« Lotus 2 Eleven kit car build diary
Kaross
Kolla även under Uppdateringar där en del finns beskrivet.
Also check under Updates were some jobs are described.
2023 Apr 28
Nu är jag rätt trött på att slipa, men det är bara att ge sig på polerandet. Har gjort klar framänden.
Quite fed up with wet sanding, and there is still the polishing to do. I've polished the front end, tested a spot with wax and it looks OK.
2023 Apr 23
Har testat att vattenslipa samt polera, och resultatet blir acceptabelt.
I've tested wet sanding and polishing, the result is acceptable.
2023 Apr 01
Avmaskerat och böjat montera ihop igen. Tillverkade ett galler att passa runt avgasröret, gjordet det av bitar av ett av de överblivna gallren från sidorna av avgasrörets öppning. Köpte nya backspeglar istället för de som jag fick pengarna tillbaka för (den som ligger bredvid med kulled av plast) de nya var dubbelt så dyra, men svivlarna är av solitt aluminium, så man får vad man betalar för. Testade att förlänga skaftet på centrumbackspegeln så att man ser över motorhuven bak, ser inte riktigt klokt ut men det funkar. Alternativet vore att skaffa en backkamera som backspegel. Har tillverkat sidorutor av 3 mm Polycarbonat (Makrolon), undrar hur de kommer att bete sig i högre hastighet, de känns lite sladdriga eftersom inget stagar upp överkanten. Om de kommer att vibrera kanske ett sätt blir att göra dem lite lägre.
Removed all masking and started fitting everything back in place. Made a mesh for the opening around the exhaust out of one of the surplus ones from the modified openings on both sides of the exhaust. I Bought a couple of new side wing mirrors, instead of the ones I got refunded for (due to the weak sviveling joints, one broke immediatly) the new ones have an all aluminium joint. You get what you pay for. I also tried to extend the shaft for the centre mirror to be able to look over the rear bonnet, it looks a bit funny, but it works. An alternative would be fitting a reverse camera and monitor. I've made sidescreens out of 3 mm Polycarbonate, and now I started wondering how they will behave att higer speed, because they feel a bit "flimsy" as nothing stretghtens them at the top edge. If they will vibrate, an option would be to cut them lower.
2023 Mar 24
Lackat med slutfärgen, vattenslipat och lackat en gång till. Rätt nöjd med resultatet, men naturligtvis en del dammkorn att polera bort liksom lite apelsinskal på ena dörren som jag kanske måste vattenslipa innan polering.
Put first layer finishing paint, I've wet sanded down the first layer and put down a second layer. pretty happy with the result, but of course a bit of dust in the paint which I think can be polished down, there is a bit of "orange peel" on one of the doors which I probably will have to wet sand before polishing.
2023 Mar 20
Har slipat ner befintlig lack och gjort några mindre spacklingar. Spreyat med slipgrund och våtslipat alltihop.
I've sanded down the old paint and made some minor putty repairs. Sprayed the body with filler and wet sanded all of it.
2023 Mar 13
Har fått hem den nya färgen. Har gjort en "bula" i aluminiumplåt över urttaget för avgasröret jag gjorde i karossen. Justerade bredden på hörnet längst ner längst fram på bakre delen av karossens högra sida, så den passar mot chassit. Gjort fästen i karossen för gallren till luftintagen.
I recieved the new paint. Made a "bulge" in aluminium plate to cover the cut I made in the body for the exhaust system. Adjusted the width of the corner o fthe body on the RH side at bottom and front to fit the chassis. Fixed brackets for the air intakes to the body.
2023 Mar 08
Modifierat skenorna för sidorutorna för att passa till de tänkta polykarbonatrutorna jag ska göra, 3 mm skiva införskaffad. Klätt luftintagen med kolfiberväv, mattlackat dessa samt kolfiberdetaljerna till dörrarna. Börjat slipa ner lacken.
I've modified the channels for the sidescreens, so they can be used for the polycarbonate screens I bought material for, it's 3 mm in thickness. Covered the air intakes with carbon fibre, and painted them and the carbon fibre details of the doors with a satin clear coat. I've started sanding down the paint on the body.
2023 Mar 01
I väntan på att jag bestämmer mig, så började jag fundera på att göra luftintagen lite snyggare. Jag började med att testa med sträckmetallnät över öppningen som den är, gjorde sen en plåtbit för att täcka lite mer, ungefär som en del eftermarknadsprylar till Elise. Skaffade 6 mm:s hydraulrör för att göra en stomme att kläs in med glasfiber och sträckmetallnät. Har nu gjort grundjobbet för båda sidor.
