« Rover Mini 1000 build diary

Kaross


Kolla även under Uppdateringar  där en del finns beskrivet. Also check under Updates  were some jobs are described.

2025 Mar 05

Höger dörrlås kärvade, nu rengjort och motionerat, rutan hade lossnat ur en av skenorna, nu på plats igen. Har börjat återmontera några saker i motorrummet. Alla ledningar klara under bilen.

RH doorlock didn't work properly, now cleaned and made working again. Started refitting som items in the engine bay. All piping and wires are finished under the car.

     
Färgkod kaross/Colour code body: BMC BLVC 16 Blaze. Färgkod insida och tak/ Colour code interior and roof: BMW Jet Black 668.

2025 Feb 23

Avmaskerad, målar bortglömda gångjärn med airbrush. Dragit extra kablar till bakhögtalare mm. Svårt montera tanken tills jag insåg att bulten inte skulle gå genom hålet i tankens fläns. Bakluckan monterad.

Removed the masking and painted the hinges I had forgotten with an Airbrush. Pulled a couple of extra wires to the rear before fitting the inner roof. I had a bit of trouble fitting the tank until I realised that the bolt shouldn't go through the hole in the flange of the tank. I will need more paint, I have to put an extra layer on the doors.

           

2025 Feb 15

Första lagret svart färg invändigt. Nästa bild har taket fått första lagret färg. Sen maskerat bort tak och inerutrymme. Lagt igen fula hål efter backspegel på förardörren. Lagt första lagret färg på allt utom taket.

First layer of paint interior. Next picture, first layer of paint on the roof. Then, masked off the roof and interior. Fixed some ugly holes for rear view mirror on LH door. Sprayed first layer of paint of the body colour.

               

2025 Feb 12

Nu sitter bodykitet med glasfiberremsor och polyester i skarven plus glasfiber spackel och slutligen vanligt spackel precis som jag gjorde i skarvarna på huven. Jag har sprejat med filler för att se var spacklingen behöver bättras. Jag har gjort hål i framskärmarna för sidoblinkers. Har även sprutat underrede och trösklar med underedsmassa och stenskottsskydd.

Now the body kit is in place thanks to glass fibre strips and polyester, GRP putty and common putty at the joints, just as I did on the flip front. I've sprayed with a filler to see where I need to better the putty and grinding. I've also made holes in the front wings for the side indicators. The floor and sills have been sprayed with rust and body protector.

                   

2025 Feb 06

Provat 3 sorters huvlås innan det visar sig att enklaste varianten med bygel och hävarm är den som fungerar. Alla de 3 andra, Aerocatch, Sparco och Hurricane är beroende av en fast pinne som huven på sätt och vis ska träs över och det fungerar inte med gångjärn fram och låset uppe vid vindrutan. Lite extra jobb då med att laga hålen efter de ej fungerande låsen. Hittade också äntligen rätt kulör, BLVC 16, på femte sprayflaskan inhandlad online. Svårt se kulörer på datorskärmen. Jag har köpt karosserilim och monterat skärmbreddarna, de sitter även fast med popnitar. Jag ska även lägga glasfiberremsor och polyester i skarven plus glasfiber spackel och vanligt spackel precis som jag gjorde i skarvarna på huven.

I had to try three different bonnet locks before the 4:th type worked, the simplest of them, a latch. All the others, Aerotech, Sparco and Hurricane depend on a standing stalk that fits into the lock, and they become too high to let the bonnet and lock mechanism pass over when the bonnet has a hinge at the front. A little extra work mending the holes after the non working bonnet locks. On the 5:th try, I found the right colour code BMC BLVC 16 Blaze. It isn't easy to see the examples on a computer screen. I've also bought body bonding glue and fitted the wheel arches. They are also secured by pop rivets. I'll also use glass fibre strips and polyester, GRP putty and common putty at the joints just as I did on the flip front.

                   

2025 Feb 02

Tillverkat en sorts halva innerskärmar för att minska stänk från hjulen till motorn.

Made a couple of half inner wings to protect the engine from splash from the wheels.

