Fortsatte med innerpanelerna och de små bitarna som ser ut som ett solskydd,
och ska vara placerade på sidorna under instrumentpanelen. Var tvungen att maila Roadster om vad det var för paneler, men inte ens Bosse visste, så han frågade Westfield och fick bilden nedan i retur.
Jag undrar hur de satt dit dem, jag fäste med nitmutter och skruv, det blir ju omöjligt att komma åt fästena för "scutteln" om de är limmade eller nitade. Fast det kan ju vara kardborreband vilket Westfield verkar gilla.
Sen började prova in mattor och övrig klädsel, bakstycket först och sen massor av kardborreband (tog slut ganska snabbt, måste köpa minst 10 m till).
Har åtminstone fått fast bakstycket och återmonterat säkerhetsbältena. Morgondagen går nog åt att klura ut hur jag ska fixa damask för handbromspaken, den medskickade verkar inte alls vara gjord för Miatan. Som damask för växelspaken ska jag försöka återanvända Miatans, men även där går det åt lite funderande, tror jag ska försöka göra en alu-plåt som håller fast plastfäste som spänner ut underdelen av damasken.
Hela dagen gick åt att göra damaskfästen för växelspak och handbroms. I princip klippa till plåten, ta hål, göra två träplattor lika stora som färdig konsol, den undre plattan med fasade kanter, kläm fast plåten mellan plattorna och böj ner sidorna, stålborsta och klarlacka. För växelspaken använde jag Miatans plastram för att spänna ut damasken, för handbromsen gjorde jag en plåt till, och limmade fast damasken mellan den och täckplåten.
Provade in instrumentbrädan.
Passade in instrumentbrädan slutligt, mycket händigt med en "Dremel" att slipa i glasfibern. Borrade 3 mm pilothål och öppnade upp för M5 samt satte i nitmuttrar av aluminium i "scuttlen". La scuttlen upp och ner för att lättare få instrumenklustret i rätt läge, det är fäst med två M5 i nederkant, så jag funderar på att fixa något stöd bakom.
Ser rätt OK ut från förarposition.
Flitig kväll i garaget, först fixade jag in knapparna i instrumentbrädan. Klistrade på mallen jag gjorde förut och borrade, sågade, filade tills det passade. Ett problem dock, Miatans instrumentbräda var tjockare än Westfields så jag fick ordna mellanlägg på baksidan för att få knapparna att sitta stadigt.
Sen gav jag mig på något jag dragit mig för, slaget på kopplings- och bromspedal har varit för korta. På det amerikanska forumet har det här diskuterats och de löste det genom att svetsa in en ny plåt som fick kopplingscylindern placerad 30 mm högre upp vilket gör att man får större utväxling, men de löste inte problemet med bromspedalen. Jag gjorde istället så att jag sänkte axeln för broms- och kopplingspedalen lika mycket i förhållande till cylindrarna och löste båda problemen på ett mycket enklare sätt.
Fick lite mer delar idag, vindruta och "weather gear" alltså suflett och dörrar samt batteriet.
Kvällen ägnades annars åt mattläggning i bilen. Ena sidan är nu helt klar.
Paket från Westfield/Roadster Packages from Westfield/Roadster
Det tråkiga är att vindrutan har en spricka i ena hörnet.
Glad nyhet, Westfield skickar omgående ny vindruta. De tror att felet fanns redan hos deras underleverantör. Jag fick lov av Bosse på Roadster att använda den här rutan som mall för att montera stolparna som håller rutan innan jag skickar tillbaka den.
Den här kvällen ägnades åt mattläggning andra sidan samt åt att montera stolarna.
Ytterligare lite kabeljobb idag, börjar känna mig lite orolig nu när det närmar sig att sätta dit batteriet, var ska det brinna?. Började också förbereda för att montera vindrutan genom att montera backspeglarna, (fästena kapas till ca 25 mm) och sätta dit "scuttlen" igen. Tillverkade också ett stöd för att hålla rutan i rätt läge vid montaget (1007 mm från bakstammen enligt manualen)
Dragningen avlutningen från kylaren till expansionskärlet (överblivet bränslerör)
Monterade vindrutan, rätt mycket passningsjobb (de 1007 som manualen angav blev snarrare 1000). Här dök första stället med dålig passning upp, under rutan, minst 4 mm gap mitt på, det kommer iof sig inte att synas eftersom det sitter en täcklist framför.
