplingspedalen lika mycket i förhållande till cylindrarna och löste båda problemen på ett mycket enklare sätt.

Later a started the work I'd been reluctant to start, There has been some discussion on FM forum how to solve the ratio for clutch and brake pedal. Instead of making a new hole for the clutch master cylinder I decided to drill new holes in the sides of the pedal box and in the pedal arms and change the ratio of both clutch an brake pedal. Seemed to be a much simpler solution.

     


Torsd 22/2  

Fick lite mer delar idag, vindruta och "weather gear" alltså suflett och dörrar samt batteriet.

Kvällen ägnades annars åt mattläggning i bilen. Ena sidan är nu helt klar.

Got some more parts today, weather gear, doors and windscreen. Finished one side of carpentry.

   

Paket från Westfield/Roadster Packages from Westfield/Roadster

Det tråkiga är att vindrutan har en spricka i ena hörnet.

Bad news, windscreen is cracked!

 

Fred 23/2  

Glad nyhet, Westfield skickar omgående ny vindruta. De tror att felet fanns redan hos deras underleverantör. Jag fick lov av Bosse på Roadster att använda den här rutan som mall för att montera stolparna som håller rutan innan jag skickar tillbaka den.

Den här kvällen ägnades åt mattläggning andra sidan samt åt att montera stolarna.

Good news, Westfield will send new windscreen immedatly, they guess the crack was there already from manufacturing. Roadster promised that I could use the windscreen as template before returning it.

More carpets and mounting the seats.

   


Lörd 24/2  

Ytterligare lite kabeljobb idag, börjar känna mig lite orolig nu när det närmar sig att sätta dit batteriet, var ska det brinna?. Började också förbereda för att montera vindrutan genom att montera backspeglarna, (fästena kapas till ca 25 mm) och sätta dit "scuttlen" igen. Tillverkade också ett stöd för att hålla rutan i rätt läge vid montaget (1007 mm från bakstammen enligt manualen)

More wiring today, starting to feel a bit nervous now when I'm close to connect the battery, where will the fire start?

Started preparing assembly of windscreen by fitting mirrors, base to be cut 25 mm.

Mounted the scuttle again and made a support to hold the windscreen, manual states 1007 mm from cross member, seem a bit to precise!

 

Dragningen avlutningen från kylaren till expansionskärlet (överblivet bränslerör)

Used a fuel pipe as connection between radiator and expansion bottle.

   


Sönd 25/2  

Monterade vindrutan, rätt mycket passningsjobb (de 1007 som manualen angav blev snarrare 1000). Här dök första stället med dålig passning upp, under rutan, minst 4 mm gap mitt på, det kommer iof sig inte att synas eftersom det sitter en täcklist framför.

Fitted the windscreen, the 1007 looks more like 1000 to me to make it fit. Found the first spot of bad fitting, between windscreen an scuttle at least 4 mm gap to be filled up with silicone. It won't be visible after the cover is in place.

Beware that the scuttle isn't symmetric, its almost 10 mm longer on one side!

         

Ordnade också ett bottenfäste för batteriet så att det inte kan glida, återstår att göra en bygel för att hålla ner det.

Fixed a support for the battery, must make a strap to hold it down.

 

Tråkigt nog blev ändringen av pedalupphängningen inte bra för bromspedalen, den känns alldeles svampig. Demonterade därför boxen igen och skar sönder den och flyttade upp fästet för kopplingscylindern och svetsade ihop den igen, nu 25 mm högre upp.

Unfortunatly the quick fix on pedal box wasn't any sucsess, the brake pedal felt very funny so I took out the pedalbox cut out the hole for the clutch cylinder moved it 25 mm upwards and welded it together again. Had to fix some reinforcements inside the box as well.

       


Tisd 27/2  

Pedalstället tillbaks i bilen för tredje gången och nu känns allt rätt.

Pedal box in place and now everything feel like it should.

   

Fixade också en bygel för att hålla batteriet på plats.

Made a strap for the battery, rivnuts in the panel for the long bolts

Ons 28/2  

Monterade in distanserna som saknats i övre yttre diff.-fästena.

Monted the spacers for the Miata metalastic bushes, (final delivery from Westfield?)

     

 Fixade den sista kylarslangen till expansionskärlet.

Water hose to expansion bottle, couldn't use the pipe from Westfield because I mounted the expansion bottle on LHS.


Tors 1/3

Monterade ljuddämparen (nästan) det saknades klammer så det blir en tur till Mekonomen igen.

