« Rover Mini 1000 build diary

Drivlinal

Drivlina


Kolla även under Uppdateringar  där en del finns beskrivet. Also check under Updates  were some jobs are described.

Växellåda manuell 4-växlad . 1st 2nd 3rd 4th Reverse Final

Datum 2025 Mar 25

Jag köpte en kitt spacers och monterade de medföljande hjulbultarna som visade sig vara alldeles för långa, jag hade dock ett set bultar av passande längd, men tyvärr bara 7 st. En bekant hjälpte mig modifiera en av de för långa bultarna genom att svarva ner ca 20 mm av skaftet med ca 0,5 mm så att vi kunde förlänga gängan 20 mm och kapa bort 20 mm på längden.

I had bought a set with spacers for the front wheels, but when I was about to fit the wheel it became clear that the bolt were far to long. Fortunatly I had shorter bolts, but onl 7 of them. A friend helped me turn down 20 mm of the shaft with 0.5 mm so it was able to make the thread 20 mm longer, then we shortend the bolt with 20mm to the same length as the other bolts.

   

Datum 2025 Mar 08

Bytt yttre drivknutarna pga att axlarna är slitna i lagerlägena.

Fitted new outer CV-joints due to worn axis beneth bearings.

         

Datum 2024 Oct 12

Kompletterat växelöverföringen med nya slitdelar, samt anpassat fästet för bakre bussningen till ny variant.

Put in new wearparts in the gearstick mechanism and adapted the housing to new shape of the bush.

   

Datum 2024 Sept 14

Nya lager och packboxar monterade. Lagren köpta på kullagret.com, beteckning RLS11-2Z (original var vinkelkontaktkullager 17LJT 1 3/8) men nu används tydligen spårkullager. Båda diffarna återmonterade, men nu med skiftade utgående axlal, pot-joint sitter nu på "gamla lådan". Jag har funderat på vilken koppling jag ska använda eftersom jag har båda typerna, men troligen blir det den modernare "Verto"-kopplingen. Jag fick i alla fall oss den med hjälp av en rejäl avdragre (loppis-fynd).

New bearings an oil seals in place. The bearings was bought from kullagret.com, designated RLS11-2Z (original beaings were angular contact ball bearing 17LJT 1 3/8) but as I understand it, normal ballbearings are used now. Both diffs are back in place but with shifted output shafts. I've been reflecting over witch clutch to use, as I have both types, but I'm leaning towards teh more modern "Verto"-type. The one one the engine was really stuck on the axis, but with the "market find" puller it snapped loose.

               

Datum 2024 Sept 12

Flyttade diffens drivaxlar från den lite sämre nya växellådans diff till den äldre renoverade lådans diff. Då kan jag användade modernare drivaxlarna med inre drivknut..

Moved the differential output shafts from the newer, but in bad condition gearbox to the old, but restored gearbox differential so I can use the driveshafts with pot joints.

       

Datum 2024 Sept 06

Demonterat hjulupphängningar och drivaxlar, många bussningar i dåligt skick. Nedre armarnas bussningar var helt fastrostade.

Removed front suspension and drive shafts, lots of bushes in bad condition. Lower arms bushes were totaly stuck by rust.

       

 « Rover Mini 1000 build diary