« Rover Mini 1000 build diary

El


Kolla även under Uppdateringar  där en del finns beskrivet. Also check under Updates  were some jobs are described.

Elscheman / Wiring diagrams.  

 

Datum 2025 Mar 29-30

Har kopplat på strömmen för första gången, inget drastiskt hände, ström till USB-uttaget och P-ljus. Sen funkade i stort sett ingenting, kunde dock konstatera att några fler funktioner kom till om jag tog bort säkringen för ljuset, mätte lite, men blev inte klokare, så lämnade garaget lite nerstämd för att kolla på kopplingsscheman och sen sova på saken. En tanke som kommit upp var att någon jordning inte var ansluten och mycket riktigt så var inte jordning för ljus och blinkers ansluten, och plötsligt fumgerade allt utom varningsblinkers och säkringen för vindrutetorkarna löste på hög fart. Ny säkring för torkarna och de fungerade, så det var nog bara att det gick lite tungt i början. Hittade också felet för varningsblinkers, det var ett dåligt kontaktstycke helt enkelt. Då funkade allt utom höger sidoblinker och även där satt problemet i ett kontaktstycke. Testade sen att spinna startmotorn via startnyckeln och det fungerade, drog runt lite för att få ut oljan i motorn innan jag satte i stiften och fyllde lite soppa i förgasarna och motorn startade direkt, lite rå gång så en del justering av förgasare och tändning behövs.

I connected the power for the first time, nothing drastic happened, power to the USB socket and P-light. Then pretty much nothing worked, but I could see that a few more functions came on if I removed the fuse for the light, measured a bit, but didn't get any wiser, so I left the garage a little downcast to check the wiring diagrams and then sleep on the matter. One thought that came to mind was that some grounding wasn't connected and indeed the grounding for the lights and turn signals wasn't connected, and suddenly everything worked except the hazard lights and the fuse for the windshield wipers blew at high speed. New fuse for the wipers and they worked, so it was probably just that it was a bit heavy to turn at first. I also found the fault with the hazard lights, it was simply a bad connector. Then everything worked except the right side turn signal and there too the problem was in a connector. Then I tried spinning the starter motor via the ignition key and it worked, I cranked it a bit to get the oil out in the engine before I put in the spark plugs and filled some fuel into the carburetors and the engine started right away, a bit rough going so some adjustment of the carburetor and ignition is needed.

         

Datum 2025 Mar 26

Har klätt in kablarna med höljen. Gjort rent och monterat strålkastarn samt nya blinkerslampor. All dragning klar till fronten, inklusive sidoblinkers. Har till och med lyckats få dit mittpanelen brytarna, det är lite knäckande att få dit muttrarna på insidan.

Put covers on the wiring. Cleaned and fitted the headlamps and new indicators. All wiring completed at the front including side indicators. I even got the switches panel in the middel back in its place, tough its a pain ** *** to fit the nuts on the inside of the dashboard.

           

Datum 2025 Mar 16

Några intensiva dagar med inkoppling av nya relä- poch säkringsdosan, hittade även en bortglömd säkring för dimbakljuset som fick ny plats i nya dosan. Jag började bakifrån med att skarva in det nya kopplingsstycket som ersätter 8 fastärgade "bullets", samt montera nya dimbakljuset med modern typ av koppling. Putsade upp och bytte glödlampor i skyltbelysningen. Försökte sen ta det metodiskt kabel för kabel ur vattenfallet med lösa kablar. Gjorde rent glasen och målade om instrumenthuset plus lite småreparationer. Förberett för nya instrument med strömmatning och jord, kopplat upp anslutningar för radion och högtalarna.

I have had a couple of intense days in the garage fixing the electrics mainly connecting the new relay and fusebox, Doing so I found yet another fuse in the wire loom that I had missed, namely for the fog light. Now it has got its place in the fusebox. I started from the rear end joining the rear wire loom with a new contact piece instead of the totally stuck bullet connectors. The new fog light is in place using a modern type of connector. Cleaned and fitted new bulbs in the numberplate lamp. Then I tried to methodically pick and connect the wires one by one out of the waterfall of wires. Cleaned, repaired and painted the instrument housing. Prepared the wiring for the dashboard, the new gauges, the radio and the speakers.

                         

Datum 2025 Mar 11

Batterikabeln framdragen, börjat förbereda kabelhärvan att knytas ihop med nya säkringsdosan och bakre kabelstammen. Tillverkat och monterat stöd för signalhorn och spolartank.

Wire from battery in place, I've also started to prepare joining the new fusebox with the old wire loom and the rear wire loom. I've made brackets for and fitted horns and washer tank.

           

Datum 2025 Feb 23

Dragit extra kablar bakåt för bakhögtalare och en direktmatning från batteriet som bypassar säkerhetsbrytaren, innan jag monterar innertaket. Direktmatningen är för att hålla minnet i radion och för ett eventuellt larm.

I pulled through a couple of extra wires to the rear before fitting the inner roof. One for a direct feed from the battery, by-passing the saftey switch, to keep the radios memory. It can also be used for an alarm. The other wires are just spare and for rear speakers.

