« Lotus 2 Eleven kit car build diary

Chassi

Chassiåtgärder, bromsar, fjädring och styrning


Kolla även under Uppdateringar  där en del finns beskrivet. Also check under Updates  were some jobs are described.

2022 Jun 10

Lite försenat fick jag hem bulten som håller ihop hjullagret fram, så nu kunde jag ersätta den temporära jag hade fixat inför besiktningen.

After delayed delivery I recieved the bolt that holds the front wheel bearing together, now replacing the bolt and washers I temporary fitted to pass the final inspection yeterday (see "Driving it").


   

2022 Mar 02

När jag skulle montera vänster dörr gick det inte att stänga, aluminiumplåten på tröskeln bygger ca 5 mm, enklast lösning blev att öppna botten på dörren och kapa bort 5 mm samt plasta ihop det igen. Satt dit nitmuttrar och monterat trösklarna och dörrarna

When I fitted LH door it didn't close due to that the aluminium plate is building 5 mm, simplest solution was to cut out 5 mm from the bottom of the door and join it with GRP. Fitted rivnuts and adjusted the sills and doors.


         

2022 Mar 01

Slipat plant och frilagt skruvarna samt tagit loss aluminiumstödet. Skurit rent samt toppat med ett lager epoxi, den här delen ska inte ha synlig kolfiber utan lackas som karossen i övrigt.

Ground flat and cut out around screws, took away supporting aluminium plate. Cut edges to a uniform height and a top coat of epoxy, this panel will not have exposed carbon fibre but will be painted as the body in general. Clearcoated the sills.


     

2022 Feb 28

Trösklarna frilagda från aluminiumplåten och slipade en gång till samt klara för ett slutlager av klarlack. Påbörjat en kant på ytan framför vindavvisaren för att få bra avslutning mot den kommande lexanrutan.

The sills are cleared from the aluminium plates, ground and prepared for clear coating. I've started making a finishing edge on the panel in front of the wind deflector to get a proper seal.


           

2022 Feb 24

Putsat upp trösklarna inför sista lagret med kolfiberväv och epoxi.

Been grinding the sills smooth before laying down carbon fibre and epoxi resin.


     

2022 Feb 20

Överdelen av trösklarna färdiga. Börjat skapa nederdelen av trösklarna, betydligt svårare geometri, så jag gör mallar i flera delar av mjuk 0,5 mm al-plåt, vilka jag börjat klä med glasfibermatta och glasfiberspackel.

Top of sills are finished. Now started with lower outer parts of sills, much more complicated shapes, so I have to mke the templates in several parts out of 0,5 mm soft aluminium plate. I'm trying to finish the shape with GRP putty before covering them with glass fibre cloth and carbon fibre cloth and resin.


           

2022 Feb 18

Lagt ett andra lager epoxy, trimmat, slipat och ännu mer epoxy. Känns som de börjar bli färdiga. Mycket garagetid försvinner då jag inte vill hålla på med sånt som dammar innan epoxyn härdat. Avslutar all kolfiber med sidenmatt 2K klarlack.

Put on a second layer epoxy, trimmed, ground down imperfections and then, yet more epoxy. Feels like I'm getting finished (good enough). Lot of garage time lost while waiting for the epoxy to cure, I don't want to do anything that stirs up dust before the epoxy has cured. Finishes of all carbon fibre with a satin 2K clear coat.


       

2022 Feb 14

Klippt till kolfiberduk och lagt ett första lager epoxi på tröskelådorna.

I've cut carbon fibre cloth and covered the sill tops with a first layer epoxi.


     

2022 Feb 13

Först behövde jag fixa spacers för att höja säkringshållaren en bit från kylvattenröret, kan ju bli rätt varmt annars, sen behövde jag fixa serviceluckan för att komma åt säkringarna, hålls på plats med Dzus snabblås. Tillverkat mallen/underlaget för vänster tröskeltopp också. Tillverkat det nödvändiga skyddet över bromsbalansventilen, besiktningen tillåter inte att den är reglerbar under körning. Sen gjorde jag en skyddsplåt framför säkringslådan mot vattenstänk. Slutligen nya stålarmerade bromsslangar bak.

First of all, I had to make some spacer to raise the fuse box a bit above the engine coolant pipe, it can become quite hot, then I made the necessary service hatch to get to the fuses, kept in place with Dzus fasteners. Made the template/support for moulding the top of the LH sill, also made the cover over the brake balance valve, MOT will not accept that the valve can be adjusted while driving. Then, I made a splash shield in front of the fuse box and finally changed the rear brake hoses to seel armoured hoses.