Ordnade också ett bottenfäste för batteriet så att det inte kan glida, återstår att göra en bygel för att hålla ner det.
Tråkigt nog blev ändringen av pedalupphängningen inte bra för bromspedalen, den känns alldeles svampig. Demonterade därför boxen igen och skar sönder den och flyttade upp fästet för kopplingscylindern och svetsade ihop den igen, nu 25 mm högre upp.
Pedalstället tillbaks i bilen för tredje gången och nu känns allt rätt.
Fixade också en bygel för att hålla batteriet på plats.
Monterade in distanserna som saknats i övre yttre diff.-fästena.
Fixade den sista kylarslangen till expansionskärlet.
Monterade ljuddämparen (nästan) det saknades klammer så det blir en tur till Mekonomen igen.
Provmonterade suffletten för att den ska få "hänga till sig", själva ställningen som håller upp den baktill var en knepig historia som fälls upp i tre moment, det gick nog en halvtimme innan jag förstod principen. Den som sett Jacques Tatis Semestersabotören och hans solstol kan förstå ungefär hur det kändes.
Började slutliga uppkopplingen av elen, blev halvfärdig på högersidan.
Gjorde klar uppkopplingen i motorrummet, och provade in ena sidans framskärm. Jag har kollat runt på en del andra byggen och några har lyckats spräcka skärmarna när de skruvat fast dem, därför har andra limmat fast skärmarna vilket jag tror jag också ska göra. Det blir dessutom lite snyggare.
Började med att göra ett beslag för genomföringen av avgasröret. Fräste ut en mall i trä över vilken jag formade aluminiumplåten, borstade och klarlackade.
Sen var det dags att koppla in det sista av elen och batteriet. Först kopplade jag ur styrboxen innan jag slog till huvudbrytaren (efter att funderat och svettats lite). Inga brända kablar vad jag kan se, men något är felkopplat för alla bakljusen lyser på en gång! Blinkers och vindruttorkare, spolare fungerar som de ska, men inget signalhorn än så länge.
Slutligen drog jag runt motorn på startmotorn, så nu är det bara att börja felsöka bakljusen.
Bromsljusen var enkelt att fixa, bromskontakten vid pedalen var inte tillräckligt ansatt för att kunna bryta.
Parkeringsljusen ännu simplare, vredet på blinkersspaken stod i läge ON, man bortser ofta från enklaste lösningen! Nu återstår dimbakljuset och backlampan. Kan backlampan ha likadan orsak som bromsljusen, att kontakten vid växellådan har fastnat i slutande läge?? Hoppas nästan inte det, den sitter riktigt illa till i kardantunneln.
Fixat! Inte konstigt att dimljuset lyste, + direkt dit utan brytare mellan.
Backlampan var knepigare tills jag upptäckte att den slocknade! när jag la i backen.
Påminde mig om att det sitter en brytare till på lådan som indikerar neutralläge och som alltså har omvänd funktion. Bara att riva ur mattorna och öppna kardantunneln och byta plats på brytarna och testa samt skruva ihop igen.
Notera nytt läge, blå kablar isf. röda.
All el verkar fungera så det blev soppa i tanken (brandsläckare till hands) och sen efter några pirriga ögonblick STARTADE bilen!
Hade dock inget oljetryck så i brist på annat skruvade jag ur tryckgivaren och fick en halvliter olja på golvet vid nästa start. Så antingen fungerar inte givaren eller så har jag klippt en kabel som inte skulle ha klippts. Har också en spridare som läcker i packningen, så det blir till att jaga delar för nu ska den snart ner på marken för provtur.
Beställde oljetrycksgivare och tätningar till spridarna från IL Motor Tyskland efter att ha konstaterat att kabeln till mätaren inte var klippt.
Sen kunde jag inte hålla mig utan sänkte ner bilen på golvet och körde de första metrarna.(med läckande spridare så det blev ingen lång tur).
Har gjort en grov hjulinställning med hjälp av mätstickor och en linjelaser.