   

Datum 2025 Feb 18

Innan jag drog igång med lackeringen, passade jag på att göra hål i taket för radioantenn. Sen har jag börjat med elen mellan varven när jag väntar på att lacken ska härda. Första etappen är en ny relä- och säkringsdosa. Jag i stort sett dubblar antalet säkringar för att underlätta felsökning. Jag har lagt till relän för hel- och halvljus samt signalhorn och tändning. Försöker flytta bort så mycket ström som möjligt grån brytare och tändningslås.

Before painting I drilled a hole in the roof for the radio antenna. Then I started to work on the electrics while waiting for the paint to dry. First thing is a new relay- and fuse box, doubling the number of fuses to make fault finding easier. I've added relays for the main and dip beam, horn and ignition, all to free switches and ignition key from high current.

       

Datum 2025 Jan 26

Summerar upp några små eljobb gjorda då och då.För att bestämma placering av nya säkringsdosan kollade jag lite på kabelstammen. Jag hittade en överhettad helljuskabel som delvis smält ihop med en annan kabel, måste bytas ut. Fixade en ny skarvkoppling mellan främre och bakre kabelstam, de befintliga "bulletkopplingarna" gick inte att dela utan jag hade varit tvungen klippa samtliga kablar när jag tog ut kabelstammen ur bilen. Ursprunglig tanke på placering av säkringsdosan fick revideras efter att jag kollat åtkomligheten med komponenter utplacerade, roterade 90 grader.

Summing up some minor electric jobs. To decide where to place the new fusebox I gave the wire loom a glance and among other things found two wires melted together, and will need fixing. When I removed the wire loom the bullet connectors between the front and rear wirelooms were completely stuck, so I had to cut the wires. Now a new connetctor is in place. The first suggested location of the fusebox had to be revised and rotatded 90 degrees.

         

Datum 2024 Nov 26

Monterat säkerhetsbrytare vid batteriet och utlösningshandtag under baksätet till vänster.

Fitted a saftey switch close to the battery and a release handle under the LH side of the rear seat.

       

Datum 2024 Nov 24

Tillverkat fäste för vindrutetorkarmotorn,flyttad till vänstersidan som i högerstyrda bilar för bättre åtkomst, original är den svår att jobba med där den sitter bakom servot. Förlängt fästet för generatorn då blockets fästpunkter är avsedda för likströmsgenerator, väelströmmaren är nästan 60 mm kortare. Gjort fästen för ny säkringsdosa och reläfästen.

Made a bracket for the windscreen wiper motor, as I've moved it to the LH side as in RH steering cars. This is to create better access as it is a bit hidden behind the servo on the RH side. Elongated the bracket for the alternator, because this engine block was intended for a dynamo, which is over 2 inches longer than the alternator. I've also made support for a new fusebox which can hold relays as well.

               

Datum 2024 Oct 22

Planerar håltagning i nya instrumentbrädan. Fixar ny kontakt till generatorn. Försöker laga nivåvakten i bromsvtskebehållaren, men får den inte att fungera tillfredsställande. Instrumentbrädan börjar bli färdig.

Planning how to place the holes in the dashboard. Fixing a new connector for the alternator. Trying to fix the brake fluid level warning switsch, but it doesn't work all the time, so will have to look for a new one. The dashboard is coming together.

       

Datum 2024 Oct 07

Efter att ha identifierat alla ingåend kablar och deras anslutningar, kopierade jag kopplingsschemat i ett enkelt CAD-program för att kunna modifiera det med några förändringar jag tänker göra, tex. lägga in relän för ljus och signalhorn så att all ström inte går över brytarna. Jag tar också bort motståndstråden till tändspolen och skaffar en 12V tändspole som är mycket vanligare än 9V-spolar. Jag tänker också infoga en huvudsäkring. Nya komponenter införskaffade från Car Builder Solutions.

After identifying all wires and connectors, I copied a scanned original wiring diagram and used it as background in a simple CAD program when drawing a new wiring diagram. This diagram is used to be modified according to the alterations I'm going to make to the wire loom. For instance, I'm going to add relays to the horn and lights to avoid high currents through the switches. Then remove the resistor wire feeding the 9V ignition coil and use a more common 12 V coil. I'm also going to put in a main fuse after the alternator, so I've purchased some new components from Car Builder Solutions.

 

Datum 2024 Aug 18

Kollade att tankgivaren fungerade innan jag monterade den i tanken. Den nya solenoiden som gjorde att startmotorn fungerar som den ska. Tog ut hela främre kabelhärvan efter att ha märkt upp det som var igenkännbart. Kablarna till blinkers och ljus är ju identifierbara på färgkoder

Checked the fuel level transmitter before putting it back. The new solenoid that mede the starter function as it should I removed the entire front loom after labeling what I knew where it came from. Others are unknown so far, but wiring to indicators and light can be identified by colour codes .

     

 « Rover Mini 1000 build diary