                       

2022 Feb 11

Jobbar på med tröskellådorna, mallar i papper först, bockar och hamrar, testar att svetsa aluminium, inte världens vackraste, men det tar sig. Överdelen tänker jag göra i kolfiber, men börjar med att göra en form i tunn aluminiumplåt. Vänster tröskel måste få en servicelucka för att komma åt säkringarna.

Working with the sills, making paper templates, bending and hammering, trying to weld aluminium, not pretty but getting there. The top section will be in carbon fibre and I'm starting with making a support out of a thin aluminium plate. LH sill will need a service opening to get to the fuse box.


             

2022 Feb 07

Klar med golvplåten under bensintanken och motorn.

Finished with the floor under the fueltank and engine.


   

2022 Feb 03

Nitat och limmat fast sidopanelerna i sittbrunnen efter att ha förborrat så jag kunde hitta ramverket bakom plåten, skruvat fast bakre övre plåten.

Glued and riveted the side panels after pre-drilling them, so I was able to find the frame behind when drilling for the rivets, also fitted the rear upper panel with dome headed allen screws.


       

2022 Feb 02

Passat in den övre bakre plåten, gjort den demonterbar genom en mängd nitmuttrar i ramen. Har också flyttat fram fästena för rullarna till säkerhetsbältena.

Fitted the upper rear panel and put in a lot of rivnuts to make it removable. I've also moved the seatbelt brackets forward and welded them in place.


     

2022 Feb 01

Har också tillverkat och monterat den andra lite knepiga tringelplåten. Passat in och fixerat den nedre av plåtarna bakom sätena. Var tvungen demontera störtbågen för att få dit plåten, ska passa på att flytta fästena för rullbältena lite grann framåt för att få plats med rullen. Upptäckte att Bilprovningen inte accepterar 4-punktsbälten så har beställt vanliga rullbälten istället.

I made the second of the little tricky triangular piece behind the doors. Adapted and fixed the lower panel behind the seats. Had to remome the Roll over bar to be able to fit the panel. When the ROB is loose I'm going to move the bracket for the seatbelt a bit forward to make space for the roll. Discovered that MOT will not accept 4-point harness, so bought some 3-point retractable seatbelts instead


     

2022 Jan 31

Har tillverkat en kabelkanal för tröskellådan, kapat till mer plåtar för långsidorna inne och panelen bakom sätena, plus en panel under bensintanken. De stora panelerna behövde bockas och jag fick hjälp hos en maskinfirma som klarade 140 cm långa plåtar, precisionsbockning i programmerbar bockmaskin modell större. Har också tillverkat en lite knepig tringelplåt som väl egentligen skulle bokföras under karossfliken.

I made a channel for the wiring in the sill, I've also been cutting aluminium plates to shape for inner sidewalls, the panel behind the seats and a panel under the fuel tank. Got help at a machine shop that could bend 140 cm wide panels in their precision monster, programmable machine. I also made a little tricky triangular piece behind the door, which probably should have been documented under Body.


               

2022 Jan 27

Luftat koppling och bromsystemet, inget problem med kopplingen, men hur mycket jag blödde igenom fick jag ingen bromsverkan. Kollade på nätet och där fanns tipset att ta loss oken fram och vända dem upp och ner för att få ur luften på den sida slangen ansluter, anslutningen mellan kolvarna sitter undertill och flödet vid luftning räcker inte till att dra med sig luften till den sida där luftningen sitter.

Started bleeding clutch and brakes, no problem with the clutch but didn't get any brakes. Checked online and found the tip to first turn the callipers upside down and bleed the side with the hose and then turn them right and bleed the other side, because the connection between the pistons is located at the bottom and when bleeding the flow is not sufficient to draw the air from the side where te hose connects.

- Pressurise the brake bleeder with a low (8 psi) pressure to stop fluid and air traveling upwards to the master cylinder
- Tap on the calliper and hose gently with a plastic hammer to dislodge any bubbles that adhere to the surface - Remove a front calliper from the upright (2 allen head bolts), invert it so the connectng pipe is at the top and open the bleed nipple
- Tap the brake hoses gently and also tap on the inside of the calliper.
- Then (with your hands) squeeze the INNER piston in. This will empty the inner piston and force the bubbles to the front one. Make sure you push it completely in.
- Now carefully rotate the calliper normal side up again so the bleed nipple is at the top. Try to turn it so any bubbles in the outer piston will not try to go up the connecting pipe again.
- With the calliper 'right side up', tap the calliper again and squeeze the OUTER piston back into the calliper and watch for air bubbles escaping
- Close nipple
- Lightly bolt calliper back onto upright
- Refit pads
- Test for firm pedal after some pedal pumping to seat the pads
- If succesful then tighten calliper bolts

 

2022 Jan 17

Använt en lite tunnare smidig Aluminiumplåt för att täta framför instrumentbrädan, passade på att tillverka en bit kabelkanal också.