Sen i väntan på mer skruv och tätningar monterade jag nosen samt
började på suffletten.
Hela dagen har gått till montage av sufflett och dörrar, viktigt att få de tre tryckknapparna längst bak i position. För att kunna sträcka suffletten ordentligt satte jag en värmefläkt inne i bilen för att mjuka upp vinylen eftersom temperaturen i garaget knappast kommer över 15 grader. Vi får se om den hänger som en säck i sommarsolen eller om det lyckades.
Vidvinkel på kameran får onekligen hjulinställningen att se skum ut!
Fick packningssatsen (och några nya hjulmuttrar) från till spridarna IL Motorsport. Nu väntar jag bara på nya vindrutan och huvlåsen.
Fredag, semesterdag, inget gjort tidigare i veckan, men nu var det dags för provstart och varmkörning, spridarna höll tätt, men sen gick det åt skogen. Stort slammer under ventilkåpan! Ingen olja till avgasventilerna, aluminiumflagor i oljan. HJÄLP!
Slängde mig på telefonen för jag kom ihåg att Joachim som köpte karossen till Miatan sa när vi träffades att han hade en 1.6 motor stående, och den var kvar, så det blev en resa till hans farbror Rolf i Trollhättan (mycket intressant i hans garage, en Hult-Healy, en Cobra, en Porsche, en race-BMW). Motorn var en 91:a som tyvärr har s.k. "short nose" vevaxel, inte helt tillförlitlig konstruktion, eftersom bulten och kilen till kamdrevet och remskivan har en tendens att gå av.
Started the engine, no leakage, but increasing rattling under the rocker cover, cut the engine but to late, aluminum shavings in the oil, no oil to the lifters on exhaust side! Shit!
Lördag, en sväng till Roadster för att hämta vindruta och huvlåsen, lyfte ur motorn på kvällen.
Söndag, gick till att riva den nyinskaffade motorns underdel och allt löst runtomkring och sen samma sak med min motor. Plockade över vevaxel och de nya ram- och vevstakslagren (oskadade tack o lov) vevaxeltätningarna, kamaxeltätningar, oljepump (passar bara ihop med den flyttade vevaxeln), nya vattenpumpen, termostathus, insug, grenrör, mm.
Fick ihop det mesta under dagen (som blev lååång).
Måndag plockar ihop resten.
Tisdag lyfter i motorn
Onsdag fyller olja och vatten. Vattenläckage! Trodde att det var utloppet från vattenpumpen, men inte, det var själva vattenpumpen så det var bara att riva framändan igen. Hade haft lite bråttom i söndags, en liten bit gammal packning under den nya orsakade läckaget.
Torsdag, fyller vatten igen, nytt läckage! Inte så allvarligt den här gången, det saknades en termostat i bakre utloppet till värmepaketet (som inte används i Westfielden).
Fredag, lyfter upp bak för montage av tätningsplåtar i bakre hjulhusen. Monterar ett högt bromsljus, testar att slå på strömmen, och vad nu då? Höger bak inget bromsljus, blinkers tänds däremot. Felsökning, inget fel med inkopplingen av bromljuset.
Lördag, mer felsökning, hittar slutligen att jag vid föregående felsökning klippt en jordning jag inte skulle klippt. Går på med felsökning instrumentpanelen som också strular, river rubbet i bitar och mäter samt testar mha. en batteriladdare. Det finns lite dioder och en transistor på baksidan kretsschemat som jag inte kan mäta. Plockar ihop eländet och sätter tillbaks det i bilen med ny jordning, ingen skillnad, ska testa att göra en separat strömmatning också på söndag.
Monterar också avgassystemet inklusive en lite insatsdämpare till motorcykel för säkerhets skull, vill ju inte göra om bullerprovet när det är dags.
Söndag, Städar upp efter veckans jobb och drar runt motorn med ventilkåpan av, rikligt oljeflöde! På med kåpan och provstart, puttrar lite annorlunda med insatsdämparen, bör nog justera tändningen en aning också. Det ryker ordentligt om avgasbandaget så det som stod på förpackningen om god ventilation var ingen underdrift.
