« Rover Mini 1000 build diary
Chassi
Chassiåtgärder, bromsar, fjädring och styrning
Kolla även under Uppdateringar där en del finns beskrivet.
Also check under Updates were some jobs are described.
2024 Dec 08
Bromsoket hopmonterat och nya lager i navet. Fixade till en bromssköld och monterade ihop rubbet.
Put the caliper together, fitted new bearings in the hub. Painted a dust cover and fitted the lot together.
2024 Dec 07
Jag har börjat kolla på nav och bromsar fram. Lagren ska bytas och likaså tätningarna i bromsoken. Jag slipar rent allt och målar med bromsoksfärg.
I've started working on the front hubs and brakes, new bearings are going in, new seals the calipers, sanding and painting with special caliper paint. One caliper finished.
2024 Nov 1
För att pressa i den nya bussningenslipade jag ner den korroderade axeln så att den gick igenom den obearbetade bussningen, sen pressade jag i bussningen med hydraulpressen. Den ställbara brotschen är hemkommen, så nu har jag kunnat brotscha bussningen till rött diameter för axeln.
I grined down the old corroded axle and used it as a guide to press the bush in place with the hydraulic press. The adjustable reamer has arrived, and the new bronze bush is reamed to fit to the axle diameter.
2024 Oct 25
Fick tillverka en ny bit bromsledning då en nippel på det gamla röret inte lät sig rubbas. Det såg inte så trevligt under tätningen för lagret och det visade sig att lagret självt inte var i så bra skick heller. Har demonterat axel, nållager, bronsbussning och plaströret för att hålla fettet på plats. Nu väntar jag bara på den ställbara brotschen jag beställt för att kunna brotscha bussningen till rött diameter för axeln.
I had to make a bit of brake line as the nipple had got completly stuck on the old brake line. The condition behind the seal didn't look too good nor did the needle bearing. I've removed the axle, bearing, bush and plastic tube that is supposed to keep the grease in place. Now I'm waiting for an adjustable reamer to adapt the new bronze bush to the axle diameter.
2024 Oct 17
Tog mig an svängarmarna bak, mycket rost att slipa och borsta bort. När delarna var rena målade jag med rostätare och sen med metallskyddsfärg, primer och täckfärg i ett, bromssköldarna målade med bromsoksfärg. Monterade i nytt hjullager och fick användning av mitt "ciclip tool" verktyget för att pressa på låsbrickan på bromskolven. När navet var monterat och momentdraget (80 Nm), kollade jag axeln och lagringen för svängarmen och upptäckte tyvärr mycket korrosion på axeln, så det är bara att beställa nya axlar också.
Started cleaning up the rear swing arms, there was lots of rust to grind and brush away. When the parts were cleaned, I painted them with "Rusteater" and finished when dry with a combined primer-topcot paint, the shields are ainted with brake caliper paint. Fitted a new wheel bearing in the hub (torqed to 80 Nm/60 lbf) and when putting back the brake cylinder, I used my "Circlip tool" to fit the locking circlip on the brake cylinder. Finally, I took out the axle and discovered some bad corrosion, so just ordered new axles and a bush/bearing kit.
2024 Oct 13
Nya bussningar på plats i hjälpramarna, fast upptvckte att även genomslagsgummina måste bytas också. Därefter gjorde jag ren, målade och bytte packningar i huvudcylindern
New bushes in place in the subframes, discovered that I need new bumpstops as well. After that, I cleaned, painted and and put new seals in the main bracke cylinder.
2024 Oct 07
Efter att svetsat klart gjorde jag ren båda ramarna och målade dem med grund och täckfärg. Därefter gjorde jag ren, målade och bytte packningar i huvud- och slav-cylindrarna till kopplingen .
After finising welding the rear subframe, I cleaned both the front and the rear subframe and painted them. After that, I cleaned, painted and and put new seals in the main and the slave clutch cylinders.
2024 Sept 27
Monterat bort bussningarna, 4 av 8 skruvar gick av, så jag fick borra ur resterna och gänga om i svetsmuttrarna. Jag kapade ur alla sönderrostade delar, gjorde pappaersmallar, kippte respektiv skar ut plåtdelar berående på plåtjocklek. Byggde gradvis upp strukturen igen, inifrån och ut, simulerade punktsvetsar på de stora plana ytorna genom att borra hål och svetsa genom hålen och fylla dem. Rundade av med att måla med rostätare då det inte är möjligt att komma åt överallt med slip och stålborstar, alternativet hade varit att baxa iväg ramen till någon som kunnat blästra den, men det tyckte jag inte var värt besväret på en detalj ingan annan kommer att se, förutom bilprovningen då.
I removed all the bushes, 4 out of 8 screws broke, so I had to drill and retap the weld nuts. I cut out all rotten parts, made cardboard templates and cut out new parts from different thicknesses of sheet metal. I rebuilt the structure gradually from the inside and out, faked spotweld by drilling holes and welding through the holes and filling them up. After grinding, and steel brushing the subframe I painted the lot with "rusteater" as I didn't bother to find someone with a big sandblaster, I'll be the only one to see this part, apart from MOT-people.
2024 Sept 24
Jag demonterade bakre hjälpramen, den är i mycket sämre skick än den främre. Fler mindre skruvar som håller fästena för de främre bussningarna gick av när jag försökte dra loss dem. En originell avgasrörsupphängning med buntband togs bort. Mycket rost där tvärbalkarn möter de längsgående. Mycket slipande och kapande innan jag kom till färskt stål. Ett av bakhjulslagren var riktigt dåligt, men det spelar ingen roll, jaghade redan planerat att byta båda.
I removed the rear subframe, it was in much worse condition than the front one. An odd exhaust suspension made with cable ties was removed. Several of the minor screws broke when I tried to remove the front bushes. There is also a lot of corrosion where the transverse beams meet the longitudinal beams. A lot of cutting and grinding to get down to fresh steel was needed. One of the rear wheel bearings is also worn out, but I'll change both anyway.
2024 Sept 12
Demonterat hjulupphängningar och drivaxlar, många bussningar i dåligt skick. Nedre armarnas bussningar var helt fastrostade. Det var även bultarna för nedre stötdämparfästena, jag fick borra ur bultarna. Monterat bort fjädring och styrväxel. Jag har också demonterat hjälpramen fram, den verkar vara i OK skick.
Removed front suspension and drive shafts, lots of bushes in bad condition. Lower arms bushes were totaly stuck by rust, so was the bolts for lower dampers bushes. I had to cut and drill out the bolts. I also removed suspension and steering rack. I've also removed the front subframe, and it seems to be in OK condition.
« Rover Mini 1000 build diary