While I'm waiting to decide about the colour, I thought I'll try to make the air inlets a bit nicer. First, I tried with a net over the opening as it is, but didn't like it, so I tried with a piece of sheet metal shaped like some aftermarket covers I've seen. I bought some 6 mm hydraulic pipe to bend and use as support for the mesh and the GRP. I've done the basic job, but will put some finish to the air inlets.
2023 Feb 24
Testat Volvo-kulören och blev inte nöjd, testade även en ren grå kulör, men tror det blir Porsche schiefergrau 6601 (Slate Grey ). Har också börjat demontera huvar och annat från karossen
I tested the Volvo colour, but wasn't satisfied, I also tested a pure grey colour, but I think I'll go with the Porsche schiefergrau 6601 (Slate Grey ). I've also started removing bonnets and other things from the body to prepare it for sanding and painting.
2023 Feb 16
Då jag inte blev nöjd med kvaliten på metalliclacken jag försökte mig på har jag bestämt mig för att lacka om i en solid färg, någon sorts grå kulör som jag ska prova mig fram till. Först har jag testat ett par Porschekulörer, men ska även testa en Volvo-kulör.
I am not satisfied with the quality of my work with the metallic paint I used, the colour is exactly right, but I didn't succseed with the finish. I've decided to use a solid paint in some kind of grey colour. I've started experimenting with a couple of Porsche colours, but I'll try a Volvo grey as well before deciding what colour to choose.
2022 Jun 28
Tillverkat ett par täckbitar mot motorrummet med knölig geometri samt tillverkat ett par special"pegs" för att kunna fästa ett regnskydd över sittbrunnen. Special eftersom "Lift The Dot (LTD) pegs" har BA2 gänga och jag vill ha M6 för att kunna använda skruvhålen för täckpanelen framför vindavvisaren. Jag borrade hål i en kort M6 skruv och stppade ner "pegen" samt fäste med en liten svetspärla.
Made a couple of covers for the openings towards the engine bay, a bit tricky geometry. I also made a couple of special LTD pegs to be able to fit a rain cover over the cockpit. I drilled a hole in a M6 screw and inserted the peg and secured it with a spotweld, this way I can use the screw holes for the bodypanel in front of the wind deflector.
2022 May 19
Tillverkade ett stag även för huven fram.
Made a boot lid/bonnet stay rod at the front.
2022 Apr 05
När jag tittade närmare på bilen så märkte jag att den var betydligt lägre bak än fram, lite "gasser"-stuk, inte vad jag tänkt mig. Insåg att jag satt coilovers tvärt om så det var bara att hissa upp bilen igen och riva hjul och dämpare. Nu när de är på rätt plats ser det betydligt bättre ut.
Looking at the car, I saw that it was very low at the rear and high in the front, like a gasser, not what I wanted. I realised that I had switched the coil-overs, so it was just lifting the car up on the stands once again and removing and re-fitting the coil-overs. Now it looks like it should.

<
2022 Apr 05
Tillverkade ett stag för motorhuven. Mätte "corner-weights" och summan blev 835 kg med 5 liter bränsle i tanken, det är ca 30 kg mer än vad jag gissade att det skulle bli.
Made a boot lid/bonnet stay rod. Measured corner-weights and it added up to 835 kg with 5 liter fuel in the tank, it's about 30 kgs more than what I guessed it would become.
2022 Apr 05
Monterat nät i luftintag till bromsarna. Gjort en mall för att bocka Polykarbonatskivan till vindavvisaren, blev inte jättebra, jag hade för hög värme på ena sidan så det blev bubblor inne i plasten på ena vänster sida. Polykarbonat (Lexan, Makrolon) är väldigt mycket mer motsträvigt än Plexiglas att forma. Kollade även på sidorutorna till dörrarna, det behövs en del modifiering ena glidskenan då dörrarna är ändrade i underkant. Jag tvekar att montera överhuvudtaget då det sparar nästan 10 kg, ev ersätta sidorutorna med en låg fastmonterad plastruta.
Fitted a mesh over the openings for air to the brakes. Made a template to bend the polycarbonate sheet for the windscreen over, used a little too much heat on the RH side so it formed bubbles inside the material. Polycarbonate (or Lexan, Makrolon) is quite difficult to bend compared to Plexi. Did a check of the sidescreens and noticed that the rear guide needs to be adapted to the new shape of the bottom of the door. I'm hesitating if I'll fit them at all, and save almost 10 kg, eventually I'll replace them with fixed and low Plexiglass sheets.