Provmonterade suffletten för att den ska få "hänga till sig", själva ställningen som håller upp den baktill var en knepig historia som fälls upp i tre moment, det gick nog en halvtimme innan jag förstod principen. Den som sett Jacques Tatis Semestersabotören och hans solstol kan förstå ungefär hur det kändes.

Fitted muffler and spread out the roof, the support for the roof isn't easy to understand. If you have seen an old movie with Jacques Tatis wrestling a chair you'll understand

   


Fred 2/3  

Började slutliga uppkopplingen av elen, blev halvfärdig på högersidan.

Started the final connecting of electrics and is half way on RHS.

   

Lörd 3/3  

Gjorde klar uppkopplingen i motorrummet, och provade in ena sidans framskärm. Jag har kollat runt på en del andra byggen och några har lyckats spräcka skärmarna när de skruvat fast dem, därför har andra limmat fast skärmarna vilket jag tror jag också ska göra. Det blir dessutom lite snyggare.

Finished electrics around motor. Started fitting a front fender. Checking other builds many seems to have cracked the fenders so I'll try to glue them, I think it will look nicer as well.

       


   

Sönd 4/3  

Började med att göra ett beslag för genomföringen av avgasröret. Fräste ut en mall i trä över vilken jag formade aluminiumplåten, borstade och klarlackade.

Made a cover for the hole for the downpipe the same way as I did for handbrake and gear stick

     

Sen var det dags att koppla in det sista av elen och batteriet. Först kopplade jag ur styrboxen innan jag slog till huvudbrytaren (efter att funderat och svettats lite). Inga brända kablar vad jag kan se, men något är felkopplat för alla bakljusen lyser på en gång! Blinkers och vindruttorkare, spolare fungerar som de ska, men inget signalhorn än så länge.

Finaly the last electric connections and battery. Unplugged the ECU before engaging main switch. NO SMOKE! Indicators, wipers are OK, no horn and all rear lights are on at the same time, hmmm?

   

Slutligen drog jag runt motorn på startmotorn, så nu är det bara att börja felsöka bakljusen.

Turned the motor with the starter motor, and now some troubleshooting.

Mån 5/3  

Bromsljusen var enkelt att fixa, bromskontakten vid pedalen var inte tillräckligt ansatt för att kunna bryta.

Parkeringsljusen ännu simplare, vredet på blinkersspaken stod i läge ON, man bortser ofta från enklaste lösningen! Nu återstår dimbakljuset och backlampan. Kan backlampan ha likadan orsak som bromsljusen, att kontakten vid växellådan har fastnat i slutande läge?? Hoppas nästan inte det, den sitter riktigt illa till i kardantunneln.

Brakelights were easy, the switch didn' reach the pedal arm.

Parking lights even simpler, switch at steering wheel was in ON position.

Fog light and reverse light, can the switch in the gearbox be stuck? Hope not, it's thight inside the tunnel.

Tis 6/3

Fixat! Inte konstigt att dimljuset lyste, + direkt dit utan brytare mellan.

Backlampan var knepigare tills jag upptäckte att den slocknade! när jag la i backen.

Påminde mig om att det sitter en brytare till på lådan som indikerar neutralläge och som alltså har omvänd funktion. Bara att riva ur mattorna och öppna kardantunneln och byta plats på brytarna och testa samt skruva ihop igen.

Fog light fixed, the live feed was on the wrong side of the switch!

Reversing light, trickier until I discovered that it went out when I engaged the reverse gear?

Remembered seeing two switches on the gearbox, could I've mixed them up when I cleaned up the gearbox? Ripped out the carpets and praised myself for fixing tunnel top with bolts and not rivets. Tested the switches, changed place and it worked!

   

Notera nytt läge, blå kablar isf. röda.

Before and after, blue switch on top is correct.

            

Onsd 7/3  

All el verkar fungera så det blev soppa i tanken (brandsläckare till hands) och sen efter några pirriga ögonblick STARTADE bilen!

Hade dock inget oljetryck så i brist på annat skruvade jag ur tryckgivaren och fick en halvliter olja på golvet vid nästa start. Så antingen fungerar inte givaren eller så har jag klippt en kabel som inte skulle ha klippts. Har också en spridare som läcker i packningen, så det blir till att jaga delar för nu ska den snart ner på marken för provtur.

All the electrics seems to work, filled some litres of gasoline in the tank (fire extinguisher at hand) and after some moments it STARTED!