I used a bit thinner and more malleable aluminium plate to seal all the way up in front of the dashboard, I also made a bit of duct for the wiring. .


         

2022 Jan 08

Modifierade en blocknyckel för att komma åt en låsmutter på styrväxeln utan att behöva demontera den. Det var ett glapp i kulleden som jag inte märkt av tidigare, som behövde åtgärdas. Svetsade in två jordfästen ett i tanken och ett i ramen för jordning av tanken samt svetsade in ett fästa för blinkreläet.

Not to have to take out the steering rack, I modified a wrench to get at a lock nut to reduce to play in the ball joint. I hadn't noticed the play earlier. Welded in tags for ground cable for the petrol tank, also made a bracket for the flasher relay, still finding bits that need welding.


     

2022 Jan 04

Lackat om störtbågen samt återmonterat bromsarna.

Painted rollover bar and fitted the brakes.


               

2021 Dec 29

Fortsatt göra plåtar till tröskellådorna, nu lite mer avancerat genom att knacka fram dubbelkrökt plåt i hjulhusen fram. Jag skaffade också en stans för att kraga dräneringshål i tröskellådorna.

Continuing making plates for the sills, these are a bit more complicated as they have double curves, to be fitted behind the front wheels. Bought a Dimple Dye Hole Flare for 1/2" holes, to make nice looking drain holes in the sills.


         

2021 Dec 16

Har köpt "Trackace" som hjälp senare med hjulinställning. Har också köpt brandsläckningssystem. Fortsatt med att klä in hörnen bak. Efter moget övervägande, förstörde jag lite mer ny färg genom att svetsa in rör för depå-pallbockar.

Bought a set "Trackace" to help later on align the wheels. I also bought a fire extinguisher set. Did some more panelling work at the rear corners. After some consideration, I decided to ruin some more of the fresh paint by welding in tubes for sill stands.


               

2021 Dec 12

Fixat en tätning runt rattstången och en utfyllnadskil för att täta bakom stödet, jag försöker täta så att inte vatten kastas in via hjulhusen också genom att täta åt sidorna vid hjulupphängningen framme. Jag gör pappersmallar först, det är lite knepiga vinklar och vrår, har även fixat sidor "kick panels" framme. Fortsatt med bakre golvplåten, upptäckte att jag måste fixa genomföring för handbromsvajern, tog emot lite att slipa bort ny lack för att kunna svetsa dit genomföringen.

I've made a seal for the steering column and a filler wedge behind a support, I'll try to seal as good as possible at the front to avoid water-spray finding its way up behind the dash and in the footwell. I'm making paper templates before cutting and bending the aluminium, there are some tricky places to seal in the footwell but got some decent kickpanels, also tying to seal the inner wings. I've continued with the rear floor plate and discovered that I need an opening to let the handbrake cable pass through the floor, not too happy to grind away the new paint to be able to weld in a sort of a channel.


                     

2021 Dec 01

Efter att agerat flytthjälp en månad är det dags att återuppta bygget. Lagade en skada på "Crash box", och har klarlackat aluminiumplåtar för golv och front samt börjat återmontage.

After helping one of the kids move, for almost one month, I'm back in business. Mended a flange on the crash box, clear coated some aluminium panels and started fitting things back on the chassis.


         

2021 Nov 03

Börjat återmontera hjulupphängningen fram. Har skaffat bultar hållfasthetsklass 10.9. Fick också användning av min största hylsa, 36 mm, för att lossa och spänna fast muttern som låser ställskruven på styrväxeln.

Started fitting things back to the frame, beginning with front suspension. Shopped some bolts class 10.9 as recomended for critical joints. I also got use for my biggest socket (36 mm) to loosen and retighten the locking nut on the adjuster screw in the steering rack.


     

2021 Oct 28

Målade de tunna rören utanför själva ramen med pensel, duktigt med spill ändå. Avslutat med 2 lager 2K akryllack.

Painted the small tubes outside of main frame with a brush, even so a lot of spillage. Finished off with 2 layers of 2K acrylic paint.


   

2021 Oct 26

Nu är andra 2K epoxigrund lagd.