         

2025 Jan 31

Spacklat och slipat i omgångar på höger dörr och biten bakom dörren, rätt nöjd nu. Sen kom två smällar, först skulle jag montera hjälpramen bak och upptäcker att fästena i trösklarna sitter 10mm för nära varandra. Så nu hoppas jag att ingen i framtiden får för sig att byta hjälpram bak då det kommer att bli en obhaglig överraskning eftersom jag löste det hela genom att kapa ur 10 mm mitt på hjälpramen och svetsa ihop den igen. Den andra kom när jag skulle slipa bort lite färg på höger hörn bak och upptäcker mer rost, så bara plocka fram svetsen igen och laga golv sidan mot hjulet och ytterplåten. Jag la ingen större omsorg på ytterplåten eftersom den kommer att hamna innanför glasfiberkitet. Slutligen är hjälpramen på plats.

Putty and grinding on theRH door and back of the door until I felt quite satisfied. Then two ugly surprises, first one was when I tried to fit the rear subframe and discovered that the boltholes in the sills were 10 mm closer than in the subframe, my fault of course not checking this when welding in the inner sills. It will be a nasty surprise in the future if someone decides to put in a new subframe as my solution was cutting out 10 mm in the middle of the subframe making it narrower. The other surprise was RH's rear corner, when grinding off a bit of paint there was a lot of rust beneath, so I had to drag out the welding machine once again to fix the floor, the side facing the wheel and the outer side. I didn't make any effort to make it pretty as it will be hidden behind the GRP kit. And, finally is the rear subframe in it's place.

                   

2025 Jan 26

Såg några rostbubblor i lacken framme i nerkant på högerdörren, när jag slipat bort spacklet syntes två lagningar. Kapat rent fram till friskt material, tillverkat ny kant och gjort mall för ny dörrplåt. Svetsade igen diverse hål efter backspegelmontage

Spotted a couple of blisters in the front and bottom of RH door, grinding away paint and filler showed two earlier repairs. Cut away the rust, made a new edge and welded it in place, also made a template for new skin. Welded up four holes from several rear view mirrors.

                 

2025 Jan 21

Hade köpt ett par "Aerocatch"-kopior från Kina, värdelösa då fjädern var alldeles för svag. Jag monterade ett par traditionella Sparco huvlås,. men det fungerar heller inte bra då pinnarna måste sticka upp så mycket att huven inte kan passera över dem. Har beställt ytterligare en typ av huvlås, typen med tryckknapp.

I had bought a couple of "Aerocath" copies from China, it was a waste of money. The spring inside was far too weak compared to the original ones I have on another car. I hade a couple of Sparco traditional bonnet locks, but that didn't work so great either, the pins are too high up in the correct position to let the bonnet slip over. So, now I have ordered a third type, push-button type and hope that they will work, else I will have to use latch-over type.

       

2025 Jan 21

Monterat främre hjälpramen så jag kan passa in flipfronten och fixa nya huvlås och gasfjädrar. De nya fästena för coil-overs gör att sidostagen ner mot hjälpramen inte passar, så jag borrar nya hål. Det jag inte fattar är varför man låst ihop ramen med karossen med dessa stag när ramen i övrigt är monterad med vibrationsdämpare, vilket kommer att föra över onödiga vibrationer till flipfronten. Jag kommer att göra om detta och flytta fästna för fronten från hjälpramen till sidostagen och montera vibrationsdämpare mellan sidostagen och hjälpramen.

Mounted the front subframe so I can fit the flip front and fix new hood locks and gas springs. The new brackets for the coil-overs mean that the side struts down towards the subframe don't fit, so I'm drilling new holes. What I don't understand is why the frame is locked to the body with these struts when the frame is otherwise mounted with vibration dampers, which will cause unnecessary vibrations to the flip front. I will redo this and move the front mounts of the flip front from the subframe to the side struts and install vibration dampers between the side struts and the subframe.

                   

2025 Jan 18

Tillverkat en bakre ändplåt för tröskeln och för fästet till hjälpramen. Svetsat dit domkraftsfästet och passat in övre delen av tröskeln. Tippat karossen åt sidan för att lättare kunna svetsa undersidan av överlappande plåtar. Skarvade fast facket vid baksätet mot golvet, det fattades 5 mm pga rosten i golv och tröskel.

Made a rear endplate for the sill and support for the subframe. Welded the jack support in place and fitted and welded the upper part of the sill in its place. Tipped the body on its side to get better access for tack-welding the underside where plate sheets overlap. I also patched up the side pocket at th e rear seat towards the floor. About 5 mm was missing due to the rusted sill and floor.