Couldn't read any oil pressure so in lack of any other solution I unscrewed the pressure transmitter and put a pint of oil on the flor next time the motor started. Either the transmitter isn't working or there is no connection to the cluster. One fuel injector is leaking so I'll have to wait before driving the car.

    

Torsd 8/3  

Beställde oljetrycksgivare och tätningar till spridarna från IL Motor Tyskland efter att ha konstaterat att kabeln till mätaren inte var klippt.

Sen kunde jag inte hålla mig utan sänkte ner bilen på golvet och körde de första metrarna.(med läckande spridare så det blev ingen lång tur).

Ordered new gaskets for fuel injectors from IL Motorsport after I found out that I didn't need a new oil pressure transmitter. There is a problem in the instrument cluster.

Couldn't resist putting the car on the floor and drive a bit even with a leaking fuel injector.

 

Lörd 10/3  

Har gjort en grov hjulinställning med hjälp av mätstickor och en linjelaser.

Made a rough wheel alignment with the help of some sticks and a laser.

   


Sen i väntan på mer skruv och tätningar monterade jag nosen samt började på suffletten.

Waiting for fuel injector gaskets I started fitting the weather gear.

   


Sön 11/3  

Hela dagen har gått till montage av sufflett och dörrar, viktigt att få de tre tryckknapparna längst bak i position. För att kunna sträcka suffletten ordentligt satte jag en värmefläkt inne i bilen för att mjuka upp vinylen eftersom temperaturen i garaget knappast kommer över 15 grader. Vi får se om den hänger som en säck i sommarsolen eller om det lyckades.

Spent the whole day fitting doors and roof, most important is getting center and outer pushbuttons in correct position at the rear. It's winter and only 15 deg C in the garage so I put an electic heater inside the car to soften the roof before fastening the pushbuttons..

           

Vidvinkel på kameran får onekligen hjulinställningen att se skum ut!

The camera wideangle really makes the wheel alignement look funny.

Mån 12/3

Fick packningssatsen (och några nya hjulmuttrar) från till spridarna IL Motorsport. Nu väntar jag bara på nya vindrutan och huvlåsen.

Got the fuel injector gaskets, now are only windscreen and bonnet lock kit missing

   

Fred 16/3 – Sönd 25/3

Fredag, semesterdag, inget gjort tidigare i veckan, men nu var det dags för provstart och varmkörning, spridarna höll tätt, men sen gick det åt skogen. Stort slammer under ventilkåpan! Ingen olja till avgasventilerna, aluminiumflagor i oljan. HJÄLP!

Slängde mig på telefonen för jag kom ihåg att Joachim som köpte karossen till Miatan sa när vi träffades att han hade en 1.6 motor stående, och den var kvar, så det blev en resa till hans farbror Rolf i Trollhättan (mycket intressant i hans garage, en Hult-Healy, en Cobra, en Porsche, en race-BMW). Motorn var en 91:a som tyvärr har s.k. "short nose" vevaxel, inte helt tillförlitlig konstruktion, eftersom bulten och kilen till kamdrevet och remskivan har en tendens att gå av.

Started the engine, no leakage, but increasing rattling under the rocker cover, cut the engine but to late, aluminum shavings in the oil, no oil to the lifters on exhaust side! Shit!

Phoned the guy who bought Miata body. I knew he had an old 1.6 engine. Unfortunately a short nose. Drove 700 km to get it home.

Lördag, en sväng till Roadster för att hämta vindruta och huvlåsen, lyfte ur motorn på kvällen.

Drove another 700 km to pick up windscreen and bonnet locks

Söndag, gick till att riva den nyinskaffade motorns underdel och allt löst runtomkring och sen samma sak med min motor. Plockade över vevaxel och de nya ram- och vevstakslagren (oskadade tack o lov) vevaxeltätningarna, kamaxeltätningar, oljepump (passar bara ihop med den flyttade vevaxeln), nya vattenpumpen, termostathus, insug, grenrör, mm.

Fick ihop det mesta under dagen (som blev lååång).

Made a new engine out of the two, using the new parts and the crankshaft and oilpump from my old engine.

Måndag plockar ihop resten.

Finishes the engine

Tisdag lyfter i motorn

Lifts the engine into the car

Onsdag fyller olja och vatten. Vattenläckage! Trodde att det var utloppet från vattenpumpen, men inte, det var själva vattenpumpen så det var bara att riva framändan igen. Hade haft lite bråttom i söndags, en liten bit gammal packning under den nya orsakade läckaget.