2022 Mar 26
Rensat upp från målerigrejerna, det finns fortfarande småsaker att åtgärda men det får bli senare, måste få ihop resten av bilen för att kunna testa motorn. Sista måleriinsatsen fick bli svart på galler och luftintag. Monterat lamporna fram och återmonterat fronten.
Cleaned up the garage after the main painting process, there are still some things to fix, but that will have to come later, now I need to get everything fitted so I can test the engine. Fitted the lamps at the front and fitted the front clam. Finally, I pained the mesh and air intakes black.
2022 Mar 24
Problemet med skrynklig färg fortsatte vid båda framskärmarna, börjar undra om det uppstår där jag råkat slipa igenom epoxigrunden och exponerat glasfibern? Nu åtgärdat i vilket fall som helst. Hade inte tänkt färdigt när jag upptäckte att jag hade glömt foga in det nya huvlåset, var tvungen bygga upp lite bas i form av glasfiberspackel för att det skulle se OK ut. Har även , äntligen, lagt första lagret klarlack på både fram och bak på karossen, känns som en riktig milstolpe. Det är intressant att se vilken skillnad det blir på kulören bak i dagsljus och fram under lysrör.
The problem with cracking paint continued, now at both front wings. I'm wondering if it is caused by sanding through the epoxy paint and exposing the GRP? Anyhow, it's fixed now. I discovered that I hadn't thought things through, I had forgotten to fit the AeroCatch locks to the bonnet, and I had to build up a base of GRP putty to make it look OK. Finally, I could spray the front and rear clam with clear coat, feels like a milestone. Interesting is how different the colour looks in a different light, the rear is in the sunlight and the front in luminescent light.
2022 Mar 21
Lagt nästa lager slipgrund, slipat och lagt metallic i 2 omgångar med lite justeringar mellan lagren. Har även lagt ett lager klarlack på dörrar och huvar med hyfsat resultat, såg någon liten rinning och lite apelsinskal, får vattenslipa och rätta till. Tyvärr så lyckades den höga halten thinner i lacken tränga genom slipgrund och epoxyn och lösa upp några rester av den provlack jag hade lagts på ena hörnet bak och inte helt slipat bort, vilket resulterade i blåsor och skrynklor. Bara att rätta till, slipat ner till gelcoaten och börjat om.
Sprayed next layer of filler, sanded and applied the metallic base twice with some adjustments between layers. I've also sprayed clear coat on the doors, bonnet and hood, just some minor runnings and "orange peel", so a bit of sanding to correct before the final coat is needed. Unfortunately did the high content of thinner in the metallic base paint penetrate the filler and the epoxy and dissolve some residues of the the test spray paint I did on the LH rear wing, which I hadn't completely sanded away, resulting in blisters and cracks. It's just to start over once again, sanding down to gelcoat.
2022 Mar 18
Slipat ner en gång till före nästa lager slipgrund.
Sanding down before yet another layer of filler.
2022 Mar 16-17
Äntligen färdigspacklat och slipat så nu är första lagret lagt med en epoxi grund. Dagen därpå, första lagret slipgrund.
Finally finished putty and sanding, the first layer paint put on, an epoxy primer. Next day first layer of filler.
2022 Mar 14
Sågat ut vindrutan, av spillbiten har jag gjort en "försöksruta för att kolla att tex. borrhålen hammnat rätt, testade att bocka hörnen men får nog göra en mall och värma rutan för att få rätt form i hörnen. Fick även justera den gängade delen på backspeglarna genom kapa av och svetsa in en passbit på 20 mm för att kunna fästa dem i pelaren på dörren.
Skarvade ihop de sista bitarna av den tjocka aluminiumplåten för att få en stomme till en diffuser.
Cut the windscreen and out of the offcut I made a test piece to check that the drilled holes are in the right places, also tried to bend the corners, but I think I will need to make a template and add heat to make a good fit. Fitted the rearview mirrors, but had to cut and weld an extension piece to the threaded part to be able to fit them to the pillar at the front of the doors.
Joined the remaining pieces of the thick aluminium plate to make a start for a diffuser.