               

2025 Jan 10-12

Dags för höger tröskel. Den är i betydligt sämre skick, så här följer del av tvärbalken och även överdelen av tröskeln bort plus ytterligare några lappar i golvet. En lapp under tvärbalken på plats liksom golvet framme. nu får jag vänta några dar på överdelen av tröskeln, leverans från Veteranshop.

Time for the RH side. It's in worse condition than the LH side, so I have to cut part of the transverse beam and also make a couple of patches in the floor. Front flor and acouple of patches in place, but have to wait for the top of the sill ordered from "Veteranshop" before fitting the sill plates.

                         

2025 Jan 02

Så, igång igen efter 2 veckors juluppehåll. Lagat rostskada i ytteränden tvärbalken, måttat in och svetsat dit domkraftsfästet och fästen för bakre hjälpramen.

So, starting up again after 2 weeks holidays. Fixed the rusted end of the crossbeam, positioned and welded the jack support and the rear subframe support in place

           

2024 Dec 17

Fick plocka fram plasmaskäraren eftersom jag inte kom åt med kaprondellen överallt. Sen provmonterade jag tröskellådan innan jag skar bort golvet framme, anpassade den köpta plåten lite mot kardantunneln och valsade en fals i fram och innerkanten. Lagade ett par små rostangrepp i dörrtröskelns kant innan jag punktade fast golv och innertröskel.

I had to use the plasma torch since I didn't reach some spot with the cutting wheel.After that, I test-fitted the sill. The next thing was cutting out the floor and adapting the bought floor panel, mainly on the tunnel side. I fixed a couple of rust spots in the door sill before fitting the floor and inner sill with some weld spots.

                 

2024 Dec 15

Har börjat kapa bort vänster tröskel och främre delen av golvet. Mycket rost och lagat med popnitad galvplåt.

I've started cutting away the LH sill and the front part of the floor. A lot of rust, mended with riveted galvanized sheet metal.

           

2024 Nov 24

Nu gör jag inte mer på flipfronten förrän det är dags för grundmålning, jag kanske jag gör fästen för gasfjädrar, men vi får se. Hatthyllan blev rätt ok med enkla medel. Nedre bakre hörnet klart med genomföring för kabel till dimljuset. Strippat golvet från ljuddämpningsmassa där ny plåt ska in. Ganska nödvändigt om man kollar på vad som är kvar av tröskeln.

Finished with the flip front for now, next thing will be priming and painting. Or, I'll probably make some brackets for gas struts before it's put on hold. The rear shelf turned out OK using simple means. Finished up the rear LH corner making a hole and grommet for the fog light. Stripped the floor from sound dampening mat, to free the areas where new material is going in. Quite necessary, looking at the sill.

           

2024 Nov 3

Lagat vänster hörn bak, mycket att kapa bort och nytillverka. Viktigt att hörnet är starkt då bakre hjälpramen har en infästning där.

I've welded up LH rear corner, a lot to cut away and fabricate. It's important that this corner is solid as it supports the rear subframe.

                   

2024 Nov 3

Lagat ett rosthål uppe till vänster under vindrutehörnet. Kapat bort den hemska håltagningen i bakhyllan och tillverkat en ny plåt att fylla hålet med.

I fixed some rust in LH corner below the windscreen. I cut away those horrible holes cut in the rear shelf and made a new piece of sheet metal, and welded it in place.

         

2024 Nov 1

När jag skulle byta de övre främre stötdämparfästena till de fästena som passar Coil-over-dämparna upptäckte jag gravrost på båda sidorna, så det var bara att kapa rent och svetsa i ny plåt. När svetsen ändå var framme fixade jag plåten framför pedalstället samt kanten som bakre delen av skärmen sitter i. Jag fortsatte på högersidan med att kapa bort det genomrostade hörnet under vindrutan. Där fick jag börja med att tillverka en bit av torpedplåten innan jag kunde fortsätta med det köpta delarna.