Fills oil and water, leaking water! Thought it was the water pump outlet but it was from the water pump itself. Obviously I was in a hurry, there was a piece of old gasket left underneath the pump.

Torsdag, fyller vatten igen, nytt läckage! Inte så allvarligt den här gången, det saknades en termostat i bakre utloppet till värmepaketet (som inte används i Westfielden).

Fills it up again, leaking again now from the back of the engine, this time it was a missing temp.transmitter in the rear water outlet.

Fredag, lyfter upp bak för montage av tätningsplåtar i bakre hjulhusen.  Monterar ett högt bromsljus, testar att slå på strömmen, och vad nu då? Höger bak inget bromsljus, blinkers tänds däremot. Felsökning, inget fel med inkopplingen av bromljuset.

Mounts the sealing plates under the rear fenders. Fits the high brake light on the rollbar. Switches on power, and no right side brake light, indicator lights up though.

Lördag, mer felsökning, hittar slutligen att jag vid föregående felsökning klippt en jordning jag inte skulle klippt. Går på med felsökning instrumentpanelen som också strular, river rubbet i bitar och mäter samt testar mha. en batteriladdare. Det finns lite dioder och en transistor på baksidan kretsschemat som jag inte kan mäta. Plockar ihop eländet och sätter tillbaks det i bilen med ny jordning, ingen skillnad, ska testa att göra en separat strömmatning också på söndag.

Monterar också avgassystemet inklusive en lite insatsdämpare till motorcykel för säkerhets skull, vill ju inte göra om bullerprovet när det är dags.

Troubleshooting and finds a ground wire I had cut earlier that shouldn't have been cut. Testing the instrument cluster again and again, tries ground and each meter getting quite desperate, none of the instruments are working only some lights.

Söndag, Städar upp efter veckans jobb och drar runt motorn med ventilkåpan av, rikligt oljeflöde! På med kåpan och provstart, puttrar lite annorlunda med insatsdämparen, bör nog justera tändningen en aning också. Det ryker ordentligt om avgasbandaget så det som stod på förpackningen om god ventilation var ingen underdrift.

Cleans up the garage, turns the motor with the rocker cover off, plenty of oil flowing! Fits the cover and starts the engine. A LOT of smoke from the exhaust wrap!

Några bilder från motorombyggnaden: Some pics. from engine rebuild

   

Havererad och "ny" motor/wrecked and "new" motor

   

Slakten börjar/Dismantling

           

Det här behåller jag/This I'll keep

   

Delar att återanvändas och delar som blir över

           

Rekonstruerad motor

The "new" engine

   

Missa centrerad koppling vill man inte ha.

Centering the clutch

   

Nya snurran på plats, och åtgärd av läckande packning under vattenpumpen

Fixing the leaking water pump

   

Trilskande instrumenthus.

Troubleshooting instrument cluster


Mån-tisd 26-27/3

Lite montagearbeten av nya grejer som omväxling. S

ealing up the rear fenders

   

Högt bromsljus och tätningsplåtar under bakskärmar (för att inte fylla utrymmet mellan karossen och ramkonstruktionen med sten och annat.

High brake light

   

Förberedelse för, och monterat huvlås. Ganska svårt att mäta in och montera så här sent i bygget. De ska monteras innan scuttlen satts fast, men jag fick dem levererade ganska sent.

Bäst av allt är dock att alla instrumenten fungerar, utom oljetrycksmätaren. Givaren är OK, kablaget är OK, men mätaren slår i botten så fort jag sätter på tändningen.

Preparing for bonnet locks and one fitted. This should be done before scuttle is fixed.

Now all meters are working (except fuel and oil pressure)

Torsd-Fred 29-30/3

Skaffade ett reparationskit glasfiber och plastade fast framskärmarna mot stöden. Jag tyckte silikonet var kladdigt, men det var inget mot glasfiberhartset.

Varmkörde motorn, vem kunde tro att avgasbandaget kunde ryka så!

Bought a repair kit for GRP and mounted the front fenders, this is very sticky, much worse than silicon sealant!

Ran the engine to full temperature.

       


Fred 6/4

Nu är jag igång igen efter en veckas semester.

Har köpt en begagnad instrumenttavla och nu kan jag konstatera att oljetrycket finns även på mätaren.

Passade in kåpan över rattstång och spakar, det krävde diverse filande i plasten.

Fixade jordning till signalhornet så nu fungerar även det.

Försöker även ordna lite stabilare infästning av instrumenttavlan, satte i ett par nitmuttrar.