2022 Mar 13
Fortsatt med stöd och panel framför motorn, lagt glasfiber, svetsat in stöd mot ramen. Kortat armarna på ett par backspeglar avsedda för mc. Skissat upp kaplinjer på polykarbonatskivan (Makrolon)som ska bli "vindruta", skivan är tillräckligt stor för att jag ska kunna göra en testvindruta, lite smalare än slutlig version dock.
Been working on the panel in front of the engine, added GRP and welded in supports to the frame. Shortened the stems of a couple of motorcycle rearview mirrors. Sketched up the cut lines in the polycarbonate sheet that will become "Windscreen", the sheet is big enough to make a test-windscreen, narrower than the final version though.
2022 Mar 11
Tillverkat början av ett stöd för kanten av karossen framför motorn, bockade en fyrkanprofil och byggde sen upp en profil av tunnplåt som blir stöd för glasfiberpanelen jag ska tillverka. Lagt ett par lager glasfiber och polyester i skarven framför bakhjulen och sen fyllt upp med glasfiberspackel.
Made the beginning of a support of the front edge of the rear clamshell, bent a square tube and then built upp a profile of sheet metal as part of a base for the GRP panel I'm about to make. Added a couple of layers of GRP to the joint in the clamshell in front of the rear wheels, then built it up whit GRP putty.
2022 Mar 10
Ändrat dragningen av kylvattenledningen så att den går fri från bromsluftkanalerna. Förstärkt och passat in de avkapade bitarna på karossen, lagt fösta lagret armering.
Changed route of the colling water pipe so it is clear of the brake cooling duct. Reinforced and fitted the cut off body parts, laid the first layer of GRP.
2022 Mar 09
Gjort en svanhals på avgasröret för att få det rätt i karossen och monterat ett ändrör från Ferrita. Monterat tanklocket, återanvänder en bit av originalröret, slangen mot tanken får vänta tills jag plockar av karossen igen.
Kapat av båda sidorna av karossen framför bakhjulen för att få den att passa mot chassit, det fattas nästa 2 cm i framkant.
Made "gooseneck" on the exhaust to make it fit the body and fitted a ready-made tail end. Fitted the fuel cap, reused a pice of the original pipe, the hose will be fitted later when the body is off.
Cut off both sides of the body in front of the rear wheels, almost 20 mm missing to reach the chassis.
2022 Mar 07
Har slipat och spacklat på i omgångar på fronten. Plockat ner avgasröret för att anpassa utloppet mot öppningen i karossen, jag behöver höja änden ca 80 mm.
I've been sanding and applying putty again and again. I've also removed the exhaust system to be able to adjust the tail end to the opening in the body, it has to come up about 80 mm.
2022 Mar 06
Har slipat och spacklat på fronten medan skiljevägen bakom motorn härdar, det gick väldigt enkelt att ta bort aluminiumformen. Har också kapat bort den försänkta infästningen för tanklocket och plastat fast en aluminiumplåt för det nya tanklocket som är plant med karossen.
I've been grinding the front end and applying putty whilst the new separating wall behind the engine is curing, the aluminium mould was easy to remove. I've also cut away the recessed hole for the fuel cap and fitted an aluminium plate as a base for the new fuel cap which is flush with the body.
2022 Mar 05
Nu börjar jobbet med karossen igen. Det första som inte fungerade var att bromsluftkanalerna fram satt 50 mm för tätt ihop för att gå fritt, nu justerat. Nästa problem var att det inte fanns plats för avgassystemet, särskilt utloppet efter katalysatorn, och den ändrar jag inte på eftersom den är en standardprodukt. Jag har kapat ur en del ur karossen och får fundera på hur jag ska fixa till det senare. Har gjort en pappersmall för att klippa till en aluminiumplåt att bygga upp ny vägg bakom motorn, den är ju lite större än Rovermotorn så det blir en utbuktning in i bagageutrymmet. Nästa fix får bli att fixa avgasröret så att det mynnar mer mitt i öppningen. Har också börjat förbereda för att göra fäste för ett nytt tanklock.
Now starts the work on the body once again. The first thing to adjust was that the outlets from air to brake cooling at the front, they were 50 mm to close to pass the crash box, now adjusted. Next problem is that the exhaust system is too big, had to make cutouts at the rear, haven't decided yet how to fix this yet. The next thing was making a paper template for cutting aluminium plate to make a mould for the increased opening needed for the bigger engine. I also have to change the final pice of the exhaust system to fit the opening in the body. I've also started to make a new bracket for the new fuel cap.