When I started to fit the bracket for the Coilover dampers, I discovered a lot of rust under the old brackets, so it was just to cut away and weld in new steel. While the welding machine was out I fixed the lower left-hand corner and a new rim to secure the rear part of the wing. I also made a reinforcement of the plate behind the lower door hinge. Inspired I tackled the rotten right-hand corner below the windshield. It was worse than I had thought, so I had to start with making a new piece of bulkhead/A-post before welding inthe purchased bits.

                                   

2024 Oct 30

Jag har börjat spackla upp skarvarna i fronten. Jag har gjort en infällning av ett nytt dimbakljus i bakre stötfångaren. Fixat en av dragen skruv i övre delen av instrumentbrädan, borrade ur, gängade hålet drog i en skruv, svetsade fast och kapade sen av skallen.

I've started filling the joints in the flip front with putty. I've made a recess for the new rear fog light in the rear bumper. Fixed a broken screw stud in the upper part of the dashboard. Drilled oout the broken and welded stud, tapped the hole, fitted a screw an welded it to the frame, the cut of the head, problem solved.

             

2024 Oct 25

Nu är alla glasfiberdelar bortplockade från karossen. Jag har börjat jobba med flipfronten, förstärker med glasfiberremsor och polyester i skarvarna. Jag har förstärkt glasfibern med plåtinlägg för gångjärnen. Börjat lägga igen hålborrningen i fronten på huven och laga några bortsågade bitar.

Now all the GRP parts are removed from the body. I've started working on the flipfront, reinforcing with GRP strips in the joints and also reinforcing the body where the hinges go.

           

2024 Sept 12

Jag slipade bort spackel ur skarvarna på flipfronten så jag kan förstärka med glasfiber för att undvika sprickor i lacken. Gjorde första svetsjobbet på Minin, lagade några konstiga urkapningar i balken mellan fjädertornen.

Sanded away filler from the joints in the flipfront, so I can strengthen the joints with GRP to avoid cracks in the paint. Made the first welding job on the Mini, fixed some odd cut-outs in the beam between the suspension turrets.

         

2024 Sept 02

Jag har rensat ur all inredning och kabelstammen samt en del detaljer i motorutrymmet. Jag hittade en liten rostskada längst bak i högra hörnet bakom tanken. Jag fortsatte med att plocka ur fram- och bakruta, samt mer delar runt motorn för att förbereda motorlyftet. Jag lossade allt runt hjulupphängningarna och demonterade drivaxlarna. Slutligen lyfte jag ur motorn och demonterade framvagnsbalken. Kunde konstatera att bussningarna var i dåligt skick och bristfälligt ditskruvade. Det senaste bortskruvat är dörrar och baklucka, gångjärnen på vänsterdörren måste bytas.

I have cleaned out all the interior and the wiring harness as well as some details in the engine compartment. I found a small rust damage in the back right corner behind the tank. I proceeded to remove the front and rear windows, as well as more parts around the engine to prepare for lifting out engine. I loosened everything around the wheel suspensions and disassembled the drive shafts. Finally, I lifted out the engine and dismantled the front subframe. Was able to ascertain that the bushings were in poor condition and inadequately screwed in place. The most recently unscrewed things are the doors and tailgate, the hinges on the left door must be replaced.

                                       

2024 Aug 14

Efter att ha lyckats provstarta och verifiera att motorn är OK, har jag börjat demontera bilen för att kolla vad som behöver skaffas nytt och vad som kan repareras. En hel del delar följde med, så första jobbet blev att sortera delar, bla. skruv och mutter. En del rost finns runt ventilationsintagen, men jag tror trösklarna är sämst, men måste få av glasfiberdelarna först för att se omfattningen. Jag tömde tanken för att montera tankmätaren ordentligt och upptäckte att det låg en skruvmejsel i tanken. Det finns även icke rosthål att laga, som tex hatthyllan bak där någon gjort brutal håltagning för högtalare

After successfully test starting and verifying that the engine is OK, I have started to disassemble the car to check what needs to be replaced and what can be repaired. A lot of parts were included, so the first job was to sort parts, among other things. screws and nuts. There is some rust around the vent intakes, but I think the sills are the worst, but have to get the fiberglass parts off first to see the extent. I drained the tank to fit the tank transmitter properly and discovered that there was a screwdriver in the tank. There are also non-rust holes to repair, such as the rear hat shelf where someone brutally cut holes for speakers.

           

 « Rover Mini 1000 build diary