Ordna också till så att vindrutetorkarna stannar på rätt sida, genom att flytta en klack på drivhjulet i torkarmotorn. Var också tvungen att kröka till torkararmarna så att de ligger hyfsat i våg i viloläget. Som de är levererade passar de för högerstyrd bil.

Gave up on the instrument cluster and bought a used one, now I have oil pressure but fuel is still out. Made the final fitting of the cover between cluster and steering wheel. Horn is working after I found missing groud wire inside the hub.

Made the wipers stop on left side moving the notch inside the wiper motor gearbox. Had to bend the wiper arms upper part approx. 30 deg to get a nice resting position.

   

Inpassning av kåpa och nitmuttrar i fästet,

fitting cover and rivnuts in instrument cluster lugs.

 

Jordkabel på plats 

Ground wire in place

   

Skruva av locket, ta bort låsringen och lossa veven

Fixing stop position of wipers

   

Vänd och ta bort låsringen på axeln till hjulet, på baksidan hjulet sitter klacken som flyttas 180 grader för att få viloläget till andra sidan.


Lörd 7/4 och Mån 9/4

När jag fått ihop allting i instrumentbrädan visade det sig att jag inte hade något helljus förutom som blink, alltså låg inte problemet i kablaget utan någonstans utan antingen i något relä eller i själva omkopplaren. Hela lördagen gick åt till felsökning och att riva ner instrumentbräda och ratt.

Söndag var jag i Jönköping och kollade på bilmässan, när man ser bilarna där bleknar alla egna insatser.

Putting dashbord and instruments together I discovered that I had no high beam only flashing it. Trobleshooting all day not finding the problem.

Went to a car show, incredible amount of money spent on som cars.

 

Här glittrar även underredet!


   

Felsökning pågår

Troubleshooting high beam

   

Och allt på plats igen.

And fitted together, everything working, the problem was inside the lever switch at the steering wheel.

Nu fungerar ALL el !!!

Now All electrics are working!!

Tänkte provköra, men det blev skitväder så det blev varmkörning i garaget. Det ryker fortfarande förskräckligt om avgasbandaget.

Was aiming for a testdrive, but it's pouring down outside.

 

Lörd 9/6

Tillverkade täckplåtar vid störtbågens genomföring i karossen, det såg ganska fult ut där jag sågade loss en bit på insidan för att kunna demontera bagagelådan med bågen på plats. Det började med att jag försökte få bränslemätaren att visa rätt. Det visade sig efter lite efterforskning att motståndet i givaren varierar mellan 0-250 ohm, men Mazdans mätare förväntar sig 7-75 ohm. För att komma åt givaren ville jag inte demontera bågen utan bara lådan och därför baxade jag upp lådan lite och sen sågade jag loss en bit runt bågen. Det här hade blivit mycket snyggare om jag hade gjort det innan bågen monterades. Nu gjorde jag två täcklock av aluminium satte ett par M4 nitmuttrar under och lackade svart.

It all started with me trying to get the fuel meter showing what's in the tank. I found out that the sender supplied by Westfield gives a 0-250 ohms signal but the Mazda meter expects 7-75 ohms. To access the sender I didn't want to remove the roll bar so I lifted the luggage box up a bit and cut out a piece inside the hole for the roll bar with a hacksaw so I could remove the box. It didn't look pretty so I made some cover plates from aluminium, painted them black and fastened them with M4 rivnnuts and screws.

       


Torsd 6/7

Gjorde klart vindskyddet i strötbågen, ska testa hur bra det blev senare. Det är tillverkat av en aluminium vinkelprofil som jag sågade ner till 15x10 mm och bockade till passform i bågen. Sen tog jag ett aluminium-myggnät och fäste det med en U-formad kantskoning (clips) och målade det svart..

Jag gjorde ett provisoriskt verktyg för att bocka Al-proofilen, fungerade bra för att sträcka den yttre flänsen, men jag skulle ha haft bättre precision för att inte få veck i flänsen där den trycktes ihop.

Made a windstopper from an aluminium L-bar that I cut down to 15x10 mm and filled with aluminium mesh (mosquito net) fastened with an edge protection clip and painted it black.

Also made a temporary tool for bending the Al-bar.


   

Bending tool and cardboard template

   

Corners riveted together

 

Windstopper fitted

 

Aug-20-25

Har lagt på lite Body-massa för att skydda skärmarna mot stenskott.

Sprayed the rear fenders with som "Body-coat" to prevent stone chipping

   


« 1 2 »
 

/* å=å ä=ä ö=ö */

 « Westfield build diary