Några bilder från motorombyggnaden: Some pics. from engine rebuild
Havererad och "ny" motor/wrecked and "new" motor
Slakten börjar/Dismantling
Det här behåller jag/This I'll keep
Delar att återanvändas och delar som blir över
Rekonstruerad motor
Missa centrerad koppling vill man inte ha.
Nya snurran på plats, och åtgärd av läckande packning under vattenpumpen
Trilskande instrumenthus.
Lite montagearbeten av nya grejer som omväxling. S
Högt bromsljus och tätningsplåtar under bakskärmar (för att inte fylla utrymmet mellan karossen och ramkonstruktionen med sten och annat.
Förberedelse för, och monterat huvlås. Ganska svårt att mäta in och montera så här sent i bygget. De ska monteras innan scuttlen satts fast, men jag fick dem levererade ganska sent.
Bäst av allt är dock att alla instrumenten fungerar, utom oljetrycksmätaren. Givaren är OK, kablaget är OK, men mätaren slår i botten så fort jag sätter på tändningen.
Skaffade ett reparationskit glasfiber och plastade fast framskärmarna mot stöden. Jag tyckte silikonet var kladdigt, men det var inget mot glasfiberhartset.
Varmkörde motorn, vem kunde tro att avgasbandaget kunde ryka så!
Nu är jag igång igen efter en veckas semester.
Har köpt en begagnad instrumenttavla och nu kan jag konstatera att oljetrycket finns även på mätaren.
Passade in kåpan över rattstång och spakar, det krävde diverse filande i plasten.
Fixade jordning till signalhornet så nu fungerar även det.
Försöker även ordna lite stabilare infästning av instrumenttavlan, satte i ett par nitmuttrar.
Ordna också till så att vindrutetorkarna stannar på rätt sida, genom att flytta en klack på drivhjulet i torkarmotorn. Var också tvungen att kröka till torkararmarna så att de ligger hyfsat i våg i viloläget. Som de är levererade passar de för högerstyrd bil.
Inpassning av kåpa och nitmuttrar i fästet,
Jordkabel på plats
Skruva av locket, ta bort låsringen och lossa veven
Vänd och ta bort låsringen på axeln till hjulet, på baksidan hjulet sitter klacken som flyttas 180 grader för att få viloläget till andra sidan.
När jag fått ihop allting i instrumentbrädan visade det sig att jag inte hade något helljus förutom som blink, alltså låg inte problemet i kablaget utan någonstans utan antingen i något relä eller i själva omkopplaren. Hela lördagen gick åt till felsökning och att riva ner instrumentbräda och ratt.
Söndag var jag i Jönköping och kollade på bilmässan, när man ser bilarna där bleknar alla egna insatser.
Här glittrar även underredet!
Felsökning pågår
Och allt på plats igen.
Nu fungerar ALL el !!!
Tänkte provköra, men det blev skitväder så det blev varmkörning i garaget. Det ryker fortfarande förskräckligt om avgasbandaget.
Tillverkade täckplåtar vid störtbågens genomföring i karossen, det såg ganska fult ut där jag sågade loss en bit på insidan för att kunna demontera bagagelådan med bågen på plats. Det började med att jag försökte få bränslemätaren att visa rätt. Det visade sig efter lite efterforskning att motståndet i givaren varierar mellan 0-250 ohm, men Mazdans mätare förväntar sig 7-75 ohm. För att komma åt givaren ville jag inte demontera bågen utan bara lådan och därför baxade jag upp lådan lite och sen sågade jag loss en bit runt bågen. Det här hade blivit mycket snyggare om jag hade gjort det innan bågen monterades. Nu gjorde jag två täcklock av aluminium satte ett par M4 nitmuttrar under och lackade svart.
Gjorde klart vindskyddet i strötbågen, ska testa hur bra det blev senare. Det är tillverkat av en aluminium vinkelprofil som jag sågade ner till 15x10 mm och bockade till passform i bågen. Sen tog jag ett aluminium-myggnät och fäste det med en U-formad kantskoning (clips) och målade det svart..
Jag gjorde ett provisoriskt verktyg för att bocka Al-proofilen, fungerade bra för att sträcka den yttre flänsen, men jag skulle ha haft bättre precision för att inte få veck i flänsen där den trycktes ihop.
Har lagt på lite Body-massa för att skydda skärmarna mot stenskott.