2022 Mar 02
Den här posten är redovisad under chassi, men hör ju lika mycket hemma under kaross. När jag skulle montera vänster dörr gick det inte att stänga, aluminiumplåten på tröskeln bygger ca 5 mm, enklast lösning blev att öppna botten på dörren och kapa bort 5 mm samt plasta ihop det igen.
Satt dit nitmuttrar och monterat trösklarna och dörrarna
This entry is originally posted under Chassis, but is equally valid here under Body. When I fitted LH door it didn't close due to that the aluminium plate is building 5 mm, simplest solution was to cut out 5 mm from the bottom of the door and join it with GRP.
Fitted rivnuts and adjusted the sills and doors.
2021 Aug 25
Provmålar nu med BMW "Stahl grau", men lutar mer åt den blåa färgen.
Making another test with BMW "Stahl grau" (Steel grey), but I like the first bluish colour better.
2021 Jul 25
Med en lucka i sommaraktiviterna så har jag fortsatt med att göra anslutningar för luftkanaler för bromskylning, rätt svårt få till en övergång från rektangel/avlångt/runt till cirkelrunt. Inte så vackert, men de är ju gömda under skärmarna så ingen ser dem. Har gjort fästen för parkeringsljusen samt satt fast dessa och luftintagen med glasfiber/epoxi.
With a break in summer activities, I've continued with the brake cooling ducts making connections for round aluminium hoses. It was a bit tricky to go from square/oblong/round to a circular opening, the result isn't pretty, but nobody will see them under the wings. Made bracket for the parking lamps and fastened them and the air ducts with GRP.
2021 Jul 9
Fortsatt tillverka kanaler i aluminium att plastas fast i de nya öppningarna i fronten. Provmålat ett hörn bak, utan klarlack, med en sprayflaska fylld med BMW "Stahl Blau" som jag tror ligger rätt nära den kulör jag vill ha på bilen.
Continued making the aluminium ducts that will be fastened with GRP in the new front openings. Made a paint test with a spray can filled with BMW "Steel Blue" colour, no clear coat yet, and I think it is quite close to the colour I want.
2021 Jul 1
Fyllt med cellplast och glasfiberspackel runt de nya lyktpottorna. Gjort pappersmodell för plåtkanal i kylöppningarna i fronten.
Filled with foam and GRP filler around the new openings for fog and reversing lights. Made a papermodel for the duct behind the openings for air to front brakes, tranfered it to aluminium plate.
2021 Jun 30
Sågat hål för de små parkeringslamporna samt fäst hållarna för baklyktorna med glasfiber.
Cut the holes for the tiny parking lights and glued the taillight recess in place with GRP.
2021 Jun 28
Har fortsatt med baklyktorna, sågat upp hålen och passat in lykthållarna. Har också tagit hål i fronten för luftintag till bromskylning.
I've continued working with the taillights, cutting holes and fitting the holding cups. I've also cut openings in the front for air to the brakes.
2021 Jun 25
Har jobbat lite med glasfiber, försöker göra infällningar för back- respektive dim-ljus, använt en plastburk som form.
Been working a bit with GRP, making recess/"pots" for reversing light and fog light, I've been using a plastic can.
2021 Feb 28
Fortsatt jobba med biten som ersätter originalvindrutans plats, nu med ett lager kolfiber.
Continuing working on the panel that substitutes the original windscreen in the body, now with a layer wowen carbon fibre.
2021 Feb 22
Fortsatt slipa och spackla upp lagade delar av karossen.
Continuing sanding and applying filler on repaired body parts.
2021 Feb 19
Medan jag jobbat med instrumentbrädan, passar jag på att även spackla upp lagade delar av karossen.
While working on the dashboard, I took the opportunity to apply filler on repaired body parts as well.
2021 Feb 14
Börjat fixa det trasiga hörnet framför vänster bakhjul, glasfiber är väldigt kladdigt att jobba med.
Started fixing the damaged corner in front of LH rear wheel, GRP is a sticky thing to work with.
2021 Jan 27
Börjat lite försiktigt med injustering av vänster skärms bakkant mot dörren. Nästa steg blev att tillverka en droppkant längst fram på aluminiumplåten mellan vindruta och huv. Jag kommer antagligen att använda aluminiumkonstruktionen som form för en glasfiberpanel.
Started the work on the body by adjusting LH wing in the rear end to line up with the door. Next job was making a channel, to collect and drain water, in the front edge of the aluminium plate between windscreen and bonnet. I'll probably use the aluminium as a mould for a GRP panel.
« Lotus 2 Eleven kit car build diary