The chassis is now painted with second layer 2K epoxy.


       

2021 Oct 24

Nu är första lagret 2K epoxigrund lagd.

The chassis is now painted with first layer 2K epoxy.


     

2021 Oct 23

Har tillverkat ett par golvplåtar till, ordnar fästen med nitmuttrar, men detta är för att hålla på plats när jag slutligen fäster allt med popnitar.

I've made a couple of plates for the floor and made fasteners for them with riv-nuts, this to hold them in place for final fastening with pop rivets.


   

2021 Oct 21

Nu är chassit helt demonterat och jag har hängt upp det i taket för att lättare komma åt undersidan, håller på att stålborsta allt innan jag går över med fettrengöring före 2K epoxigrunden. Ångrar lite att jag sålde karosserisnurran, men jag skulle ju inte ge mig på flera sådana jobb, ha ha.

The chassis is now completely disassembled and I have suspended it from the roof to get better access beneath, using various rotating steel brushes all over before degreasing and painting with 2K epoxy. Regretting having sold the chassis rotisserie, but I wasn't going to do more of those jobs, haha.


     

2021 Oct 14

SFRO besiktning 1 avklarad, så nu är det klart för att måla ramen. En före och en efter-bild med allt löst förutom hjulupphängningarna bortplockat. Jag var tvungen att göra konsolen för instrumenten demonterbar för att få plats att dra ut rattstången.

A before and after picture with everything except trailing arms removed from the chassis. I had to make the console for the instrument cluster removable, or it wouldn't have been possible to remove the steering column.


       

2021 Oct 12

Köpte en paketvåg som tar vikt upp till 300 kg. Mätte under varje hjul med motstående hjul pallat under till samma tjocklek som vågen. Vikten är som när bilen besiktigades, dvs. endast olja i motor och växellåda, alla andra system tomma, bara en stol monterad. Vikterna blev, hö.fr (där batteriet sitter) 124,5 kg, vä.fr 115,5 kg, hö.bak 188,2 kg och vä.bak 201 kg. Summa 629 kg så det pekar väl på en slutvikt runt 750-800 kg

I bought a parcel scale capable to measure 300 kg. The weights are as the chassis was inspected, dry except oil in engine and gearbox. When measuring, I raised the wheel on the opposite side by putting a wooden bit of the same thickness as the scale under the wheel. The corner weights are RH front 124,5 kg, LH front 115,5 kg, RH rear 188 kg, LH rear 201 kg, sums up to 629 kg which indicates a final weight of 750-800 kg.


       

2021 Oct 04

Har nu rullat bilen på egna hjul (utan motor igång) för transport till första besiktning. Besiktningen godkändes, saknas några måttuppgifter, annars allt OK. Besiktades i Landsbro av Bo Andersson, även känd som "Bildoktorn". Bilen har nu eget chassinummer, YVVB1215372110022.

The car has now rolled a bit on its own wheels (towed) for transport to the first inspection of "rolling chassis". It was approved, only a few measures of brakes missing, to be added later. The inspection was done by a famous (in Sweden) auto profile from radio/TV and own published books. The car has now its own VIN, YVVB1215372110022.


           

2021 Sep 30

Kapat till en aluminiumplåt till golvet framför stolarna, kan vara bra att ha någonstans att sätta fötterna när bilen ska rulla mot första SFRO-besiktningen. Har massproducerat fästen att skruva fast golvet i, senare kommer golvet att limmas och nitas mot ramen.

I've cut an aluminium plate for the floor in front of the seats and mass-produced brackets to hold the floor to the frame, I need a floor to have somewhere to put the feet when rolling the car to the first inspection of rolling chassis. Later on, I'll glue and rivet the floor to the frame.


       

2021 Sep 27

Gjort en mall för golvet under fotutrymmet, ska montera det temporärt inför besiktningen så att jag inte behöver sitta som i en Familjen Flinta-bil när jag ska bogsera den upp på transporten till första besiktningen.

I made a template for the footwell floor, I will fit it temporarily, so I won't sit like in The Flinstones car when towing the vehicle up on the transport to the first official inspection of a rolling chassis.


2021 Sep 16

Monterat de nya huvudcylindrarna och luftat bromssystemet.

Fitted the new master cylinders and bled the brake system.


2021 Sep 12

Rivit ur pedalstället för att kunna byta både huvudbromscylinder och kopplingscylinder, de jag har verkar ha torkat ihop. Passade på att ta några bilder av chassit runt motorn när denna är urplockad.

Had to take out the pedal box so I can put in new master cylinders for brakes and clutch, existing ones seems to have dried out. Took the opportunity to take some photos of the chassis around the engine while the engine is out.


2021 Sep 07

Gjort klar bromsledningarna och luftat systemet, men får ingen verkan från bromspedalen, antar att 20 år gamla tätningar gjort sitt. Beställt ny huvudbromscylinder från Elise-parts (huvudcylindern är inte reparerbar). Tillverkat 2 distanser för bakre stagen till störtbågen mot ramen, nu gäller det att få tag i M10x50-60 långa insexskruvar. Jag har också svetsat in två plåtar för insatnsning av chassinummer.

Finished the brake lines and bled the system, but, can't get any pressure from the pedal, I guess 20 years have dried out the seals. I've ordered a new Main brake cylinder from Elise-parts (the main cylinder is not a reparable part). I also made 2 distance pieces for the rear struts for the rollover bar to the chassis, now I've got to source a couple of M10x50-60 socket head cap screws. I have welded in 2 plates for the VIN number.


2021 Sep 05

Gjort nytt justerbart fäste för handbromskontakten (från Toyota), liksom fäste för bromsbalansventilen. Har även dragit fram en något knölig bromsledning till ventilen.

Made a new adjusable braket for handbrake warning switch (from Toyota), as well as a bracket for the brake balance valve. Also traced the brake line up to the valve, a bit tricky routing.


2021 Sep 04

Som förberedelse för första SFRO-besiktning har jag monterat stötdämpare och fjädrar samt bromsoken och handbromsmekanismen, har också tillverkat och monterat de första bromsledningarna.

Preparing for the first "pre-MOT", I've fitted suspension and brakes including handbrake mechanism. I've also made and fitted the first 2 brake lines.


2021 Mar 11

Tillverkade ett verktyg för att kunna backa kolvarna. Hittade en instruktion hur man renoverar kolvtätningarna i de bakre oken, rätt komplicerat så jag avstår tills vidare och byter bara tätningar för bultarna oket glider på. Har dock putsat och målat oken gula. Främre bromsoken är nyare och från en Opel Speedster så de gör jag inget med, har bara kollat med tryckluft att kolvarna löper fritt.

Made a tool to reverse the calliper pistons. Found an instruction how to repair the rear callipers, but it is a bit complicated so I'll leave it for now after checking with compressed air that the pistons move, just changing the seals for the bolts on which the calliper slides. I've cleaned and painted the rear callipers. Front callipers are quit new from an Opel Speedster, so I'm just checking with compressed air that the pistons move.


2021 Feb 23

Fick hem repsats till bromsarna köpt från Elise-parts.

Got the repair kits for the brakes ordered from Elise Parts.


2021 Feb 10

Gjort färdigt fästet till instrumentklustret. Överväger att skära loss konsolen och flytta den en centimeter åt höger eftersom den inte sitter centrerad över styrstången. Har en känsla av att det kan bli en sån där sak som man bara ser själv, men irriteras över.

Finished the support for the instrument cluster. Might need to remove and fit it again, it's not perfectly centred above the steering column. I have a feeling that it will become one of those details you will regret not to be fixed once you had the opportunity.


2021 Feb 05

Tillverkat ett fäste för instrumentklustret från Toyota. Först monterade jag en plåt för att simulera vindrutan och se var instrumenten behövde placeras, sen en pappersmodell för att kunna göra konsoler till klustret.

Made a support for the Toyota instrument cluster. First I fitted a plate strip to simulate the windscreen to help see where to place the instrument cluster. then I made a paper model to be able make brackets for the cluster.


 

2021 Feb 02

Svetsat in fästen för strävorna som stödjer störtbågen framåt. Första försöket blev inte så bra, det gick inte att stänga dörren helt, men fixat nu.

Welded in the support for the forward facing leg of the roll over bar, first attempt not so good, couldn't quite shut the door, now fixed.


 

2021 Jan 30

Svetsat in fästen för säkerhetsbältena samt justerat läget på fästet för främre huvlåset lite framåt.

Welded the seatbelt supports to the frame and adjusted the bracket for bonnet lock a bit forward.


 

2021 Jan 12

Svetsat in fästen för sätena.

Welded the seat supports to the frame.


 

2021 Jan 11

Första svetsarna i ramen var att svetsa ihop några justeringar förre ägaren förberett för att anpassa rörstrukturen mot chassien.

First welds in this frame was joining up a couple of cuts previous owner made to adjust the tubular frame to the body.


   <

 « Lotus 2 Eleven kit car build diary